Högrisksportföljen i Tyskland (ETF)

Hej,

Jag försöker hjälpa att sätta ihop en portfölj åt en kompis i Tyskland i enlighet med det jag lärt mig av Rika Tillsammans. Det dök upp en del frågor, så därför ber jag om råd här i forumet.

Med en sparhorizont på minst 10 år tänkte jag att en variant på “högrisksportföljen” med räntefonder i stället för kontanter (hon har en rejäl buffert på sparkonto) passar bra. Det är alltså en klumpsumma som ska investeras.

andel typ index
60% global storbolag indexfond MSCI World Index
5% global tillväxtmarknad storbolag indexfond MSCI Emerging Markets
5% global småbolag indexfond MSCI World Small Cap
10% tyskland indexfond FTSE Germany All Cap
10% räntefonder blandade långa korta
10% guld

Fråga 1.
Det första problemet jag stötte på var att jag på “online brokern” inte hittade vanliga indexfonder utan bara ETFer (alla verkar vara tillgängliga). Nackdelar med att ta ETFer i stället?

Av Rika Tillsammans har jag lärt mig att indexfonderna ska ha låg avgift, låg tracking error och låg active share. Helst fysiskt replikerad med ackumulerade intäkter.
https://www.trackingdifferences.com hittade jag några kandidater (hittade ingen data om active share på den sidan):

Fråga 2.
Tankar kring dessa? Tips på andra?
ETFen för global småbolag var ganska dyr. Andra tips?
Förslag på bred EFT med tyska bolag och ackumulerade intäkter?

Fråga 3.
Förslag på ETFer för blandade räntefonder?
Kanske någon av dessa?

• Vanguard Global Bond Index Fund EUR Hedged Acc (IE00B18GC888), kostar 0,15%
  • Vanguard Total Bond Market ETF (US9219378356), kostar 0,04%
  • iShares Core International Aggregate Bond ETF (US46435G6724), kostar 0,08%
  • Vanguard Total International Bond ETF (US92203J4076), kostar 0,08%
  • db x-trackers II EONIA Total Return Index ETF (LU0290358497), kostar 0,13%

Fråga 4.
Som alternativ till guld-EFTen Xetra-Gold (4GLD), hittade jag EUWAX Gold (DE000EWG0LD1). Spelar det någon roll vilken man tar?

Tack för hjälpen!

Med guld bör du välja mellan XETRA GOLD eller EUWAX Gold II . WKN EWG2LD.

Detta eftersom Guld ETFer som erbjuder fysik leverering är skattefri vid försäljning efter mer än ett års ägande. Både 4GLD och EWG2LD gör det, men EWG1LD gör det inte och normala skatteregler gäller. (Vi pratar tysk skatterätt här och antar kompisen är obegränsad tysk skatteskyldig)

Kan kompisen köpa EWG2LD utan eller billigt courtage skulle jag rekomendera den då den är avifts fri (men lite högre spread).

Vilken broker pratar vi om?

2 gillningar

Så här ser fördelningen ut hos in tyska lågriskportföljrobot Quirion. 30/70 fördelning. Kan kanske hjälpa med idéer på vilka ETFs är bra. Deras urval gissar jag är bättre på att se till kostnader, performance etc.

Hej , tack vilket supertips!

Hon har ett konto på DKB, så jag tänkte att hon kunde ha depot där. Jag måste erkänna att jag inte ens kollat courtage och kostnader. Det är verkligen en djungel med “online brokers”. Har du några tips?

1 gillning

Tackar! Jag skulle även kunna råda henna till att använda en “robo advisor” rakt av. Quirion verkar ofta ligga i topp vid jämförelser och har en låg avgift med 0,48% per år. Alternativt Raisin Invest som har 0,33% avgift per år. Värt en extra funderare…

Jag har både Quirion och Rasin. Quirion 30% Aktier och 70% räntor. Rasin kör jag med 100% Aktier och där får man uteslutande Vangard ETFs vilket har väldigt gott rykte och billig avgift. Startar hon med ett lågt månadsparande skulle jag rekommendera Raisin. Billig avgift och alla transaktionskostnader ingår i de 0.33%

Scalable Capital och Trade republic är bra online brokers om man vill handla själv, och för en månadsavgift på ett par euro kan man handla ETFs obegränsat. Några utvalda ETFs kan man handla gratis också, fast begränsat utbud.

Här är en bra artikel om brokers Depot-Vergleich 2023: Die besten Broker & ETF-Depots - Finanztip

2 gillningar

Så här ser den manuella portföljen ut i nuläget:

Jag hittade varken en ackumulerande all-cap- eller small-cap-ETF för den Tyska marknaden. Så eftersom diversifieringen blev lite skral valde jag att minska exponeringen mot Tyskland och öka den mot “världen”.

Inom några kategorier kunde jag inte riktigt bestämma mig för en fond, så jag delade upp det på två fonder. Någon sa att det ändå är säkrare att ha några olika förvaltare…

Tankar kring denna portfölj?