Jag har de senaste åren börjat logga hur mycket av mina pensionspengar som ligger i räntor och hur mycket som ligger i aktier, och just nu har jag 60,4% i räntor och 39,6% i aktier. Och då har jag dessutom valt så mycket aktier jag bara kan. Såhär ser det ut för mig:
Om jag tittar på de föregående åren så ser det ut ungefär lika dant, jag har alltså svårt att komma ifrån att ha en 40/60 portfölj i mitt pensionsparande. Självklart beror det ju på hur mycket man pensionssparar privat, och där sparar jag ungefär 7% av min lön. Orsaken till det är att allmänpension och tjänstepension är 23% och då vill jag fylla upp så att mitt totala pensionsparande blir 30% av lönen.
(7% utgör mitt privata pensionssparande på ett ISK-konot, det inkluderar inte saker som barnsparande, ammortering och övrigt sparande. Utan detta ISK får jag inte röra förrens det är dags att gå i pension.)
Frågan blir då hur det ser ut för er andra? Hur mycket räntor har ni i ert pensionssparande?
100% räntor
90% räntor
80% räntor
70% räntor
60% räntor
50% räntor
40% räntor
30% räntor
20% räntor
10% räntor
0% räntor
0röster
Jag för denna statistik för att tydligt kunna se att man alltid ska ha så mycket aktier man bara kan i sitt pensionssparande, eftersom man ändå har så mycket räntor som inte går att välja bort. (Tack vara inkomstpensionen och traditionell pensionssparande som del av tjänstepensionen.)
Jag tror nog Rika Tillsammans forumet snöat in sig för mycket på att aktier är bra, räntor är dåligt. Kanske har att göra med den stora uppgången senaste decenniet och ett halvt?
Det är nog nyttigt med en del räntor. Min tyska arbetsgivares pension, lägger en världs 70/30 (aktier/räntor) oavsett ålder. Fast den är ny, och diskussionen i Tyskland om den “skandinaviska modellen” börjar växa sig start också för den statliga sidan.
O% räntor !
Har allt sparande i aktier/aktie-fonder.
Tycker att det inte finns någon anledning att ha i räntefonder, då
Aktie/ aktiefonder oftast går bättre än
Räntefonder .
Jag brukar inte räkna eller hålla koll på inkomstpension eller privat sparkonto, det är lite pengar ”utanför” för mig eftersom jag inte ”kan” göra någonting åt dessa, de ska inte växa på samma sätt.
Jag räknar bara på dessa eftersom de placeras:
Pension:
Premiepension
Tjänstepension
Privat:
Investeringkonto
Kapitalförsäkring
Om jag räknar med sparkonto&inkomstpension blir det en 70/30 ungefär.
Jag skulle säga att du tänker fel här, bara för att du inte kan ändra på dem så ska du inte hoppa över dem när du analyserar din portfölj. Om man har mer räntor som man inte kan välja bort, så kan man dra slutsatsen att man behöver mindre räntor i den delen som man kan välja.
Jo men det är ju det jag menar. När jag kör 100/0 portfölj nu så spelar de andra ingen roll. När jag går i pension om sisådär 40 år, bör jag hålla kolla på den hela ränte/aktie bilden, då är de pengarna mer relevanta än de är nu. Därav att jag inte räknar med dessa.
Det är just denna typ av resonemang som jag är skeptisk till. Om man inte håller koll på hur stor del av ens totala pensionskapital som är riktigt så vet man inte hur man ska vikta om. Här kan väldigt mycket i räntor så kanske man ska ha kvar majoriteten av det man kan styra i aktier.
I mitt fall skulle jag inte vikta om till mindre aktier ens när min pension närmade sig, 60% räntor tror jag räcker med god marginal.
Är inte helt uppenbart för mig att man bör betrakta inkomstpensionsrätterna som räntor i den mening att det liknar obligationer. Frågan är om man inte istället bör betrakta dessa som ett slags livräntor (annuities är väl det mer korrekta uttrycket på engelska)? Det vill säga man “månadssparar” i kontrakt med staten Sverige som ger en förväntad livsvarig inkomst från pensionsåldern?
Oberoende hur man gör så blir det ju ganska knepigt för man inte kan ombalansera mellan olika delar av pensionen. Så även om man kommer fram till att man har motsvarande 50/50, 30/70, eller vad det nu är, så kommer utvecklingen inte följa en sådan motsvarande portfölj där ombalansering kan ske.
Däremot är det ju bra att sammanställa för att övertyga sig själv att köra 100% aktier där man kan medans man är ung inte är så pass hög risk som man kan tro.
Med det sagt, om jag antar följande fördelningar mellan aktier/räntor på respektive del samt andel av kapital får jag det till cirka 60% räntor.
Inkomst: 50% av totala kapitalet, 0/100-portfölj
PPM: 10% av totala kapitalet, 100/0-portfölj
TJP 1: 10% av totala kapitalet, 50/50-portfölj
TJP 2: 10% av totala kapitalet, 100/0-portfölj
TJP 3: 10% av totala kapitalet, 100/0-portfölj
TJP 4: 10% av totala kapitalet, 50/50-portfölj
För min traditionellt förvaltade tjänstepension finns det information via försäkringsbolaget hur pengarna placeras så jag använde den fördelningen (ungefär 50/50). Huruvida detta är vanligt vet jag dock inte
50% räntor med den något märkliga sättet att räkna på allmänna pensionen.
Ser det inte så något med ränta utan ser det som en osäker fodran på framtida generationer.
Tittar jag på delen som faktiskt är avsatt till mig så har jag 13% räntor.
80% aktiesparande privat
5% aktiesparande tjänstepension/premiepension
10% privat räntesparande
5% inkomstpension
Så sammanlagt runt 15% räntesparande om vi betraktar inkomstpensionen som ränta. Funderar dock på att avveckla det privata räntesparandet.