Hej!
Jag har en kanske lite ovanlig fråga, jag har flyttat till Tyskland och tänkte att jag framöver skulle sätta in pengar på en Tysk fondrobot precis som jag gjort med Lysa i sverige. Jag undrar om detta är en bra ide, om jag ska bo och tjäna pengar i Euro i Tyskland, är det bäst att ha en tysk fondrobot i Euro? Jag har tyckt mig läsa något om det i ett avsnitt att man ska ha pengarna där/i den valuta man tjänar dem så att säga. Dock är de tyska robotarna aningen dyrare än Lysa, jag har gjort lite research och kommit fram till att tjänsten Quirion (https://www.quirion.de/) verkar vara bäst och billigast i princip, där det kostar 0,48 i avgift att förvalta pengarna, dvs dyrare än Lysa men billigare än de andra tyska fondrobotarna (dessutom är de första 10 000 Eurona avgiftsfria och tills man kommit upp i det betalar man bara fondavgifterna på 0,22). Är det trots att den är dyrare ändå bättre att ta den tyska roboten istället för Lysa i och med att man tjänar pengar i Euro?
Till saken hör dock att jag även fått ett arv i Sverige på några hundratusen, i SEK på ett svenskt konto och min andra fråga är vad som vore bäst att göra med dessa pengar, föra över till tysk robot eller låta vara i sverige på svensk robot/konto?
Sedan undrar jag lite om ni har någon åsikt om de fonder som den tyska roboten Quirion föreslår, som synes på bifogad bild. Detta är fonderna (ETFer) den föreslår vid en 80/20 Aktier/räntor, portfölj. Som sagt verkar denna robot enligt min research vara den bästa/billigaste och har utsetts till testsegrare av oberoende granskare, den är även en av de första och största i Tyskland, investerar globalt i 8000 bolag, och 2000 ränteposter, totalt 13 fonder osv. Det står även att den förutom den globala diversifieringen även använder sig av “en faktormodell enligt Fama/French med övervikt på undervärderade och mindre företag”, är detta något som är bra eller dåligt? (En annan tysk robot använder t.ex. istället en så kallad Markowitz approach)
Vore jätteintressant att höra några tankar om dessa frågor!
Hälsningar,
Andreas
PS. min flickvän har tänkt skaffa en robot och hon bor i USA, i och med att Jan ofta pratat om hur spännande och mer avancerade de amerikanska robotarna är vore det kul att höra vilken av dem ni skulle valt om ni kunnat? Vi kikade på Wealthfront eller Betterment.