Personkryssande har större betydelse än man tror

På Rika Tillsammans pratar vi ofta om vikten av att ta ansvar för sin ekonomi i stället för att lämna alla beslut till någon annan. Jag tycker att samma tanke kan appliceras på demokratin. Oavsett om du röstar på Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna, Örebropartiet, Liberalerna eller något annat parti: Överväg att sätta ett personkryss. För att bli personvald krävs att en kandidat får personröster motsvarande minst 5 procent av partiets röster i valkretsen.

Personkryss gör skillnad. Annie Lööf kryssades in i riksdagen tidigare än många trodde var möjligt. I EU-valet 2004 kryssades Anna Hedh in från en plats långt ned på valsedeln. Om fler väljare personröstade skulle partiernas listordningar få mindre betydelse och väljarna större inflytande över vilka personer som faktiskt representerar dem i kommun, region, riksdag och EU. Jag tror också att det skulle minska en del av politikerföraktet. Många tycker att politiker är långt från verkligheten, men få ser hur många fritidspolitiker som lägger kvällar och helger på att läsa handlingar, gå på möten och engagera sig lokalt vid sidan av sina vanliga jobb. Personröstning gör det lättare att belöna de kandidater som faktiskt förtjänat ditt förtroende, oavsett vad partiledningen tycker. Demokrati handlar inte bara om vilket parti som får makten. Det handlar också om vilka människor som får den. Välj det parti du tycker är bäst. Men glöm inte att också välja den person du tycker representerar dig bäst. Det är ett av de enklaste sätten att ge väljarna lite mer makt och partierna lite mindre.

9 gillningar

Tycker snarare personkryssandet är ett demokratiskt problem. Exempelvis i EU-valet 2014 kandiderade C med Kent Johansson som förstanamn och var den som representerade partiet i alla valdebatter. Men i slutändan var det istället stureplanscenterns Fredrik Federley (dvs andra falangen i partiet) som fick platsen. Man kan då argumentera för att alla som ville ha den ursprungliga listan ska kryssa förstanamnet. Problemet blir då om partiet får 2 platser istället och man vill ha den politik som partiet gick till val på. Då kommer inte andranamnet ha fått tillräcklig många kryss istället och någon minoritetskandidat kan kryssa sig förbi och ändra inriktningen på politiken. Personkryssandet får mer än gärna avskaffas för min del så att folk inte luras att rösta på något annat än vad partierna går till val på (eftersom listorna bör vara anpassade efter vad de går till val på).

2 gillningar

Jag kryssar alltid en ingenjör. Har dem ingen på listan blir det ett annat parti. Varför skulle man rösta på någon som inte kan reglerteknik, hur ska man annars kunna styra ett samhälle?

25 gillningar

Jag tycker det är för omständigt och tidskrävande att ta reda på vad varje person på listan faktiskt tycker, särskilt på lokal nivå. Jag kan tänka mig att det är lättare om man är en person som alltid röstar på samma parti. Jag försöker dock hålla mig öppen inför varje val och inte låsa mig fast helt. Röstade exemplevis på olika partier i EU och riksdagsval. Att sätta mig in i varje partis enskilda kandidater skulle mer eller mindre kräva ett heltidsjobb. All respekt till er som lägger tiden.

6 gillningar

Jag tycker tvärtom att personvalssystemet är ganska knäppt. Eller kanske inte personvalet i sig, men att den valda har ett personligt mandat som den behåller även om den byter parti eller blir vilde, vilket händer lite för ofta för att det ska vara försumbart.

5 gillningar

Personligen gillade jag bättre när man kunde stryka. Det är oftare en eller två enstaka namn provocerar mig mer än vad ett eller två andra tillför. Nu kan man på sin höjd kryssa någon förbi “idioten” s a s. :smiley:

5 gillningar

Ännu bättre om man kunde göra detta på partinivå. Anti-röster, vita och svarta kameler eller nåt! :wink:

Demokratin och samhället skulle må bättre av mindre symbolpolitik/personvinkel och mer långsiktighet, statistik, uppföljning.

Personkryssandet leder rimligen till ännu mer tiktok-kåta rage-baitande politiker med one liners och blekta tänder, och ett ytterligare fördummande av samtalet.

Hade iofs gärna kryssat Count Binface. “I promise to lower Your taxes while increasing everyone elses”

5 gillningar

Jag gillar hans vallöfte om att bygga minst ett prisvärt boende.

