Hej
jag har blivit lurad av det stora försäkringsbolaget “Axa” och kan inte låta bli att kräka av mig i “Rika tillsammans”-forumet. Jag kan bara i vanlig ordning råda alla till att ta er i akt innan ni binder upp er för försäkringar!
Som nyexad arkitekt jobbade jag i Berlin som “frilansande” arkitekt, på små experimentella arkitektkontor (dessa kan spara pengar och vara mer flexibla om de inte anställer arkitekter). Inkomsterna var låga och ekonomin supertajt. Min österrikiska flickvän sa i all välvilja åt mig att skaffa en privat “pensionsförsäkring” efter som den statliga varianten inte räcker till mat för dagen. Det var några år senare som jag lärde mig bla av “småspararguiden” och “rika tillsammans”, och började månadsspara en in en billig och bred fond-portfölj. Stort tack till dessa eldsjälar! Jag kontaktade på hennes inrådan försäkringsbolaget “Axa”. Blixtsnabbt kom två stiliga herrar i kostym och bjöd på fika i ett fint café. Jag slöt ett avtal för pensionsförsäkringen “Axa Relax Rente Comfort”, med en inbetalning på 100Eur/månad. De nämner inte en enda gång något om kostnader, ger mig en bunt på ca 80 a4 sidor att skriva under.
Årligen fick jag en rapport från Axa. Klart redovisas vad jag kan förväntas få ut vid pension, och det ser vid första anblicken inte bedrövligt ut. Första gången 2021 kollade jag nogrannare i årsraporten och räknade snabbt på det.
Det står att “avtalsenliga tillgångar” då har värdet 5080 Eur och det är även det jag kan få ut om jag avslutar försäkringen omgående.
Det jag betalat in är då i perioden 2015-2021 => 6 x 12 x 100 = 7200 Eur
30% av det det inbetalade beloppet är borta! Jag ringde deras kundtjänst, som försäkrar mig om att det är normalt, och att det i början är kostnader för “drift” och “managent”. Dom garanterar att “100% av pensionen betalas ut”. Dom kan inte ge några som helst konkreta tal för vilka avgifter som jag betalar, utan svarar hela tiden generellt och svävande.
Efter att ha ringt flera gånger om dagen i en veckas tid fick jag tag på en av herrarna som sålt försäkringen till mig.
Han kan inte heller redovisa några kostnader, men att det i början handlar om “drift” och “management”. Han lovar att ge mig en ordentlig översikt över kostnaderna. En sådan har jag ännu inte fått.
Han skickar även en lista på fonder som jag kan byta till. Han kan inte säga något om dessa fonder utan ber mig att själv söka på nätet. Jag går igenom listan och det finns enbart dyra aktiva fonder med 1,4-2,5% kostnad att välja mellan. Han kan inte svara på om ett fondbyte har någon inverkan på försäkringens avgifter generellt.
Jag har på en himsida som granskar “pensionsförsäkringar” hittat en sammanställning av kostaderna för denna försäkring och det ser inte kul ut:
AXA Relax Rente Comfort
Effektiva kostnader: ca. 2,12%
Förvärvskostnader: 2,5% av Garantibeloppet
Fasta administrativa kostnader: 13,8% av årlig inbetalning
Variabla förvaltningskostnader: 0,624% Kontraktskredit
Garanterad försäkringsteknisk ränta i pensionsfasen: 1,25 %
Garanterad pensionsfaktor´: 70%
Innehavet är
50% Europa Aktienindex mit ISC
den övriga hälften är fördelad mellan tre fonder.
Namn, ISIN, kostnad, innehåll
Magellan C, FR0000292278 , 2,09%, Någon slags Emerging Markets
DWS Deutschland, DE0008490962, 1,40% , Tyskland All Cap
Camignac Investment, FR0010148981, 2,43%!, Någon slags globalfond
Om man avslutar försäkringen får man alltså bara ut ca 70% av det man betalat in.
Man kan ställa föräkringen till inbetalningsfri och betalar då vidare ca 2% kostnader på det redan inbetalade beloppet.
Jurister erbjuder online att gå i strid i med försäkringsbolagen. Det verkar vanligt att kunder är fast i kassa pensionsförsäkringar. Enligt dessa juristers utsago kan man då få tillbaka det inbetalade beloppet plus en årlig vinst på 6-7%.

)