Borde inte alla spara och bli miljonärer?

Enligt avanzas statistik:

Så är det först i 70 års åldern medelspararen har miljonbelopp på kontot.

Givetvis kan man ha sparande i andra banker eller ha det trångt ekonomiskt osv.

Bortsett från detta, medelspararen i 20-40 års åldern sparar drygt 2000kr, median ca 1300kr. Om vi gör ett antagande att utan de allra minsta beloppen kanske vi ligger på en 3000kr per månad.

Varför sparar gemene man inte mer? Det är ganska synd egentligen med tanke på underverket som ränta på ränta är och som Jan och Caroline bland andra så fint lär ut!

Är det så att man inte vet vägen till ekonomisk frihet eller väljer man att inte se den?

Det är kanske svårt att lägga undan 5-10 000kr i månaden. Enkelt att köpa den där mascaran eller bultsaxen på biltema för att det känns bra och ger mer i stunden. För all del nya apparater och lån till motorcyklar mm. Och sedan klaga på att man har det dåligt ställt och inte ”kan” spara. Fast det egentligen är att man inte kan prioritera.

Ekonomi är så stor del av vår vardag så det bör också få större plats i allmänbildningen. Tänk om varje ungdom fick igång ett litet månadssparande i LF global på 18års dagen. Det skulle jag önska mig alla gånger hellre än ett sprängfyllt 18-års konto, med det jag vet idag.

Vad tror ni, varför sparar folk inte mer?

8 gillningar

Lifestyle Creep?

Många anpassar ökad inkomst med ökade utgifter och kanske inte alltid ökar på sparandet i samma takt. Sen kanske många har ok pension framför sig, redan köpt drömboendet och är nöjd med att ha en generös buffert.

För många, inklusive mig, så sparas det till ett specifikt mål. Men har man inte det målet och inte blir lycklig av x nollor på sitt ISK, varför spara? Jag skulle nog inte spara om jag visste att min pension skulle bli ok, men räknar med en toklåg pension, så sparar till den.

23 gillningar

Tror lång ifrån alla har ambitionen att bli miljonär eller satsa på Fire.

25 gillningar

Var det inte någon (Jan?) som någonstans (på forumet eller i något avsnitt) sa att för de flesta personer så behöver man inte spara annat än till:

1. kontantinsats
  2. buffert
  3. pension

Om man inte har någon ambition om att bli rik eller gå i pension tidigt så räcker det kanske med ett litet sparande. Det beror ju på vad man sparar till. Trygghet (större buffert)? Tidig pension? Gå ned i arbetstid? Större lägenhet/hus? Extravaganta semesterresor? Vad är egentligen målet med att bli miljonär? För all del borde folk spara mer, men man måste inte bli rik för att ha ett gott liv.

F.ö.:
" Samla er inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. 20 Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. 21 För där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara" (Matteusevangeliet)

23 gillningar

Om vi utgår från medellön, så tror jag dom flesta inte kan spara så mycket mer. Eller rättare sagt väljer boende, familj, semester, utbildning osv före sparkonto.

Det är endast lätt i teorin att bli miljonär, och på internetforum om man ”bara” har en anställning….
I verkligheten innebär det annars att man måste ta en hög risk med sina pengar för att nå en miljonen eller flera inom rimlig tid.
Ett exempel är att driva företag, få arv, eller på annat sätt få tillskott i ekonomin utöver sitt 8-5 jobb.
Alternativt avstå saker i sin vardag under ett antal år.

5 gillningar

Hej kära Skogsmästare,
Undrar lite vad du vill med din post, menar du att svenskar är dumma och inte sparar? Eller kanske att man prioriterar sin familj och barn?

Att många sparar 3000 i månaden tycker jag låter väldigt bra

16 gillningar

Lagom är bäst tycker nog de flesta… sen finns de några få som vill äta havregrynsgröt, fixa 5 mille före 40 sen kunna dra sig tillbaka.

Men många vill nog leva gott hela livet. 3000kr i månaden i indexfonder blir en fin pension.

9 gillningar

Vi får hoppas att inte hela Sverige satsar på tidig fire då blir det nog brist på arbetare. Det är ju trots allt en del som faktiskt måste skötas om för att vi ska klara oss på ålderns höst.

8 gillningar

Förutom att jag håller med om övriga påpekanden om att livet ska levas både nu och framtiden så är trådstartens sifferexercis lite märklig. Till en början ska man förstå att Avanzas kunder är ett mindre urval av befolkningen, antagligen lite mer ekonomiskt intresserade. Dessutom sparar enligt statistiken medianen av 20-40åringar på Avanza 1000-1500kr/mån. Hur man får fram 3000kr/mån ur uppgifterna är oklart. Dessutom finns ju annan statistik om hur stor andel av befolkningen som inte klarar oförutsedda utgifter om enstaka 10 000kr. Lätt att bli fartblind här på forumet.

Sen är jag helt inne på att alla ska försöka spara lite. Minsta summa är bättre än inget. Man ska hitta en balans mellan nu och sen. Fundera över ekonomiska risker i livet och försöka få en bild av hur ”sen” kan te sig. Kanske man kan spara lite mer för större valfrihet/säkerhet senare i livet.

