Hejsan. Jag skulle vilja utöka mitt långsiktiga sparande till pension etc. Ifall jag had bott i Sverige hade jag investerat in Lysas fondrobot. Problemet är att jag bor i Nederländerna och är skattepliktig där. Pga detta kan jag inte öppna konto hos Lysa. Jag har letat runt men har haft svårt att hitta liknande tjänster här. Är det någons som har erfarenhet av liknande tjänster i Nederländerna eller Euro zonen för övrigt? Tack på förhand. MVH Anders
Jag har Weltinvest och Quirion i Tyskland. Iallafall Weltinvest tror jag du kan investera i från Nederländerna.
Kolla https://new.brandnewday.nl/particulier/beleggen/
Det är det närmaste som jag hittat i Holland. Det är en robot likt LYSA. Man kan välja riskfördelning för varje portfölj, automatiskt ombalansering, breda indexfonder och stegvis minskning av risken över 15 år om man önskar så.
Jag har ingen erfarenhet med BrandNewDay och vet inte heller om kostnaderna är rimliga. Jag är nämligen skattepliktig i Sverige och använder (dels) LYSA. ![]()
Succes ermee!
Tack för svar. Jag kunde inte hitta weltinvest. Är det weltsparen.de? /Anders
Hej Anders,
Vad jag har sett är de flesta alternativ i Nederländerna långt mycket dyrare än det man kan välja mellan i Sverige. Några tjänster tillgängliga i Nederländerna är till exempel:
Birdee
Brand New Day
Doelbeleggen
Binckforward
ETFmatic verkar annars ett bra alternativ. De är baserade i Storbritannien så det kanske finns viss risk pga Brexit men annars är de ett billigt alternativ som investerar i index likt Lysa. De använder distribuerande ETF:er och utdelningar är skattepliktiga i Nederländerna, men de flesta är baserade på Irland och som jag förstår det gör skatteavtal mellan Irland och Nederländerna att skattesatsen blir 0%.
ja, weltsparen. Weltinvest är en del av alla deras erbjudanden (festgeld, Tagesgeld, pension, etc).
De bytte nyligen namn på Weltinvest till ETF sparplan… Samma sak dock. Billiga Vanguard indexfonder och rimlig robotavgift. Här sparar jag min “hedge” mot kronan. Skulle kronan gå åt skogen har jag iaf lite euro.
Men eftersom det är i fonder vet jag inte om det gör någon skillnad. Känns bra att spridda ut sparandet eftersom jag inte vet var jag vill bli gammal (äldre
)
Och jag gillar att det är lägre USA del än brukligt.
@Jbl Bor du i Sverige? Hur blir det i så fall med skatten när man investerar via Weltinvest? Skattar man i Tyskland? Behöver man på något sätt ange det i svenska deklarationen?
Hur många % av portföljen har du i euro för att ha en hedge mot kronan?
Jag bor i Tyskland sedan 10 år så jag skattar här (även svenska depon), och har majoriteten av mitt sparande här. Mitt mål är att ha först 30% i Sverige och sedan fylla på så länge en euro ger mer än 10 sek. Blir kursen väldigt bra kanske jag går upp till 50% direkt.
Tack för alla svar. Till stor hjälp. Får se vad det blir. Vill inte krångla till det med skatter och deklarationer för mycket. Testar nog en fond robot och jämför med ett eget upplägg av globala indexfonder hos Degiro.