Katastrofal pensionsförsäkring i Tyskland

Hej

jag har blivit lurad av det stora försäkringsbolaget “Axa” och kan inte låta bli att kräka av mig i “Rika tillsammans”-forumet. Jag kan bara i vanlig ordning råda alla till att ta er i akt innan ni binder upp er för försäkringar!

Som nyexad arkitekt jobbade jag i Berlin som “frilansande” arkitekt, på små experimentella arkitektkontor (dessa kan spara pengar och vara mer flexibla om de inte anställer arkitekter). Inkomsterna var låga och ekonomin supertajt. Min österrikiska flickvän sa i all välvilja åt mig att skaffa en privat “pensionsförsäkring” efter som den statliga varianten inte räcker till mat för dagen. Det var några år senare som jag lärde mig bla av “småspararguiden” och “rika tillsammans”, och började månadsspara en in en billig och bred fond-portfölj. Stort tack till dessa eldsjälar! Jag kontaktade på hennes inrådan försäkringsbolaget “Axa”. Blixtsnabbt kom två stiliga herrar i kostym och bjöd på fika i ett fint café. Jag slöt ett avtal för pensionsförsäkringen “Axa Relax Rente Comfort”, med en inbetalning på 100Eur/månad. De nämner inte en enda gång något om kostnader, ger mig en bunt på ca 80 a4 sidor att skriva under.

Årligen fick jag en rapport från Axa. Klart redovisas vad jag kan förväntas få ut vid pension, och det ser vid första anblicken inte bedrövligt ut. Första gången 2021 kollade jag nogrannare i årsraporten och räknade snabbt på det.
Det står att “avtalsenliga tillgångar” då har värdet 5080 Eur och det är även det jag kan få ut om jag avslutar försäkringen omgående.

Det jag betalat in är då i perioden 2015-2021 => 6 x 12 x 100 = 7200 Eur

30% av det det inbetalade beloppet är borta! Jag ringde deras kundtjänst, som försäkrar mig om att det är normalt, och att det i början är kostnader för “drift” och “managent”. Dom garanterar att “100% av pensionen betalas ut”. Dom kan inte ge några som helst konkreta tal för vilka avgifter som jag betalar, utan svarar hela tiden generellt och svävande.

Efter att ha ringt flera gånger om dagen i en veckas tid fick jag tag på en av herrarna som sålt försäkringen till mig.
Han kan inte heller redovisa några kostnader, men att det i början handlar om “drift” och “management”. Han lovar att ge mig en ordentlig översikt över kostnaderna. En sådan har jag ännu inte fått.

Han skickar även en lista på fonder som jag kan byta till. Han kan inte säga något om dessa fonder utan ber mig att själv söka på nätet. Jag går igenom listan och det finns enbart dyra aktiva fonder med 1,4-2,5% kostnad att välja mellan. Han kan inte svara på om ett fondbyte har någon inverkan på försäkringens avgifter generellt.

Jag har på en himsida som granskar “pensionsförsäkringar” hittat en sammanställning av kostaderna för denna försäkring och det ser inte kul ut:

AXA Relax Rente Comfort

Effektiva kostnader: ca. 2,12%
Förvärvskostnader: 2,5% av Garantibeloppet
Fasta administrativa kostnader: 13,8% av årlig inbetalning
Variabla förvaltningskostnader: 0,624% Kontraktskredit
Garanterad försäkringsteknisk ränta i pensionsfasen: 1,25 %
Garanterad pensionsfaktor´: 70%

Innehavet är
50% Europa Aktienindex mit ISC

den övriga hälften är fördelad mellan tre fonder.
Namn, ISIN, kostnad, innehåll
Magellan C, FR0000292278 , 2,09%, Någon slags Emerging Markets
DWS Deutschland, DE0008490962, 1,40% , Tyskland All Cap
Camignac Investment, FR0010148981, 2,43%!, Någon slags globalfond

Om man avslutar försäkringen får man alltså bara ut ca 70% av det man betalat in.
Man kan ställa föräkringen till inbetalningsfri och betalar då vidare ca 2% kostnader på det redan inbetalade beloppet.
Jurister erbjuder online att gå i strid i med försäkringsbolagen. Det verkar vanligt att kunder är fast i kassa pensionsförsäkringar. Enligt dessa juristers utsago kan man då få tillbaka det inbetalade beloppet plus en årlig vinst på 6-7%.

