Börjar RT bli oöverskådligt?

Jag skulle gärna se någon slags underkategorier till underkategorierna för att slippa använda sökfunktionen hela tiden.

Ta t.ex kategorin Företagande och aktiebolag. Ville nyligen läsa om outsourcing av bokföring men kommer då till 720 trådar om allt mellan himmel och jord. Detta fungerade bra när RT var nytt men i takt med att forumet växer blir det allt svårare att få överblick. Med underkategorier går det skilja på frågor som rör administration från företagsidéer osv. Tror inte på att dela upp efter företagsform utan mer utifrån olika aspekter av företagande.

Samma problem finns för andra kategorier. Tänker att det skulle spara mycket arbete att göra underkategorier nu istället för att vänta tills det blivit ett kaos av tiotusentals trådar som behöver sorteras i efterhand. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Istället för kategori kanske man kan ha definierade taggar som vem som helst kan lägga till på ett inlägg. Tycker redan det finns för många (oöverskådligt) kategorier.

1 gillning

Ja, RT är oöverskådligt. Därför är det bättre att använda sökfunktionen när man letar efter något.

3 gillningar

Alla är olika, jag tycker kategorier på forum bara är jobbigt.

6 gillningar

Förstår inte hur ytterligare ett lager underkategorier skulle bli oöverskådligt? Det går ju bra att stanna vid huvudkategorierna för den som vill ha få kategorier.

Ja, men det innebär flera sökningar med snarlika begrepp för att inte missa trådar, och att man har tålamodet att sålla bort alla trådar som handlar om något helt annat men råkar nämna begreppet i förbifarten. Fördelen med en underkategori är också att det går att se närbesläktade trådar.

1 gillning

Folk postar inte i rätt avdelning om forumet är väldigt uppdelat. Framför allt nya användare kommer posta i “tillräck rätt avdelning”. Blir mycket jobb för moderaterna.

1 gillning

Ja, det är ett bra argument mot.

Fick bara en vision av hur RT skulle kunna bli något större på sikt, där populära underkategorier kan bli egna subforum med egna kategorier. Det finns ju många företagare som hänger här. Tänk ett helt forum kring allt som rör företagande, istället för bara en kategori där allt ligger hipp som happ? Jag skulle tycka det var helt perfekt.

Som det är nu ligger Företagande på samma kategori-nivå som Förbättringsförslag som inte kommer bli mer än en lista med förslag. Det känns helt enkelt som om vissa kategorier skulle vinna på att bli subforum.

1 gillning

Jag tycker själv att de här “nördtrådarna” om finansiellt finlir är ganska ointressanta. Samtidigt tror jag att en del andra ser dem som själva poängen med RT.

Kruxet med underkategorier är att många trådar är rätt blandade. Jag kan t.ex. se en poäng i att företagande kan blandas med annat, inte låsa in i ett stuprör.

Däremot kanske rena frågetrådar där någon vill med att “någon ska bedöma min situation” eller “få hjälp” kunde ligga i en egen subkategori. Där handlar ju allt om personliga saker och sådana trådar är lätta att avgränsa från mer normala trådar.

Jag försöker hitta en tråd jag vet finns, där vi postade länkar till företag som annonserat massuppsägningar. Jag kan inte hitta den. Den finns och har själv postat i den. Kan någon här hitta den?

Denna? Varselvågen 2022-2023

Sökte på “uppsägningar” och lade till skapat efter 1a september.

1 gillning

Precis den tråden. Jag sökte på en hel del ord som fanns i en hel hög olika trådar, men inte i den jag var på jakt efter. Vilket är en symbol om att det är svårt hitta här på forumet. Vilket inte är konstigt med tanke på den stora volym nya poster och inlägg som görs varje dag.

Generellt bra trick att söka inom datumspann, eller sortera trådar med nya inlägg överst om det är nåt recent man letar efter.