Om om vid 58 års ålder börjar spara ca 5-10 tusen i månaden hos tex Lysa. Hur ska man tänka med att justera förhållandet mellan aktier och räntor?
Har man ett sparmål som ligger en viss tid bort så kan man ju använda 10% regeln, men om man tänker att man vill börja använda pengarna efter 10 år men sen ta ut dem över 20 års period, hur ska man tänka då?
När jag försöker läsa tidigare inlägg hittar jag väldigt avancerade förklaringar, finns det nån förenklad modell för att tänka kring detta? Jag hjälper min mamma att komma igång och denna förvirringen gör att hon skjuter på att börja.
Lysa har en fin funktion där de efter att ha ställt några frågor till dig, ger ett förslag på fördelning mellan aktier/räntor. Du behöver inte öppna konto för att få ett förslag tror jag.
Även Vanguard kan ge förslag efter en quiz.
När du väl börjar ta ut pengar så är det väl dags att dra ner risken, ifall det inte är pengar du kan tänka dig att vara utan. Typ 60/40 eller 50/50?
Det är en bra fråga som är minst lika mycket emotionell som matematiskt.
Om man har mer än 10 år kvar till pengarna behövs OCH är säker på det OCH kan hantera stora svängningar i värdet så kan man i princip köra 100% aktier.
När det gäller uttagstid så sker det linjärt så kapitalet ser ut som en triangel från 100% till 0 på tex 20 år. I snitt är kapitalet investerat 1/3 av uttagstiden.
Så med 10 år kvar till uttagsstart och 20 års uttagstid så blir det i snitt 10+20/3 = 16.7 år. Sen minskar detta med ett år varje år fram till uttagsstart. Man skulle kunna reglera aktieandelen på så sätt genom 10% regeln per år.
Men när man närmar sig pension så är ofta känslan annorlunda eftersom man med hög sannolikhet verkligen behöver pengarna. Dessutom kanske man inte ska gå ner till 0 aktieandel för att kunna skydda sig mot inflation.
Vanguard har en bra rapport som visar hur deras generationsfonder investerar. I 58 års åldern så ligger de på 60-70% aktier. Se detta inlägget i en annan tråd med bild och länk till rapporten.
@Anhil tips ovan är bra - att du och din mamma gör tester på olika fondrobotar tex Lysa och ser vad de med deras korta frågor kommer fram till som förslag.
Tillsammans med Vanguard infon kanske ni kan hitta något som passar henne. Viktigaste är att hon är komfortabel med det vilket beror på så många både ekonomiska och emotionella faktorer
Dave ramsey pratar lite om att han inte gillar att köra med räntor utan enbart aktiefonder och stör sig på folk som lägger om när de närmar sig pension.
Aldrig riktigt hört det argumentet väl på svenska men jag blev lite fundersam, räkna med att du lever till någon sorts snitt ålder, är det 80 kanske?
Är du 65 så har du då 15 år kvar vilket borde indikera till att du ska köra 100% aktier då det är mer än 10 år sparhorisont.
Hehe jaa min poäng va helt enkelt att man kanske ska tänka dödsdagen ist för själva pensionsdagen då man kan leva som pensionär i ganska många år med god avkastning.
Om dina utgifter är större än din pension så att du hela tiden behöver ett kapitalflöde från övrigt kapital, då finns inget rum för återuppbyggnad av kapitalet vid en större och utdragen nedgång på börsen.
Om du har allt kapital på riskfria sparkonton kommer kapitalet på lång sikt ätas upp av inflationen vilket också är en sorts risk.
Det krävs en balans mellan olika typer av tillgångar även i uttagsfasen.
Tack för svaret! Nu hamnade vi dockl tillbaka på ruta ett, vi visste inte om att man inte kunde använda Lysa om man har dubbelt medborgarskap (USA). Så nu är vi lite tillbaka på ruta ett.
Oj, ja det är nog lite knepigt med amerikanskt medborgarskap även om dubbelt. Bäst är nog att ringa Avanza eller Nordnet och fråga hur det ställer sig till det och vilken dokumentation som krävs.