8 gillningar

Detta doftar svenskt sent 70-tal och tidigt 80-tal, då vi hade något liknande även här. På den tiden hade vi marginalskatter på en 70-80 procent, varför kunderna inte var speciellt medvetna om vilka villkor som erbjöds.

Tack och lov fick vi sedan billiga fondförsäkringar.

2 gillningar

Är det inte bäst att ta sig ur AXA, även om det svider?

Och sedan gå till svenska försäkringsbolag. Där vet du bättre vad du får.

4 gillningar

Jag ställde om försäkringen till bidagsfri så snart jag förstod att något skumt var på gång… Jag är nu inne på att göra en tysk eft-portfölj, eller spara i en tysk fondrobot. Nackdelen med att ha sparandet i Sverige (jag månadssparar även i en portfölj i Sverige) är att det blir en hel del överförande av pengar och valutakrångel. Även om jag har automatiserat det från tyskt Nätbankskonto → Revolut → Nordea → Avanza, har jag märkt hur kronan sjunker mot euron… Jag kan inte heller ha ISK, och måste årligen redogöra för samt skatta för vinster i deklarationen när jag omfördelar…

Jag skulle nog klippa helt med AXA, ta kostnaden, se det som läropengar och placera hos någon stor betrodd tysk bank. Man måste ha förtroende för den som handhar sina pengar.

Jag vet inget om tyska finansmarknaden men så billigt och bra som vi har i Sverige lär du nog inte få.

Kanske värt krånglet att spara i Sverige? Det är bara krångligt innan några rutiner är på plats.

3 gillningar

Vet inte exakt vad du har köpt men det finns en typ av “Pensionsförsäkringar” som är skapade av försäkringsbolag i Schweiz och marknadsförs aggressivt till “Expats” som jobbar utanför sin egen riksgräns, speciellt i Dubai, Hong Kong, Singapore och Kina men även i andra länder.

De som normalt säljer dessa kallar sig för “International Financial Advisors” men är inget annat än licenslösa försäkringsagenter som efter en snabbkurs effektivt kränger försäkringarna till sina offer, ungefär som Electrolux dammsugarförsäljare.

De försäkringar jag tänker på löper normalt på 10-20 år och är en usel investering från dag ett men inte olagliga. Om man gör sin hemläxa och grundligt läser igenom informationen så är det ganska enkelt att räkna fram vilken skit det är. Har blivit uppringd och även stött på en mångfald av dessa frilansare under mina år utomlands. Deras taktik är i första hand mingelförsäljning men även telefonförsäljning.

Mitt råd är att du löser in försäkringen, slickar dina sår och istället investerar i något vettigt, om det nu är samma typ av försäkring som jag beskriver där bolaget och agenterna är garanterad sin vinst direkt.

Sorry for English, feel free to respond in Swedish.

The exchange rate doesn’t matter at all when you invest in global funds. Given the route you mentioned, it looks like you never convert your Euros to SEK. And since you buy funds with that money, you are not exposed to currency risk at all. The fact that Avanza shows the balance in SEK is not important. You are holding global funds, and their value is not impacted by SEK.

Hi Mohkar, yeah actually i think you are right! If I would just transfer money to sweden, and keep them there without investing them, and then transfer back, they would have lost value compared to if i’d kept them in Germany. But as they are invested, as you say, it shouldnt matter?

Hallo Aktiegubben, Ojdå. Nä riktigt så illa är detta inte. Axa är ett stort försäkringsbolag som finns i halva världen. Det jag skrev upp mig på kan liknas vid en tjänstepension (det finns två varianter som kallas Riester och Rürüp), med skattelättnader. Dock som sagt med bedrövliga avgifter…

Hej PappaBetalar.
¨För ETFer hade jag tänkt en Online-Broker som Trade Republic eller Scalable Capital, eller en fondrobot typ “Raisin Invest”. Dock måste jag då köpa för mina beskattade inkomster, och sen betala skatt på vinsten. Har nu hittat “Raisin Pension” som i verkar ha en lösning där man köper innan skatt, och sen får skattelättnader när man säljer. Dock måste man vänta tills pensionsåldern.