9 gillningar

Kombination av flockbeteende, okunskap och dålig disciplin. Tur är väl det, annars hade man faktiskt behövt anstränga sig.

10 gillningar

För att vara lite filosofisk: Om vi ​​alla vore miljonärer, då skulle en miljon förmodligen inte vara värd en miljon längre.

7 gillningar

Exakt detta, tror jag. Det är många som villhöver väldigt mycket i vår värld. Det kan vara resor, techprylar, bilbyten etc, men det är inte svår att bränna stålar om någon nu trodde det.

Det största hindret mot sparande är heller inte att det skulle vara svårt att sätta undan en slant så länge man har en vanlig lön. Däremot verkar många uppleva att de måste motivera sitt sparande eller sitt “icke-spenderande” för andra, vilket är ganska sorgligt.

Men visst, sparar man ska man ha en anledning så snart man går utanför en rimlig buffert. Att bara lägga på hög är också lite sjukt.

p.s. Låt oss inte heller glömma att en miljon iofs är trevligt, men det är inga jättepengar den avkastar, om man nu inte ser det som en resurs som är okej om den tar slut förstås.

11 gillningar

Det handlar nog om att du har en rätt skev bild av vad gemene man är beredd att ge upp för att kanske bli miljonär en vacker dag… som man kanske eller kanske inte får uppleva.

Ja, alla skulle kunna äta knäckebröd med potatissoppa och råkost, bo i minsta möjliga lägenheten i ett litet samhälle, jobba över så mycket som möjligt och strunta i resor, bil osv. Men de flesta vill inte det. Jag antar att en balans mellan din bild och det jag tror att de flesta vill är det bästa…

13 gillningar

Det där är inte ett recept för att nå miljonen. Det där är ett recept för att snabbt bli mångmiljonär.

Man måste inte leva extremt för att kunna spara. Det finns en bred gråzon mellan svart och vitt.

15 gillningar

De flesta skaffar en familj förr eller senare med allt vad det innebär i ökade kostnader.

Du kanske vill bo i en rymlig bostad i ett tryggt område när du får barn du kanske vill att barnen ska få uppleva resor etc.

Jag är så jäkla tacksam att min föräldrar vågade spendera pengar på resor/bra boende etc när jag var liten det gav mig så fina minnen jag än idag kan blicka bak på.

9 gillningar

Det handlar väl om om att inte spendera pengar på oviktiga saker för dig, sedan om du väljer att spendera allt på det som är viktigt för dig eller om du lägger undan en del av det som annars hamnat på för dig oviktiga kostnader är ett vägval där kanske inte någon av vägarna leder fel.

1 gillning

Grattis, du äger en miljon sandkorn! Är det inte underbart att vara miljonär?!

Vad säger att du som gör avkall på livet nu, i utbyte mot avkastning sen, gör rätt?

Sjukdomar, krig, imperiers fall… Kanske är det bättre att äta frukten nu, än att spara den?

10 % inflation gör snabbt att dina sparade medel förlorar sitt värde. Fem år av den varan så är den som sparat jätteduktigt tillbaka på samma nivå som en nybörjare.

2 gillningar

Det svåra här blir ju att man jämför äpplen med päron. Att spara 3000 kr för en person kan ju vara nästintill omöjligt om man redan lever på minimum och inte har intäkter som täcker ens det vardagliga kostnaderna. Medan det för någon som har lön på 50-60000 och inte har så stora omkostnader, självklart är det inte jättesvårt att spara upp emot 10-15000 då…
vi måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron!

10 gillningar

Att bli rik med indexfonder kräver en kombination av höga månadsinsättningar och kalendertid. Det du offrar med att spara dig till miljonär är bara… ditt liv. Jag tror majoriteten av befolkningen föredrar att leva sitt liv nu istället för att samla en så stor hög pengar som möjligt till äldre dagar. Dels kan du hinna dö före du kan använda slantarna, dels finns inga fickor i träfracken.

Därtill kan vi lägga inflationen. En miljon nu är mer värd idag än om tjugo år. Så alla räkneexempel som bygger på att du ska bli miljonär långt i framtiden är självbedrägeri. Du kommer inte bli rik i morgondagens penningvärde. Att bli rik på riktigt kräver helt andra metoder, som att bygga upp ett framgångsrikt företag.

8 gillningar

Pengar är en skuldsedel i princip. Ditt sparande är någons skuld.
Alla kan inte bli miljonärer
Alla kan leva som börsmäklare och ta betalt för ingen nytta? Triggade börser som skapar vågor på börskurser som inte har med företagens funktioner att göra. Trots samma produktion så kan börsen svänga ± 15% eller mer

Samhället eller rättare sagt det ekonomiska system vi har idag som slår ut småföretagare och gör allt fler fattiga för att ett fåtal ska bli rikare sätter gränser för sparande. Det är inte meningen att alla ska kunna spara.
Se även på pensionsfonderna som de tömmer genom att investera i vindkraftverk etc som aldrig kommer tillbaka.

Folk tycker denna text är stötande vet jag då den brukar bli flaggad här. Men tyvärr är detta sant

11 gillningar