Är det inte som vanligt att vi inte vet vad som händer? Jag kan tänka mig flera andra scenarion än de du nämner, exempelvis kraftiga statliga infrastrukturprojekt, bidrag till sol och vindkraftsindustrin. Det vi förlorar på ett sätt kanske vi får igen på ett annat.
Tänk på att hålla er till sakfrågan nu.
Tråden rensad lite.
Tycker det finns flera fullt realistiska regeringsalternativ beroende på hur tajt det blir:
S, V, C, MP
S, V, MP
S, MP, C
SD, L, KD och M
SD, KD, M (då bygger det på att L-väljarna inser att loppet är kört och ”taktikröstar” på SD eller M)
SD, L och M (känns extremt, men inte uteslutet)
Det som verkligen avgör är marginalerna. Blir det jämnt kan enstaka mandat få ganska stor effekt på utfallet.
Sen finns jokerfaktorer. Ett exempel är Örebropartiet som i teorin skulle kunna ta runt 12 procent i Örebro län. Det räcker för att få ett till två mandat via valkretsen och i ett jämnt läge kan det ge en vågmästarroll. Då blir läget snabbt mer svårbedömt eftersom man inte riktigt vet var man har dem.
Liknande resonemang gäller Liberalt initiativ. Att nå fyra procent nationellt känns svårt, men om de skulle landa kring 12 procent i exempelvis Uppsala län kan det räcka för ett mandat den vägen. Inte huvudscenario, men fullt möjligt rent matematiskt.
När det gäller börsen är min känsla att svenska val i sig brukar spela ganska liten roll. Det som verkligen styr är räntor, inflation, konjunktur och vad som händer globalt.
Det som däremot skulle kunna märkas tydligare är om ett mindre parti som Örebropartiet och/eller Liberalt initiativ tar sig in via ett starkt länsresultat och hamnar i vågmästarposition. Det är i ett sådant läge det kan bli ryckigt och mer instabilt, eftersom det inte är tydligt hur de kommer agera i avgörande lägen.
Om partierna står fast vid vad de sagt så är det bara S, MP och C alternativet av de rödgröna som går ihop och det är ett ganska tveksamt att de tre skulle få över 50%.
Varför SD, L och M skulle bilda regering utan KD vet jag inte, det skulle väl vara om KD åker ut men det är högst osannolikt att de skulle åka ut och L klara sig.
Men vi får väl i höst, envisa röda linjer har ju en tendens att få rätta sig efter verkligheten ![]()
Ja, är väl lite så jag tänker och jag skrev att det var ett extremt scenario. Har inte tagit med jokrarna (Örebropartiet och Liberalt initiativ) i något regeringsscenario då jag tänker mig att de vid ett eventuellt riksdagsinträde inte får ingå i någon regering, även om de blir vågmästare
C och V i samma regering? Det skulle vara spännande att se. C vill sänka skatten på ISK. V vill göra tvärtom.
Helt klart spännande om något sånt parti kommer in, särskilt om det blir jämnare än vad det ser ut som.
Det är svårt att på förhand tippa vilka partier som ingår i regering. Det kan ju även bli en minoritetsregering som gör upp i sakfrågor med olika partier. Jag tror som sagt att ovannämnda scenarier är de mest realistiska.
Även om Örebropartiet och/eller Liberalt initiativ blir invalda behöver det inte per automatik bli stökigt då de i sådana fall förmodligen tar sig in via 12% i en valkrets snarare än 4% i hela landet; dessa partier lär därmed endast få max ett par mandat vardera (med det sagt ska vi inte utesluta någonting; vem trodde tex att Piratpartiet skulle komma in i Europaparlamentet 2009?). Jag tror att det endast kan bli en stökig börs om något nytt parti tar sig in och samtidigt blir vågmästare.
Skillnaderna mellan olika regeringar brukar inte bli väldigt stora utanför partipolitiken. Omvärldens utveckling och händelser brukar sätta ramarna som blir avgränsade.
Se vad som har hänt med skiftena 2014 och 2022. Sakpolitiken ändrades inte så mycket. Sverige ansökte om NATO-medlemskap under en S/MP-regering (tack Finland för det) och det slutfördes under Tidöregeringen. Liknande kring medlemskap i EU och vad som inte har hänt kring Euro.
Mellan 2014 och 2022 hade vi högermajoritet i riksdagen och ett antal av åren var t o m borgerlig budget så de är inte riktigt bra exempel på ditt resonemang.