1 gillning

Ett problem är att man inte kan ställa upp som oberoende kandidat utan måste ställa sig in hos ett parti för att hamna på en lista och därefter bli inkryssad.

Vet inte riktigt hur din kommentaren var relaterad till mitt inlägg, men vill du ställa upp som oberoende kandidat så är det väl bara att starta ett eget parti som du ställer upp med?

Tillägg: Eller du kanske menar att du instämmer i min kritik att personvalet kan utnyttjas av “oberoende kandidater” till att ta en plats från ett annat parti?

1 gillning

Känns som en tråd med potential för intressanta diskussioner.

Håll er strikt till trådstarten och fri från partipolitik så låter vi den leva ett tag.

3 gillningar

Ja det där är ju samma problem som personvalet i USA har, och där argumenterar ju många för “ranked choice voting”, dvs istället för att bara välja sitt toppval så rangordnar man alternativen. Om ditt förstaval inte vinner, då går din röst till ditt andraval, osv. På så sätt undviker man en sån “spoilereffekt” att rösterna splittas mellan folk som en stor andel tycker vore lika bra, och istället vinner en minoritetskandidat med litet men koncentrerat stöd. (Om de som röstade på Nader i presidentvalet 2000 hade fått ranka Al Gore som andraalternativ hade W aldrig vunnit och då hade nog världen sett väldigt annorlunda ut.)

Fast att ranka alla alternativ kräver ju ännu mer engagemang än att bara kryssa i en.

Håller med, jag har varken tid eller lust så jag går på yrke..

1 gillning

Stryka kandidater minns jag. Var det inte typ Gunnar Strömmer som i valet 1994 rönte stora framgångar med den taktiken. Antar att det var jämkade uddatalsmetoden som gällde rakt av när strykande förekom? Minns att det var rätt vanligt med spränglistor innan kryssen infördes 1998. Skånepsrtiet försökte komma in i riksdagen genom spränglistetaktiken (och var rätt nära om jag minns rätt, det var ändå mer än 30 år sedan).

Det är fortfarande relativt vanligt att partier har flera listor lokalt i ett fullmäktige. Sen har jag noterat att flera av de större partierna både kör med ”hela riket”-lista för riksdsgen och en specifik för valkretsen..

Stryka kandidater hade jag också gärna sett, men om mandatfördelningen sker via jämkade uddatalsmetoden kräver det bra långa strykningar för att det ska ge effekt.

Gällande kryss kan man ju alltid kryssa den som är överst om man är nöjd med listans utformning. Själv brukar jag ofta kryssa någon som är lite längre ner på listan. Senaste EU-valet var jag dock relativt nöjd med listan så då fick en av toppkandidaterna krysset.

En sak till, ni vet väl om att om ni t.ex. röster från ambassad är det sällan namnvalsedlar är utlagda. Skriv då personens namn som ni vill kryssa på en förtryckt partivalsedel (som saknar namn), då räknas det som ett personkryss.

Ett tips är att i förväg titta på listornas utformning på www.val.se

3 gillningar

Kör man SVTs Valkompass ser man i matchningen vilka enskilda riksdagskandidater som har svarat mest likt en själv på ställda frågor: Valkompass 2026 | Partierna närmast dig i riksdagen och där du bor | SVT Nyheter

Men om enbart en enskild kandidat från ett parti svarat likt en själv betyder det ju inte att det partiets linje matchar ens åsikter mest. Dvs, den enskilda kandidaten långt ner på listan kanske kryssas in i riksdagen men lär ändå få svårt att påverka partiets linje.

1 gillning

Det publiceras ju listor efter valet på flest kryssade, och gjordes väl troligen med flest strukna också. Så även om någon kommer in eller ej så misstänker jag att sådan information påverkar listans utformning inför nästa val.

2 gillningar

Det är så, även om det säkert skiljer sig från parti till parti.

Men jag har specifikt hört direkt från riksdagskandidater att kryssen är viktiga internt, även om man inte kommer upp till spärren.

2 gillningar

Jag gjorde SVTs valbarometer där man svarar på en massa frågor och sen spottar den ut vilket parti som mest liknar dina svar. Då fick man även veta vilka personer på partilistan som svarat mest likt dig och vilka skillnaderna var. Det kan ju vara ett bra alternativ om man inte vet vilket namn man ska kryssa.

3 gillningar