Misstroendeförklaring och potentiella talmansrundor

Jaha, nu blir det potentiellt väldigt rörigt. Hur tror vi att detta påverkar marknaden?

Själv lutar jag åt att jag hellre ser att detta sköts nu under sommaren, oavsett utfall, än när ledigheterna är över och börshandeln mångdubblas till normalnivåer.

Stockholmsbörsen följer nästan slaviskt utvecklingen på världsmarknaden, och då speciellt USA-börserna. Vad som händer i fiskdammen Sverige tror jag knappt märks. Undantaget är kanske om politikerna börjar prata om att höja eller sänka bolagsskatten.

2 gillningar

Jag har tidigare postat den här bilden där man ser börsutvecklingen i Sverige och globalt efter valet 2018. Regeringen Löfven II tillträdde 21 januari efter en drös med talmansrundor. Det är som synes svårt att dra några bestämda slutsatser av vilken effekt käbblet hade på svenska börsen. Men det finns ju inga garantier för att det inte blir annorlunda nu.

2 gillningar

Jag ha sett den och ingen vet ju såklart. Möjligen kan jag skönja att kurvan är jämnare efter tillträdet.

I det här fallet tänker jag främst på att marknaden aldrig gillar osäkerhet samt att fastighetsbolag och -fonder säkert följer tjafset om punkt 44 med stort intresse.

Börjar närma sig datum för månadssparande. Är ju bara bra om det blir stökigt, då får vi alla lite mer valuta för pengarna till vår home bias del av månadssparandet.

Har man långt kvar till (förtids)pensionen är det jättebra om marknaden är skakig nu.

Har man inte långt kvar borde man inte ha så hög aktieexponering ändå.

1 gillning

Ha inte kortsiktiga pengar på börsen så slipper du bry dig om sånt här brus :grin::+1:

2 gillningar

Från svt.se:

**
Lööf släpper kravet om fri hyressättning i nyproduktion

Centerpartiet backar från förslaget om fri hyressättning i nyproduktion, och vill nu ha nya förhandlingar om Januariavtalet, rapporterar DN.

– Eftersom förslaget inte längre finns på bordet så tycker vi att det är viktigt att vi justerar Januariavtalet för att få en bättre balans, säger Annie Lööf.

Lööf säger att C i utbyte mot att backa på den punkten som V kräver för att stötta regeringen Löfven istället vill ha andra saker i utbyte. Det handlar om sänkning av inkomstskatten för låg- och medelinkomsttagare och sänkt skatt på investeringssparkonton, ISK.

– Vi hoppas att Liberalerna nu kan komma tillbaks. Januariavtalet bygger på att vi fyra partier som står bakom det kan presentera en budget och genomföra liberal politik, säger Lööf.

**

Inget ont som inte har nå’t gott med sig, som man brukar säga.

Hon förbereder bara inför valkampanjen, tomt populistiskt snack.

4 gillningar

Hal rackare, först lämnar hon alliansen och nu lämnar hon marknadshyror.

Jonas Sjöstedt twittrar ”Vi vann!”

Undrar hur många C-väljare som trodde att detta skulle hända inför valet 2018.