När jag lyssnar på avsnitt #186 så får jag en känsla av att det går att tolka som att man bör blanda aktier och räntor (och ev guld) när man sparar långsiktigt. Det nämndes bland annat att enbart 88% av alla 30-årsperioder är bra perioder för aktier.
Jag vill dock fortfarande hävda att de flesta bör ha 100% av sitt privata pensionsparande i aktier, eftersom vi ändå har så mycket räntor i vårt övriga pensionssparande. För nöjesskull så gick jag igenom mitt egna pensionssparande och sammanställde det här under. (För lite kontext så är jag 32 år, och jag vet inte hur representativa mina siffror är.)
Om jag tittar på hela min pensionsportfölj så består ju 67 % av kapitalet av räntor och enbart 33 % av aktier, detta trots att jag har 100% aktier i mitt privata pensionssparande. Och nu har jag inte ens tagit med i kalkylen att jag äger min bostad och amorterar på den, vilket egentligen också är en ränteplacering.
Min slutsats är att man definitivt borde ha så gott som allt privat pensionsparande i aktier så länge inte den delen av kakan börjar bli väldigt stor. Finns det någon med ett bra motargument?