Bör man öka Sverige-andelen i portföljen om man ej är inne i bostadsmarknaden?

Hej alla kunniga!

Fick mig en funderare för ett tag sedan och har läst runt men ej hittat ett tillfredsställande svar.

Ett av argumenten till att inte ha för hög Sverige exponering i portföljen är b.la. för att man oftast har bolån i svenska kronor samtidigt som bomarknaden och Svenska börsen korrelerar med varandra, rasar bomarknaden så följer börsen med ner och vise versa, och på så sätt är man dubbelexponerad.

Men om man nu inte skulle ha något bolån, som i mitt fall då jag bor i en billig hyresrätt.
Är det då värt att öka Sverige-andelen i portföljen jämfört med rekommendationerna i forumet?

Mvh, Johan

Mitt största argument för att inte ha mer Sverige är att Sverige bara är ca 1% av marknadsvikt. Dock är jag överexponerad ändå då jag har valt att ha 10% Sverige i aktiedelen.

När/om jag köper hus så kommer jag nog fortsätta hålla mig till ca 10% Sverige på börsen ändå.