Boräntans utveckling 2021

Det är dags att förhandla om räntan igen. Eller “ränterabatt” som Swedbank kallar det. Jag kommer att fortsätta med rörligt lån.

Alla pratar om oro för höjda räntor men hur har det egentligen sett ut om vi tittar ett år tillbaka? Är rörlig ränta högre eller lägre idag? Jag har lite svårt att hitta statistik som jag kan använda mig av i en förhandling.

Sök på “snittränta bolån” så kan du se bankernas snitträntor per månad sedan de blev tvungna att visa denna (dvs sedan typ 2015 eller så).

Edit: Januari 2021 hade swedbank en snittränta på 1,59% för 3mån ränta. Januari 2022 låg den på 1,47%. Så svaret blir nog att rörlig är lägre idag än för ett år sedan.

Tack för svar.
Hittade även info att de höjt listräntan varje år sedan 2019. Märkligt.

Det är främst längre bindningstider som skjutit i höjden nu under 2022 pga Riksbankens avslutade stödköp av bostadsobligationer.

Så vitt jag förstår det påverkas den rörliga räntan mer av gällande reporänta, som bekant väntas ligga stilla ett bra tag framöver. Så där är det fortsatt hyfsade utsikter att förhandla!

Ja men det låter bra. Jag har helt ok ränta idag men eftersom det baseras på en rabatt jag har på listräntan så kommer min ränta att höjas om jag inte förhandlar ner mer.

Riksbanken har inte avslutat några krisköp av Bostadsobligationer? :partying_face::partying_face: De långa räntorna har gått upp ändå.