RT - Betta fiktivt på vilka som vinner valet

Välj ett av följande utan motivering.

M - L - KD - SD

Magkänsla

V

M -L - KD - SD.

Är dock livrädd att det mest är ett Önsketänkande. Dock är oddset alldeles för lågt, ovan kombination ligger nog inte närmast valseger som oddsen antyder.

2 gillningar

Om denna tråden ska få leva så håller vi oss till att man gissar utgång utan diskussion.

https://rikatillsammans.se/forum/tos

4 gillningar

S-MP-C

Inte en chans att Tidö hämtar hem majoritet så som opinionen ser ut, och V kommer backa på sina krav när alternativet är extra val. S vill hellre röra sig mot mitten för att befästa sin roll som maktparti.

S ensamma.

1 gillning

Du gör nog en feltolkning. Även om det är mer sannolikt att oppositionen får majoritet kan Tidöpartierna ändå vara det mest sannolika regeringsalternativet.

Eftersom det är väldigt oklart exakt vilka och hur många partier som kommer att ingå i en regering om oppositionen får majoritet.

Om Tidö-partierna får egen majoritet är det mycket sannolikt, nästintill garanterat, att de bildar regering tillsammans. Eftersom de uttryckligen har sagt att de kommer att göra det.

Av samma skäl gissar jag också M+L+KD+SD även om högern ligger efter i mätningarna.

Det är den mest sannolika regeringskonstellationen utifrån vad vi vet nu.

3 gillningar

S + Mp eller extraval. C kommer inte köpa att V sitter med i regeringen men de själva kommer nog inte lägga så stor vikt vid ministerposter. Så antingen viker V ned sig kring att sitta i regering eller så blir det extraval.

Hotet om extraval kanske tvingar fram ett nytt januariavtal ur liberalerna men även det ger sannolikt en S+Mp regering.

Första budgeten tror jag dock blir en gemensam tidöbudget. Vänstersidan kommer inte hinna enas om en budget i tid, speciellt inte om både V och C ska rösta på den.

Jag tror att den parlamentariska traditionen som möjliggjort att minoritetsregeringar utan stödpartier tolereras, är död och begraven. Kommer något parti till vänster om L lägga ner sina röster för en regering med SD? Kommer SD lägga ner sina röster för en borgelig regering där de själv inte ingår?

I nuläget ger marknaden tre gånger pengarna om du har rätt och Magdalena Andersson inte blir statsminister, så det finns stora pengar att tjäna för den som vet att sannolikheten för att hon blir det är mindre än två tredjedelar.

M-KD-L med eller utan C. Men som sagt tror jag att det är osannolikt att den tolerereras, och mycket osannolikt att den samlar majoritet. Det skulle kräva att SD viker sig och det vill de nog inte göra, hellre opposition för dem. Det har de klargjort inför detta och föregående val.

Nu skulle vi ju inte lägga värderingar i våra gissningar för då spårar det ut i partipolitiska diskussioner, utan bara spekulera i valets utfall :wink:

Anyway, en regering behöver egentligen inte samla majoritet, den behöver enbart tolereras av kammaren. Traditionen har dock förändrats till att oppositionen trycker nej istället för att lägga ner rösterna. Så i praktiken behövs nu egen majoritet. Jag tror inte att vi kommer gå tillbaka till det gamla, frågan är om vi ens får tillbaka kvittningssystemet.

Jag lägger en slant på s, mp och centern bildar en minoritetsregering. Gör en deal med vp alt kd som lägger ned sina röster vid voteringen

Frågade Claude och den sa Sd+Kd+Afs+Örebropartiet med M som stödparti. Så trygg högerregering helt enkelt :blue_heart:

5 gillningar

Tror på S + MP + C där vänstern släpper fram dem

S/M

10 tecken

Du gör det ganska tydligt vilken politik du föredrar genom att hävda att vissa konstellationer är bättre än andra.

1 gillning

Du missuppfattar vad jag skriver.

Jag menar om Tidöpartierna vinner valet och får egen majoritet.

Om vi t.ex. säger att sannolikheten för det är 20-40% är det fortfarande en mer sannolik regeringskonstellation än en specifik konstellation av alla möjliga bland oppositionen där vi helt enkelt inte vet vad de kommer att landa i.

Får Tidö inte egen majoritet så är den konstellationen rökt.

3 gillningar

Du missuppfattar också, likt andra.

Oppositionen leder i mätningarna men det kan leda till ett gäng olika konstellationer där ingen är självklar, även om vissa är mer sannolika än andra.

Därför är Tidö fortfarande den mest sannolika av de många olika som är möjliga eftersom högern har ett färdigt och bestämt paket.

Du ska inte ställa sannolikheten för Tidö-majoritet mot sannolikheten för en sosse som statsminister. Magdalena kan bli statsminister i många olika konstellationer och då är det en specifik av dessa som ska ha högre sannolikhet än Tidö och så tror jag inte är fallet.

3 gillningar

Det är exakt det man kan, det är typ 99% chans att det antingen blir Tidö-majoritet eller en sosse som statsminister.