Varför vi inte ska rösta digitalt

Man har ju ofta tänk att det hade varit bekvämt att kunna rösta digitalt. Man kan ju redan göra allt med BankID så varför inte rösta också?

Efter att jag läst lite om det så är det faktiskt riktigt häftigt att vi inte kan rösta digitalt. Förutom säkerhetsrisker, manipulation och att det inte går att garantera att man är anonym så var det en sak som jag fastande för:

Man kan inte BEVISA vad man röstat på om man pappersröstar. Jag vet inte om jag vågar säga att det är omöjligt men näst intill. Detta ger många fördelar, bland annat att ingen kan köpa din röst för du kan inte bevisa vad du röstat på så därför finns det ingen anledning då köparen aldrig kan veta.

Tänkte så klart om man ändå kan köpa via bud men det är hyfsat hårda regler runt det. Det går kanske på sin höjd att köpa någon enstaka röst på detta sättet men det kräver både bud och vittne och är allmänt besvärligt.

2 gillningar

Jag förstår inte den här fördelen.

Jag är redan övertygad att digital röstning är jättedåligt på en massa sätt.

Är det omöjligt att bevisa vad du röstat på om valet sker digitalt eller med papper?

Kanske var lite oklart. Ska lägga till att det gäller när man pappersröstar.

När du röstar med papper så kan du inte bevisa vad du röstat på. Bara du vet. Går inte att visa i efterhand vad du röstat på vilket gör att det inte är så effektivt att försöka köpa röster.

Skulle man kunna rösta med BankID så skulle ju t.ex ett parti kunna köpa en massa röster och kontrollera att personen i fråga faktiskt har röstat på partitet när personen lägger sin röst. Detta går att göra i stor skala utan att någon får reda på det.

Om vi går tillbaka till pappersröstning igen. Anta att något vill köpa din röst och följer med in i båset för att se att du verkligen stoppar i rätt i kuvertet, så känns det inte lika skalbar. Kanske fungerar på en mindre mängd personer men låter som att det snabbt skulle märkas.

Det går ju att ha digitala röstbås, alltså att du går och klickar på en skärm istället för att du tar en lapp och stoppar ner i ett kuvert. Så ser jag framför mig att digital röstning skulle ske och då har man ju löst problemet du beskriver också.

2 gillningar

Ja, det kan jag hålla med om skulle kunna vara en lösning. Den är så klart digital men kanske inte på det sättet som de flesta tänker sig, d.v.s via internet utan att behöva gå till en vallokal.

Om varje sådan röstningsbås inte var uppkopplad så skulle det varit ganska svårt att manipulera eftersom du inte kan sitta där hela dagen och försöka hacka den :slight_smile:

Tänk vad snabbt man hade haft ett valresultat samt att risken för felräkning hade antaligen minskat.

6 gillningar

Ja, jag har också svårt med själva “trust” delen. Jobbar inom mjukvara så man vet hur känsligt det är och hur lätt det är att manipulera.

Hade varit sjukt komiskt att välja köra digitalröstning och se en “Made in China” sticker på apparaten :slight_smile:

Svenska valmodellen är något att vara otroligt stolta över. Varje enskild röst räknas flertalet gånger av två personer som kontrollerar varandra, och man kan som medborgare gå in och se på, allt för öppenheten i rösträkningen. Gå gärna till din valräkningslokal och se på!

4 gillningar

Så man kan bara tröska in och titta? Låter ju riktigt intressant att titta på.

Ja, typ.

1 gillning

Som att se färg torka, men intressant att se hur mycket resurser det faktiskt går åt, och hur noga det är. Kolla med din lokala länsstyrelse var de räknar, håller på ca 2 veckor efter valet :slight_smile:

1 gillning

Den idén gillar jag. Jag ska jobba som rösträknare på valdagen och detta skulle innebära en rejält minskning i tid när det gäller rösträknandet. Då kunde man fokusera på att kolla id och hjälpa folk till rätta.

1 gillning

Du räknar ju inte röster samtidigt som du hjälper folk till rätta, men visst skulle din kväll bli kortare. Så farligt är det inte att ett gäng frivilliga får räkna röster några timmar och få betalt för det :slight_smile:

Det finns dock stora risker och brister i såna system.

Har också varit valförrättare (inkl ordförande i vallokal), rekommenderar alla att prova nån gång!

1 gillning

Man får även se valförrättare räkna direkt efter vallokalen stängt om man så vill.

Samt att man får se att valurnan är tom innan första rösten läggs i om man är först på plats i vallokal på valdagen!

1 gillning

Och sedan hamnar alla räknade rösterna i ett datorsystem ändå.

Jag menar hur en dag med digital röstning skulle se ut, inte hur den ser ut idag. Ersättningen är blygsam i förhållande till hur många timmar det rör sig om (16-18 timmar minus raster) så om antal timmar kunde minskas skulle jag inte tacka nej, men den största vinsten skulle vara att risken för felräkning skulle minimeras. Det är den fördelen jag tycker skulle vara den stora vinsten! :slight_smile:

Hur vanligt är det det? Jag vet att möjligheten finns men då jag gör min debut i år så har jag ingen erfarenhet av det.

Gör det? Jag tycker det låter erbarmligt tråkigt att sitta och titta på, nästan värre än fotboll.

Skämt åsido, jag har funderat på att göra min del i samhället genom att hjälpa till någon gång, känns väldigt folkdemokratiskt att ställa upp. Diverse foliehattar och konspirationsteoretiker borde pallra sig dit och bilda sig en uppfattning tror jag också.

1 gillning

Det är väl bara kräva något i stil med att den som röstar filmar sitt valkuvert från det att röstsedlarna stoppas ner till dess att dom lämnas över och sen betalas pengarna ut utifrån det? Gissar att om man funderar lite längre på det lär man även där kunna hitta sätt som är betydligt effektivare, kolla bara på fusket krig Högskoleprovet.

I och med att vi har valhemlighet så lär även en digital omröstning behöva genomföras anonymt.

1 gillning

Åtminstone så länge vi har nog många frivilliga för att kunna genomföra valet. Ersättningen är så pass låg att det nog får ses som i det närmaste ideelt arbete för dom flesta.