Vad tänker vi om det politiska läget?

Följer med spänning det politiska spelet som pågår just nu. Inte oväntat att Löfven skulle avgå. Vad tror vi händer nu?

Måste även säga ”well played” till Nooshi Dagostar. Inget stort fan av (v) men det här gjorde de bra från sitt perspektiv. Har även en upplevelse att det är mer intressant diskutera ekonomi med (v)-människor än tex (s). De i (v) är ofta mer insatta i ekonomi men har bara helt andra tankar om tex fördelning.

7 gillningar

Cornucopias alias för Nooshi:
“Noshit Deathstar” :smile:

Tror och hoppas att hon är den första i i ny generation partiledare som faktiskt menar vad de säger och säger vad de menar!

12 gillningar

Det är positionering på hög nivå just nu. L har landat i att stödja en konservativ regering med M/KD, med stöd av SD. Så där får S kalla handen med nuvarande partiledning i L. C och V står på helt olika sidor i synen på samhällsekonomi. Det var väl bara mer än rätt att den konflikten kom upp till ytan. Svårt att se att det går att göra både planekonomer och nyliberaler glada samtidigt. Där får också S svårt.

Jag tycker att det mest rimliga är en mittenregering med S, M och C. Där finns beröringspunkter i centrala frågor. Men det kommer nog inte hända då konflikten mellan S och M är det viktigaste som finns för dessa partier. Sandlådan är tyvärr skådeplatsen.

12 gillningar

Det hade varit önskedrömmen men jag tror bortsett från krig så lär vi inte få den regeringen med nuvarande partiledare. För mycket prestige och ego upplever jag. Tyvärr.

4 gillningar

Jag tror C kommer acceptera samarbete med V till slut.

Det vi ser nu är bara en tuff fasad för att inte förlora väljare på det vägvalet. Men i slutänden kommer de inse att en högerregering med SD kostar dem mer än vänsteralternativet med Vänsterpartiet.

7 gillningar

Är inte politik och politisk spel bara brus egentligen? :grinning:

4 gillningar

Jag tycker hela situationen är (dyr) underhållning. Följer den med samma spänning som fotbolls EM (vet inte om fotbolls EM är billigare dock). :wink:

Det ser ju ut som om en högerregering är helt omöjlig eftersom SD och C aldrig kommer samarbeta och försvinner ett av partierna så saknas majoritet.
Annars ser jag också att det bästa alternativet vore M+C+S i mitten men tror inte heller det kommer inträffa tyvärr.
Ett svagare januari avtal känns i mina ögon som det mest rimliga där Annie till slut får ge med sig för vissa punkter.
Omval är inte heller helt uteslutet men jag tror inte det kommer gå så långt.

2 gillningar

Business as usual, bara utan vanvett som marknadshyror och höjd skatt på småpengar på ISK… så jag är nöjd :grin:

7 gillningar

Annie Lööf har aldrig varit, och kommer antagligen aldrig komma, närmare en statsministerpost än nu.
Hon kör nog denna möjligheten ända in i kaklet.

Luktar minoritetsregering (C) lång väg.

De andra partierna omgrupperar inför valet 2022.

SD vill givetvis göra allt för ett extraval som skulle kunna trycka både L och MP under spärren.

Stefan och Ulf skuggboxas.

5 gillningar

Jag tror talmansrundorna kommer att gå betydligt smidigare den här gången, eftersom det bara är dryga året till ordinarie val. För marginalpartierna blir det viktigt att positionera sig med ”vinnarna” för att framstå som relevanta.

2 gillningar

Jag tror på en borgerlig regering

3 gillningar

Det blir Kristersson som statsminister, stödd av M, kd, SD, L och en från C.

I vilket fall som helst, att Löfven fick sparken var det bästa som hänt Sverige på länge. Helt makalöst vilken soppa han och Lööf kokat ihop, det är den sanna regeringskrisen. Och att dom har mage att att tala om ansvarstagande i varje andetag? Total brist på verklighetsförankring.

Glada dagar!

13 gillningar

Motivera gärna vad du ser för acenario :blush:

Skulle S och M samarbeta skulle halva relevansen, och med den väljarskaran, försvinna. Därför kommer det aldrig bli ett alternativ med en sådan regering, bortsett från krisläge. Oppositionen från vänster och höger skulle vinna extremt mycket på det.

2 gillningar

Jag lyssnade just på en aktuell podd med Nooshi, mycket givande diskussion och det oavsett vilken politisk hemvist man har!

Får min oreserverade rekommendation :blush:

2 gillningar

Det ser ut att fungera i Tyskland. Där styr deras kristdemokrater tillsammans med socialdemokrater. Sedan vet vi så klart inte hur det skulle bli i Sverige. Men det kan likaväl fungera som i Tyskland.

S och M vill inte sitta i samma regeringsunderlag just med tanke exempelvis Tyskland där resultatet blivit att tyska S (som var det mindre partiet) nu är nere på ca 17% i opinionsundersökningarna. S+M skulle trycka ut röster till andra partier vilket skulle missgynna båda, som båda vill se sig som statsministerpartier.

Mycket ligger i händerna på C så får se vad/om de bestämmer sig för. Svårt att veta om det är mycket slitningar inom partiet som gör att de målar in sig i ett eget hörn eller om de inte inser att de också är ett ytterkantsparti men på sin kant. Får se om de kan bestämma sig för vilka de vill skapa en riksdagsmajoritet med eller om de hoppas att ett extraval gör att de inte behöver ingå i regeringsunderlaget och då kan skjuta problemet till framtiden.

Roade mig med att se hur ett underlag utan ytterkantspartier skulle se ut. Visade sig att det blev S+L.

3 gillningar

Verkar inte spela någon större roll. Vi har de-facto haft en högerregering i flera år nu, och nästa regering ser ut att också bli en högerregering. Skattesänkningar för de med störst inkomster och större klyftor är med största sannolikhet vad som väntar oberoende av vad nästa statsminister heter.

Det mest intressanta vore väl om det blir ett nyval där V går upp rejält och L och C båda hamnar under 4%. Fast det är nog inte så troligt.

4 gillningar

4 misslyckade talmansrundor, extra val (som borde skett redan efter förra valet istället för de fyra månader att få ihop en sjukt märklig regering) och förhoppningsvis att alla tänker till lite mer än med plånboken.

Min gissning är en borglig minoritetsregering med stöd från SD, mest för att S regerat i 7 år och det kan behövas lite nya krafter.

2 gillningar

Har funderat lite till. :slight_smile:
Genom att avgå synar S vad Ms och KDs strategi för en eventuell regeringsbildning FAKTISKT är. Istället för att gå till val mot en ”diffus” motståndare, tvingar man Kristersson och Busch nu visa öppet vilka eftergifter dom faktiskt är villiga mot SD, ett helt år (och en valkampanj) i förväg. Förhoppningen kan vara att dessa ska skrämma den mer liberala väljarfalangen snäppet mot mitten?

13 gillningar