Finessen att köpa de är oftast om man tänkt byta till en likadan bil efter något år där vinterhjulen garanterat passar rakt av. Då kan en uppsättning kanske räcka till två leasingperioder.
Att köpa vinterhjul begagnade kan vara lite av en djungel för att hitta rätt. Vet man vad man ska ha och letar i tid så är det dock möjligt.
Samma sak med nya vinterdäck. Köper man de på sommaren så är det garanterat bättre pris. Köpte mina nya 19 tums dubbade Continental (=premiumdäck) på nya lättmetallfälgar till min Enyaq på rea nu i somras för 11000kr på svensk internetdäcksfirma. Såna ny vinterhjul i högsäsong i oktober kostar ungefär 15000-17000kr på samma ställe och hos bilhandlaren kostar de ungefär 23000-25000kr i de dimensionerna. (TPMS kostar ofta ytterligare 2000kr extra).
TPMS-sensorerna är stökigt om de saknas eller inte funkar. Sen är det olika enkelt att programmera in de på en ny bil på olika modeller. För en del bilar måste man ta hjälp av en verkstad för att lösa det.
Vissa bilar som t ex VW-koncernerns använder oftast inte TPMS-sensorer så där är det enklare. (De använder givarna till ABS bromsarna för att identifiera lågt tryck/punktering =hjulets rullomkrets ändras vid lågt lufttryck).
Hämtar man ut bilen på vintern och köper vinterdäcken av bilhandlaren sitter de monterade på bilen. Köper man vinterdäcken själv separat så får man gör upp hur/när de monteras på bilen.
Kan man få vinterdäcken för låga 250kr/månad skulle jag också säga att det knappt är värt att köpa de själv om det är en bil med lite större/dyrare hjul. (17"-20"). Är det en typisk småbil kan det dock fortfarande var lönsamt på 14"-16" hjul oftast ligger i en annan prisklass.