Färsk debattartikel av flera ledande figurer i regeringen. 3000 kr mer netto för en lön på 150k anges som exempel.
Den relevanta biten för rubriken:
Regeringen kommer därför i budgetpropositionen för nästa år föreslå att avtrappningen av jobbskatteavdraget tas bort. Därmed tar vi nu ett viktigt steg mot att principen om ”hälften kvar” ska gälla. Det ökar drivkrafterna att utbilda sig till ett högkvalificerat yrke och att anstränga sig extra på jobbet. Fler arbetade timmar och högre produktivitet kommer på sikt leda till högre skatteintäkter, vilket i sin tur innebär att reformen på sikt är självfinansierad.
Alla som idag avstår att arbeta övertid (eller jobbar färre timmar än normal arbetstid), för att de känner att de inte får behålla tillräckligt många procent efter skatt, räcker upp en hand! Misstänker att de som når upp till avtrappningsnivån för jobbskatteavdraget är överrepresenterade på det här forumet, så någon måste det ju finnas…
Jag tycker det är orättvist mot låginkomsttagarna att höginkomsttagare får skattesänkningar. Jag tycker att vi tar bort marginalskatten och jobbskatteavdraget helt. Inför en platt skatt på 35% där kommunerna får 31% och staten 4%. Då försvinner bergreppet höginkomsttagare ur perspektivet att man betalar marginalskatt och ingen kan längre få en orättvis skattesänkning. Vi delar på bördan ![]()
Många högavlönade är samtidigt övertidsavlösta.
Borttagande av en avtrappning av ett avdrag. Sug på den trippelnegationen. Oavsett om man vill ha höga eller låga marginalskatter så tycker jag borttagandet här är av goda av den enkla anledningen att skattesystemet gått mot ett lapptäcke. Vill man göra en fördelningspolitisk justering kan man göra det via grundavdraget eller möjligvis justering av procentsatser i jobbskatteavdragen på lägre inkomstpercentiler.
Då finns det ju absolut noll incitament att jobba mer oavsett om skatten sänks, eftersom det ändå inte resulterar i mer pengar på lönespecen.
Nuvarande regler för beskattning är ett lapptäcke vars 100-tals hål är lagade med ännu mindre bitar. All den administration som krävs för att hålla rätt på detta, att ge råd och rättslig vägledning kring detta, att ha kontrollverksamheter att reglerna följs, etc etc etc borde kosta enorma summor. Förvisso av den enda myndighet i Sverige som inte ständigt klagar på för litet anslag…
Alla dessa bidrag och undantag och undantag till undantagen som enbart gäller undantagsvis möjliggör också en stor attackvektor för myglare och fuskare.
Jag är inne på något liknande. I kombination med liknande förenkling bland bidragen.
Platt skatt på allt (jag vet inte om 35% är rätt, men ändå), och samma platta skatt gällandes precis allt - både inkomst av kapital och av tjänst och vid försäljning av bostad och utdelning från eget bolag. Inga undantag. Ingen skatteoptimering. Höj vid behov grundavdraget något för att ändå få lite progressiv skatt, men ändå med platt skatt efter det.
Men då höjer vi grundavdraget för alla, till samma belopp. Inte som idag att man får högre grundavdrag om man tjänar mindre. Varför då, liksom? Att ha ett fast grundavdrag + platt skatt blir ju effektivt sett en progressiv skatt på totalen. Men nu har vi dessutom ett progressivt grundavdrag, med progressiv skatt ovanpå det. Alltså tre olika progressiva skatter på varandra ![]()

Jag är klart mindre intresserad av att göra mycket mer lönekarriär p.g.a. jag inte får behålla så mycket efter skatt för ökad inkomst.
T.ex. jobba extra inom en väldigt speciell nisch där jag sitter på kompentens. Det är inte alls lika intressant då det blir taskigt betalt efter skatt. Inte heller får jag mer pengar till allmänna pension p.g.a. det.
Tjänstepension däremot …
Har inte tjänstepension på extraknäcket.
Det är t.ex vanligt att när man kommer över gränsen för statlig skatt eller ännu högre väljer fler semesterdagar istället för att ta en löneökning som skattas 50%+, vilket resulterar i färre arbetade timmar.
För att inte prata om färre incitament att jaga befordringar eller söka mer kvalificerade, mer krävande och högre betalda jobb när man ändå mest drar in mer pengar åt staten.
Det är inte så enkelt. Jag har ingen övertidsersättning, men jag är fortfarande klart mindre intresserad av att sträva efter att stiga i graderna och lön. Helt enkelt eftersom min löneökning efter skatt bli låg även om den blir hög före skatt. Helt enkelt jobbar jag mindre, vill hellre ha semester än högre lön o.s.v.
Varför inte istället införa en fix-skatt?
Alla betalar ett fixt belopp till staten varje år, oavsett vad man tjänar. Ingen procent-på-lönen. Lika för alla. ![]()
Eller den cypriska skattemodellen med grundavdrag 19500 EUR per år och max marginalskatt 35%. Inte farlig

Avundsjukan är det enda som är oändligt i detta land. Folk blir arga när de som bidrar med största delen av sina inkomster till det gemensamma nästan får behålla hälften av sina löneökningar.
Men ja, absurda marginalskatter på låga svenska löner är skadligt.
Den här inställningen är vanlig bland de som tjänar lite. Det är också en viktig anledning till låga löner.
Just det. Om alla bara jobbade mer utan att få betalt för det så skulle lönerna säkert bli högre. Eftersom?
Är du allvarlig? Ok, jag förklarar väl det som borde vara uppenbart.
Vi som tjänar 100k+ gör det för att vi är väldigt värdefulla för våra arbetsgivare. Om något skapar mycket värde för arbetsgivaren gör vi det, även om det är mitt i semestern, från en alptopp eller sjuksängen. Arbetsgivaren kommer ihåg det när det är lönerevision, när bonusen ska bedömas, nästa position som blir ledig eller när man ska välja nästa bil.
Men visst, ibland ser det ut som jag jobbar “gratis” eftersom jag inte får några hundralappar för en övertidstimme.
Sunt.
Tänkte faktiskt mer på hur allas löner skulle bli högre av att alla jobbade mer utan att få betalt för det.