Nja, det är viktigt för många av partierna att leda regeringen även om man får styra efter en annan budget. Tänk på att det var så viktigt för S att det blev en S-regering som tog bort värnskatten. Det går säkert att hitta liknande exempel på den borgerliga sidan.
Jag skulle inte tro att svenska börsen påverkas över huvud taget. Nolagen på börsen agerar på en internationell marknad. Beslut i USA ellet EU parlamentet har nog däremot avsevärd påverkan.
Däremot bör du som småsparare fundera på hur du ska agera med dina pengar och tillgångar. Förslagen på hur t.ex. ISK ska försämras och inskränkas duggar tätt från alla håll. Väldigt snopet att ha betalat 1% schablonskatt i över 10 år för att sedan ändå åka på 30% orealiserad vinstskatt varje år som är det senaste på tapeten från ena sidan.
(Kom inte med “inget parti har föreslagit det” - opinionsbildning av politisk vilja sker från många olika håll och på många olika sätt)
Detta skulle jag anse som mest sannolikt. Troligaste scenario i min värld är en ren S-regering som kohandlar med i princip alla. Någon ideologisk stringens kommer de inte kunna hålla, men det var länge sedan det var det viktigaste i det partiet.
Är väl inget man hoppas på direkt, men S+SD skulle ha majoritet i riksdagen. Politiken skulle bli som när S dominerade under 1900-talet och förmodligen uppskattas av en bred majoritet arbetare och medelklass.
Kanske inte jättekul för udda minoritetsintressen. Som oss rikingar m.fl. Det skulle nog kunna skrämma bort en del kapital och åtminstone påverka börsen på lite sikt.
Enda som gör att de inte håller med varandra är väl retoriken de piskar upp mot varandra, som gör att det skulle tolkas som ett svek mot deras väljare? I många sakfrågor verkar de rätt överens nuförtiden.
S i vänsterregering skulle nog kunna få stöd av oppositionen i många frågor - om man får göra så utan att regeringssamarbetet spricker eller man fastnar i brunsmetning av olika slag.
Centern + Tidö skulle utgöra en börsvänlig majoritet som driver marknadspolitik och tillväxt. Tyvärr ser det omöjligt ut just nu.
Men alltså, har Tidö verkligen varit börsvänliga?
Obstruerat en långsiktig energiöverenskommelse. Begränsat arbetskraftinvandring som pressat både små företagare inom tex restaurang, men även bolag i behov av tex högkvalificerade ingenjörer och forskare.
Det är omöjligt att nå någon sådan överenskommelse så länge det finns aktörer som vill avveckla den svenska kärnkraften helt.
Ja, det är som att vissa grenar inom alla partier vill att Sverige ska haverera. Men börsen är nog inte så lätt att rubba. Vilken politik skulle få den att sjunka?
Även om enskilda företag och brancher slås ut så flyter ju nya upp. De stora svenska bolagen är ju väldigt internationella.
Skulle väl vara om man tar kortsiktiga beslut? Vad som helst som införs eller ändras plötsligt skapar osäkerhet och sänker förtroendet.
Chat GPT hostade upp en lista:
Om staten börjar konfiskera eller nationalisera företag utan rimlig ersättning. Då minskar investerarnas vilja att äga tillgångar.
Om regeringen driver fram mycket hög inflation genom okontrollerade budgetunderskott och penningfinansiering.
Om rättssystemet försvagas så att äganderätt och kontrakt inte längre uppfattas som säkra.
Om landet stänger sig för handel och investeringar på ett sätt som kraftigt minskar produktiviteten.
Om skatter på företagande och kapital höjs så mycket att investeringar flyttar utomlands i stor skala.
Om politiken leder till långvarig ekonomisk stagnation, exempelvis genom omfattande regleringar som hämmar nyföretagande och innovation.
Mycket låter som en mix av SD och vänstervisioner.
En överenskommelse fanns som inkluderade både kärnkraft och vindkraft. Mittenpartierna från både höger och vänster var överens. Denna blev blockerad, men inte från vänster.
Som jag förstår det omtolkade vissa överenskommelsen så att kärnkraft skulle slopas helt till 2040. Det var inte vad de övriga (M + KD) skrivit under på så de hoppade av 2019.
Fattar inte riktigt hur man ska klara sig utan baskraft enligt vissa?
https://www.sverigesradio.se/artikel/7364155?utm_source=chatgpt.com