Hur tror ni att Stockholmsbörsen reagerar på ett fortsatt vänsterstyre? Ett land som i fyra år till ska satsa på att göra oss ännu mer beroende av vind för att ha tillgång till el. Fortsatt höjda skatter. Etc.
Funderar på att lägga ner min 15% Sverigedel i portföljen om vänsterblocket får flest mandat.
Jag ser mest rött. Om Stockholmsbörsen varit en av de bästa börserna senaste 100 åren, så tänker jag att en fortsatt röd regering inte kan vara jättedåligt för börsen. Jag påstår inte att jag gillar deras energipolitik, men jag kommer inte sälja av min home bias om Magdalena får fortsatt förtroende iaf.
Sa inte Johan Pehrson senast igår “Jag vägrar släppa in SD i regeringen men är villig att samarbeta med dem”? Tveksam att SD går med på det. Jag bettar på fortsatt röd regering.
Jag misstänker att det blir så också, speciellt som MP verkar få stödröster. Utan dessa hade det kunnat bli hur oklart som helst efter september. Sedan är L bara halvvägs genom sitt stålbad. Det kan hända mycket där framöver. Men att sälja Sverigefonderna finns inte på kartan. Vi lever i en global värld och framgångsrika svenska företag tjänar ju mest utanför landets gränser. Den mattan vill ingen rycka undan.
Skatten i Sverige har ju gått ner under den senaste mandatperioden, och allmänt brukar svenska sossar föredra att beskatta arbetare och inte kapitalister, så jag skulle inte oroa mig för de svenska företagen. Själv håller jag mig dock till en global indexfond.
Börsen påverkas inte av valet utom möjligtvis lite avvaktande innan en ny regingsbildning är klar. Placerare har bara fokus på en sak, pengar, och oavsett regering kommer inga stora förändringar att ske och möjligheterna att tjäna pengar kommer att kvarstå.
Möjligen har svenska börsen nu en fördel eftersom kronan är relativt svag.
Det viktigaste för börsen är nog att undvika osäkerhet. En väldigt komplicerad regeringsbildning och/eller ytterkantspartier med stort inflytande kommer göra investerare mer benägna att flytta pengarna utomlands.
Stabil regering med olika mindre subventioner och liknande kommer endast påverka isolerade branscher.
Jag tror börsen mår bra av ett tydligt val med en tydlig majoritet. (Tyvärr tveksamt att det blir så). Många talmansrundor och svaga koalitioner/samarbeten ger tyvärr dålig styrfart framåt för Sverige som land. Då fastnar viktiga beslut mest i käbbel.
Oavsett politisk färg tror jag också det finns en poäng med en ekonomiskt kunnig statsminister eller ett “tight radarpar” på de positionerna statsminister&finansminister. Det finns ett stort värde i att det som lovas också är förankrat i hur det ska finansieras.