Bör man inte ha 100% aktier i ens privata pensionssparande?

När jag lyssnar på avsnitt #186 så får jag en känsla av att det går att tolka som att man bör blanda aktier och räntor (och ev guld) när man sparar långsiktigt. Det nämndes bland annat att enbart 88% av alla 30-årsperioder är bra perioder för aktier.

Jag vill dock fortfarande hävda att de flesta bör ha 100% av sitt privata pensionsparande i aktier, eftersom vi ändå har så mycket räntor i vårt övriga pensionssparande. För nöjesskull så gick jag igenom mitt egna pensionssparande och sammanställde det här under. (För lite kontext så är jag 32 år, och jag vet inte hur representativa mina siffror är.)

Om jag tittar på hela min pensionsportfölj så består ju 67 % av kapitalet av räntor och enbart 33 % av aktier, detta trots att jag har 100% aktier i mitt privata pensionssparande. Och nu har jag inte ens tagit med i kalkylen att jag äger min bostad och amorterar på den, vilket egentligen också är en ränteplacering.

Min slutsats är att man definitivt borde ha så gott som allt privat pensionsparande i aktier så länge inte den delen av kakan börjar bli väldigt stor. Finns det någon med ett bra motargument?

3 gillningar

Tycker du resoner klokt utifrån din situation. Många har dock möjligheten att fritt placera hela eller stora delar av sin tjänstepension och då kan det vara bra att fördela risken.

En annan fråga som jag av nyfikenhet brukar ställa till folk är varför har dom har en privatpension. För mig så låter det dumt att frivilligt låsa in delar av sitt investeringskapital. Investerar du klokt så har du ju ändå kvar dessa till pensionen. Det är ju inte ens avdragsgillt längre.

Har du 40 år kvar till pension låter 2/3 räntefonder helt galet i min värld. Det är ju ganska irrrelevant vad de exakta kronorna du har idag är värda 30-40 år. Ifall det kommer en extrem nedgång på 90% kommer du föra in pengar under hela den botten, vilka kommer öka rejält i värde över den långa tidsperioden.

Jag kan hålla med om att det inte är så bra med 2/3 räntefonder när man har iaf 30 år kvar till pensionen. Men finns det något att göra åt det? Ser det annorlunda ut för andra?

Jag har mitt privata pensionssparande på ett ISK, men jag refererar till det som mitt privata pensionssparande för det är pengar som inte får användas till annat. Typ renoveringar, buffert eller annat.

Ok, då förstår jag. Då skulle jag i detta läge minimera räntedelen.

1 gillning

Jag håller med och tycker det är totalt slöseri med räntor på ett 20-30 år sparande.

Den enda invändningen jag har mot resonemanget är att vid ett börsfall inte går att ombalanserna mellan räntorna i inkompstpensionen och aktierna i övriga tillgångar.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte tillåtet att “ombalansera” i inkomstpensionen? Det är väl pengar som staten/pensionssystemet lånar varesig jag vill eller inte?

Har inte alla ni andra också inkomstpension med enbart räntor?

1 gillning

Bra sätt att få en överblick på helheten. Jag har gjort något liknande med 4 hinkars principen för att se just totalen :grinning::+1:

Ja det blir ju så eftersom inkomstpensionen för de allra flesta är en så stor del av pensionen.

Inkomstpensionen kan man nog sätta som räntor. Egentligen följer den utvecklingen på lönerna totalt i Sverige, så jag räknar det som ”långa räntor” som kanske ger 1-3% om året. Alla som jobbat länge vet ju att löneökningarna är typ i det häradet.
Du kan läsa mer om inkomstpensionen här.

Det är svårt att komma över 50% aktieandel, åtminstone för mig, men det beror ju på hur mycket man får inbetalt i tjänstepension och hur mycket man sparar.

Jag tycker du gjort vad du kan, möjligtvis om du kan placera om den tjänstepensionen som är räntor så kan du skrämma upp aktieandelen lite till.

Annars är det nog att fortsätta spara privat i fonder/aktier på sikt.

Sen är ju frågan hur mycket man bör ha av totala kapitalet i aktier, vilket i din tur beror på hur långt det är kvar till pensionen och en massa andra grejer :slight_smile:

1 gillning

Nä det är det jag menar, inkomstpensionen är som den är det går inte ändra på något vis.

1 gillning