Långsiktig ränteportfölj

Behöver lite hjälp med en långsiktig ränteportfölj för någon i en “stay rich” fas.

Vill ha en portfölj som tar hänsyn till att vi går mot lite lägre räntor och jag är beredd att ombalansera bland ränteprodukterna allteftersom räntorna förändras. Dock skulle jag vilja ha hjälp med en strategi på hur man ska tänka vid ombalansering.

Har en aktie- & fondportfölj så vill helst inte ha ränteprodukter som följer börsen direkt. High Yield corporate bonds är kanske inget jag vill ha i portföljen.

Lite bakgrund:
Har bolån med belåningsgrad på <30%. Amorterar inget idag.
Tror inte jag har något behov av uttag ur ränteportföljen kommande 10 åren.
Trots sparhorisonten vill jag inte ha 100% aktier utan jag är i en stay rich fas och går mot en 60/40 portfölj.
Då jag har mycket investerat i en bostad och aktier och preffar i fastighetsbolag vill jag helst undvika ränteinvesteringar direkt kopplade till fastigheter.
Jag är medveten om att där finns andra typer av investeringar som man skulle komplettera med men det är inget jag vill ha med i diskussionen just nu. Det är endast ränteliknande investeringar jag vill titta på.

Hur göra?
Korta räntor, långa räntor, statspapper, valutasäkrade eller inte, amortera på bolånet etc. etc.

Svarar gärna på frågor för att klargöra ytterligare.

Varför vill du inte ha HY bonds? Jag antar att det långsiktiga målet är att bara dra ner risken rent allmänt, då kan du ju ersätta en del av aktierna mot dessa för att dra ner risken.

Om vi för enkelhetens skull tänker att börsen avkastar 10% men med risk för drawdown på 40%, vilken avkastning vill du ha och till vilken drawdown kan du acceptera? Är det drawdown du är mest orolig för?

Anser att jag redan har “ersatt” en del av aktierna genom att gå mot en 60/40 portfölj.
Ja, total drawdown samtidigt som jag vill hålla nere.
Man får kanske även ha i åtanke att jag har 100% fonder i tjp och PPM och frågan är hur man ska göra då.
Relationen blir följande:
Tjp+PPM / Privat i aktier / Privat i räntor:
3 / 3 / 2
Då blir totala fördelningen 6 / 2 (dvs 75% / 25%) mellan aktier och räntor och inte 60/40.

1 gillning

Om du vill hålla nere risken hade jag ju istället spridit över fler tillgångslag, lite åt Zinos allvädersportfölj för att undvika ett 2022 där både aktier och räntor gick åt skogen.

Men om vi bara kollar räntor, så om de är tänkta som krockkudde (vilket de brukar, undantaget 2022), så är det långa räntor du ska köra. För avkastning (men tryggare än aktier) företagsobligationer, för buffert korta räntor.

Tyvärr tycker jag det är svårt att diversifiera räntor. Går räntan oväntat upp dyker alla räntepapper och den globala ekonomin hänger ihop såpass att länderna följer varandra rätt bra nuförtiden vad gäller räntesänkningar/höjningar så svårt att sprida risk geografiskt.

2 gillningar

Hur ser du på inkomstpensionen, är inte det en statsobligation som du borde räkna med på räntesidan där ”räntan” följer svenska löneutvecklingen ? Eftersom du tar med PPM och TJP.

Har faktiskt förträngt den biten. Tack!
Både Inkomstpensionen och Ålderspensionen inom tjänstepensionen saknas i mina uträkningar.
Båda har väl höga andelar räntor. Inte satt mig in i hur pass dock, någon som vet?
Relationen borde bli ungefär följande:
Tjp+PPM / Privat i aktier / Privat i räntor / Inkomstpension & Ålderspension (tjp):
3 / 3 / 2 / 3

Inkomstpensionen är väl egentligen ofonderad och det mesta går rakt igenom, de som jobbar nu betalar för de som är i pension i utbyte mot att man får rätt till pension senare i livet.

Sen finns AP1-AP4 som buffertfonder / stöd till inkomstpensionssystemet för att stötta upp vid sämre tider och de förvaltas likt traditionell förvaltning medelrisk.

Inkomstpensionens utveckling har någorlunda följt svensk löneutveckling så man får en bred exponering mot svensk löneutveckling/arbetsgivare kan man säga.

Allt detta är min egna uppfattning av vad jag läst , försökt förstå inkomstpensionen för min egen del - för att kunna räkna vad jag är exponerad mot.

Men har svårt att greppa det fullt ut.

2 gillningar

Om man försöker förenkla och säga att Inkomstpension och Ålderspension hamnar i räntehögen (även om det inte är helt sant) så blir fördelningen enligt:

3+3 i aktiehögen
2+3 i räntehögen

Ger oss en 55 / 45 fördelning.

Alla delar har kanske inte samma placeringshorisont men tillräckligt nära.

Vi kan anta följande:
Alla delar kan ligga placerade minst 10 år.
Vissa delar är låsta till 65 års ålder (om 15 år).

Känns som att 55/45 är kanske lite för defensivt. Jag skulle kunna dra igång ett månadssparande (utöver tjp) i en fond och kanske även flytta en större summa från räntor till aktier för att komma lite närmare 60/40.

1 gillning

Hur sätter du beloppen på ISK i relation till t ex inkomstpension med tanke på olika beskattning vid uttag.

Typ 1m i aktiefond på ISK, ingen skatt på uttag och 1m inkomstpension preliminärt 30% skatt

Ger alltså 50/50 brutto och 59/41 netto (?)

Jag själv försöker intala mig att jag har en nettoexponering 70/30 där inkomstpensionen än så länge är ganska stor typ 25%-enheter av räntedelen.

Sen är tjänstepension och PPM 30% prel med kanske inte slår så mycket på din total som det gör för mig

Har tagit hänsyn till beskattning.
Dock har jag fått avrunda lite för att få så fina relationer mellan tillgångsslag.

Jag är ute efter hur jag ska tänka, exakta siffror får jag räkna på senare.

Behöver även fundera på hur jag ska hantera att jag har en stor nettoförmögenhet i bostaden.
Ena är att jag har lägre månadsutgifter så länge jag bor kvar.
En annan är att jag har värdet som en buffert för framtiden, blir mina hängslen och livrem. Jag kan till exempel sälja och köpa billigare boende eller flytta till hyresrätt.

1 gillning

En lågt belånad bostad, 30% är väl i sig en ”mellanriskplacering” medan en 85% belånad bostad blir en ”högriskinvestering”

Kanske hela bostaden i sig faller i 60/40 segmentet eller något lägre i risk dvs mätt i maximum drawdown och förväntad avkastning.

Men där har jag bara känsla att gå på.