Jag har också försökt hitta olika alternativ i Tyskland sedan jag flyttat. Vad jag har förstått finns inte riktigt lika förmånliga alternativ som i Sverige med ISK, KF osv. Vore intressant att höra vilka flera alternativ du tittat på, försöker själv bestämma mig för om jag borde fortsätta investera via Avanza eller börja i Tyskland med det som finns.

Du kan ha KF på Avanza även när du utskriven från Sverige. Dock måste du ha öppnat den innan du flyttade ut.

Vore intressant att höra vilka flera alternativ du tittat på

Hej Jannmo,

här kommer några tips:

Du kan spara i EFTer hos en online-broker som “Trade Republic” eller “Scalable Capital”.
850Eur årlig vinst är skattefritt, det kan du ange som “Sparer-Pauschbetrag” i din inkomstdeklaration. Jag har hört att gränsen ska höjas till 1000Eur per år.

Här är en jämförelse mellan online-brokers

Senast jag kollade fondrobot var de billigaste roboadvisors “Raisin Invest” och “Quirion”. Det var för några år sen, så det kan ha hänt en del sen dess.

För pensionssparande finns det Rürüp med EFT, kostar ca 0,5% och uppåt. Jag hittade följande jämförelse:

1 gillning

Hej och tack! Håller på och kollar just nu. Såg av en slump att Lysa nu även expanderat till Tyskland, med i princip samma avgift som i Sverige. Däremot måste man ju skatta på vinsterna när man säljer på ett sätt man inte måste i Sverige, om jag förstått det rätt. Är iaf ett intressant alternativ. KF på Avanza som @chineseinvestor nämnde har jag, men försöker som sagt även kolla alternativ i Tyskland.

Jag vet inte men gissar att du skattar först när du plockar ut pengar och inte vid varje ombalansering. De transaktionerna borde ske under Lysas paraply. Men jag har inte Lysa och gissar bara.

Absolut, så är det. Verkar vara så att när man plockar ut (vilket jag menade med sälj) behöver man betala skatt som vanligt depåkonto.

Hej alla svenskar i Tyskland :slight_smile:

Bor också där sedan alldeles för länge, och kastar ett varningens ord för statliga subventionerade alternativ (Rürup & Riester). De är komplicerade, och har många variabler som gift/barn/eget boende/fullmåne. Det verkar bra i första anblick, men skulle du flytta hem till Sverige igen kan det hända att du förlorar den statliga subventionen (de tar tillbaka den), och i vissa fall bak-taxerad på den sparade summan. Kolla detta noga innan något skrivs på.

Själv har jag valt bort allt statligt, och gör på eget spar i ETFs på Scalable Capital. Fördelen där är att du kan behålla depån när du flyttar hem, meddelar utflytt så du inte blir taxerad i Tyskland, men måste redovisa skatten manuellt till Skatteverket istället.

Jag hade tidigare Weltsparen Robot, men de sa att jag kan inte behålla dom om jag flyttar hem. Scalable bekräftade det är inget problem med det, så jag skapade liknande Weltspar portfölj hos Scalable (billigare) istället. Scalable expanderar också i Europa. Började i Tyskland och finns nu i Schweitz, Österrike och UK. Finns också planer på Norden, så vem vet, kanske blir det möjligt att behålla depån och byta till ISK när de väl finns i Sverige och man flyttar hem (be till investeringsgudarna! :wink: )

Cooolt. Hade jag missat. Nästan halva priset av de andra robotarna i Tyskland. Hoppas Lysa slår igenom och tvingar ner priserna. Tyskland har länge varit vilda västern på finansiella avgifter.

Hej Jbl,

kul att höra från dig igen! Tack för tipsen!

Jag tog kontakt med en oberoende rådgivare (“honoraberater”) som går igenom mina försäkringar, och ska ge vägledning… Ska bli spännande att se vad hon föreslår.

Ah, kul att Lysa har hittat hit! Ett prisvärt alternativ till eget EFT-sparande.