Bor utomlands kan inte investera på svenska marknaden på samma sätt via Avanza etc.
Jag älskar rent ut sagt Lysa men funkar inte längre och har varken lust eller ork att skicka pengar till lillsyrran för att hon ska investera åt mig…
Hur kan jag komma åt liknande koncept som LYSA,OPTI vad de nu heter nuförtiden från Spanien någon som kan hjälpa mig? Kan de vara så att att jag behöver hitta en index fond / ETF som är i samma linje funkar de även för mig.
Tacksam för svar varit Biotech investerare i flera år och gör min sista exit nu vill ha resten i en fond och resterande inom bostäder.
Som @Fnorrbart skriver är nog en ETF bästa alternativet inom Europa, annat än din bank har en global indexfond med under 0,4% i avgift.
En ETF jag gillar är Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD). Bred global och låg avgift. Finns både som ackumulerade eller utdelande om man vill det.
Såklart är ETF utbudet relativt magert i Europa pga reglelverket. Tänk på det när du letar på JustEtf.com att kanske inte alla intressanta finns tillgängliga.
Hur kan Avanza och Nordnet avstå alla utlandsboende svenskar pga att de kräver kreditupplysning trots att vi säkert i de flesta fall inte är intresserade av krediter utan investerar “överskott” ?
För er som inte bor utomlands kan jag upplysa om att i vi finns inte med hos UC Troligen pga att våra personnummer inte “existerar” längre.
Det går inte heller att växla valutor hos Avanza pga ovanstående.
Någon hos dessa företag måste ha skapat detta fullständigt idiotiska system, troligen för att någon vill ha “ryggen fri” och slippa eventuellt ansvar om de nu vet vad de ställt till med. Vore jag ägare skulle den/de ansvariga sparkas omgående.
ETF är väl det bästa alternativet, vissa har ju redan nämnt den populära
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE). Det finns dock en ETF som är både billigare och bredare (innehåller även småbolag) och det är SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI - IE00B3YLTY66)
Hade Nordnet haft med den i sitt utbud för ETF månadspar hade jag kört på denna direkt, med denna ETF täcker du 99% av marknaden för en avgift på 0.17%. Skulle påstå att denna ETF är bättre än Lysa med tanke på att den är MYCKET billigare och har ingen homebias som avviker från marknadsvikten.
Jag har redan placerat hela min investering i ETF:er som jag försökt fördela för en marknadsviktad exponering. Det skulle bli kostsamt att sälja dessa positioner för att sedan köpa en ETF som är väldigt lik mina nuvarande innehav.
ETF
Ticker
Innehav
Avgift
Allokering
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR)
EUNL
1485st
0.20%
75.00%
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR)
IS3N
3159st
0.18%
10.00%
SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR)
ZPRV
1791st
0.30%
10.00%
SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc
ZPRX
888st
0.30%
5.00%
Om SPYI blir tillgänglig för månadssparning, är jag benägen att överväga den och låta mina övriga ETF:er fortsätta som de är. En nackdel med SPYI enligt mig är att den investerar i small cap, men jag skulle föredra om den hade en inriktning mot Small Cap Value. Dock skulle det innebära en avvikelse från index. Man kan inte få allt!
Jag har redan kontaktat Nordnet och påpekat att de bör lägga till SPYI för månadssparning. Om fler är intresserade av att investera i den här ETF:en på forumet och kontaktar Nordnet kanske vi kan påskynda processen lite
Det verkar som att det krävs inloggning för att få tillgång till länkarna.
Men en ETF kan vara listad för handel på olika börser. Så det är ingen skillnad i innehav. Istället kan man jämföra hur handelsvolymen ser ut på respektive börser för ETF:en. Ju större volymer, desto mindre spread bör det resultera i vid både köp och sälj av ETF:en.
Tack samtliga, anledningen är att jag är väldigt nöjd med Lysa fyller de kraven jag har för enkel robot. Jag kommer kolla igenom samtliga svar och ge er ett mer utförligt svar över hur jag gjorde. Det behöver inte vara krångligt brett som fan och fylla på ständigt de funkar och alltid gjort.
Önskar er alla en super fin kväll.
Frånv18 grader, ljust i Marbella.
Hasta pronto amigos!
Tycker Indexa Capital är skönt, då det rapporterar in allt till skatteverket… men vet inte vad jag tycker om prestationen. Visst att den går helt okej… men om man jämför utdelningen på Lysa eller DNB Global Indeks S så är det en Ferrari mot en Ford
Antar att du också är bosatt i Spanien? Har du något bättre alternativ till Indexa?
Har nu börjat spara mer hos Degiro och valt Vanguard & Invesco FTSE All World istället.