Omviktning av portfölj bort från övervikt i Sverige?

Hej,

Min portfölj har en övervikt i svenska fonder och aktier. De utgör uppskattningsvis 35 procent av min portfölj (20 procent svenska småbolagsfonder, 10 procent fastigheter och 5 procent svenska indexfonder). För att få så god riskjusterad avkastning över tid som möjligt har jag insett att jag bör hålla så kallad home bias till ett minimum. Därför vill jag nu justera ner viktningen mot Sverige så nära 1 procent som möjligt (det finns en allmän uppfattning om att Stockholmsbörsen motsvarar 1 procent av det globala börsvärdet).

Men jag drar mig för att göra denna omviktning just nu. Svenska fonder och aktier har tagit rejält med stryk jämfört med övriga portföljen sedan inledningen av 2022, ja redan innan Rysslands krig. Min fråga är om jag ska invänta en relativ uppgång på svenska börsen, kanske helåret 2023, innan omviktning. Eller gradvis minska procentsatsen månadsvis tills jag kommer ned i en rimlig nivå på några enstaka procent.

Hur tänker ni? Tips och råd välkomnas.

Jag skulle titta på kursen för SEK över tid och försöka hitta en “målnivå”, alltså en rimlig nivå utifrån dagens förhållanden. Det kan så klart dröja innan den målnivån nås men det är ju inte hela världen.

1 gillning

Tack för svar Jens!

Hade ditt beslut sett likadant ut om Sverige hade gått bättre än omvärlden? Eller blir man lite mer benägen att dra ner på överexponeringar för att de har underpresterat? Det är ju viktigt att hitta en balans så att man är nöjd både när sina överexponeringar går bra och när de går dåligt

Har du läst varför t.ex. Lysa har home bias https://blogg.lysa.se/home-bias/ och tråden Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?? Och när 104 forummedlemmar röstade om home bias hade faktiskt 98% home bias Hur stor andel av er portfölj i % är exponerad mot den svenska börsen?

Iaf, vill du sälja hade jag bara sålt. Ingen vet om Stockholmsbörsen kommer återhämta sig snabbare än omvärlden, och ingen vet om SEK kommer återhämta sig snabbare än andra valutor. Och efter jag sålt hade jag undvikit branchfonder (som du nämner att du har 10% av nu).

1 gillning

@Johann, tack för länkarna som jag läst. Du har helt rätt i att jag nog inte hade känt samma behov av att omvikta om svenska börsen istället överpresterat. Men mitt mål är att inom ett år eller så få ned exponeringen mot Sverige till 10 procent eller lägre. Det kanske är orealistiskt att komma ned till 1-2 procent. Det är naturligt att ha en viss överexponering mot Sverige men inte så mycket som jag har. Det handlar delvis om att jag har en ganska stor del aktier i svenska investmentbolag. Jag kommer successivt minskat andelen. Jag fortsätter insättningarna i branschfonder fastighet eftersom jag vill vara med när det förhoppningsvis lyfter inom ett år. Sedan säljer jag dem också.