Anmäler ni skattefusk och i vilka scenarion?

Jag är generellt sätt en person som tycker “sköt ditt så sköter jag mitt” samt att vi har aldelles för högt skattetryck i det här landet. Skulle en person säg en hantverkare jobba och ta svart betalning hade jag inte anmält det.

Jag har nu dock stött på en person som betett sig som en röv och det har visat sig att han har stora skulder hos kronofogden men jag vet att han jobbar och tar betalt genom swish fast inte till sitt eget konto utan till släktingar och vänner.

Jag funderar på att anmäla pga. att han betett sig som en röv samt att det i detta fall drabbar helt legitima företag som då inte kan få betalt av denna person då kronofogden inte har någonting att utmäta.

Hur ser ni på det här med ett anmäla skattefusk, har ni någonsin gjort det och varför? Vart går gränsen, när anmäler ni?

2 gillningar

Tyvärr är väl det här ganska vanligt. Man ser genom fingrarna för vissa yrkesroller, särskilt de som gynnar medelklassen. Man anmäler alltså inte städerskor och hantverkare i första hand. Däremot skryt-grannen med Ferrarin som inte betalar en krona i skatt skulle man anmäla på studs.

Alla som bor i vårt land borde rimligen följa gällande regler. Man kan inte dra en gräns vid en viss inkomst och mena att alla under X i månadslön kan fritt strunta i att betala skatt. Vore det även OK om hantverkare snattade? Om inte, varför är inte det OK?

P. S Jag är inget föredöme. Vi hade svart städhjälp när vi bodde utomlands. Däremot med ROT och RUT ser jag inga skäl till att göra det i Sverige.

2 gillningar

För mig är det stor skillnad på om det drabbar någon annan direkt, som i detta fall att ett företag inte får betalt pga. att Kronofogden inte kan utmäta jämfört med om staten förlorar skatteintäkter om t ex en hantverkare jobbar svart.

1 gillning

Så skattefusk är alltså rätt OK i dina ögon? Så länge skattebetalare, inte företag, står för notan här.

1 gillning

Problemet är att även indirekt så får ärliga företagare svårare att konkurrera när andra företag jobbar svart.

3 gillningar

Man kan säga på så vis att det är ingenting jag skulle bry mig om att anmäla. Hur jag ser på situationen beror på person. En person som röker, skaffar 6 st barn och jobbar svart är inte samma sak som en barnlös person som prioriterar sin hälsa och jobbar svart.

4 gillningar

Men den logiken är dessa två scenarior inte samma sak heller:
“En person som röker, skaffar 6 barn och begår grova brott”
“En person som saknar barn, prioriterar sin hälsa och begår grova brott”

Rent rationellt borde dessa omständigheter inte göra någon skillnad oavsett vilka brott de begår.

2 gillningar

Jag är juridisk mening är det så klart lika brottsligt, men jag dömer ju efter min egna moraliska värdering som de allra flesta människor gör

Jag anmäler inget som inte direkt påverkat mig negativt. Att anmäla för att jävlas eller för någon slags välgärning för samhället har en liten uppsida men kan ha en väldigt stor nedsida.

2 gillningar

Hoho..hihi…nej. Och jag vet många som fuskar, hela tiden.

Med det oerhörda slöseri som sker med våra skattepengar varje dag så känner jag noll förakt.

1 gillning

Tycker överlag skattefusk i medveten/systematisk bemärkelse ska anmälas. Men, om något skulle jag vara mer benägen att anmäla den förmodade vänsterväljaren som skattefuskar, än den förmodade högerväljaren. Att vara för sänkta skatter och därför skattefuska tycker jag är fel. Man ska hålla sig till gällande lagstiftning och gillar man inte den får man arbeta demokratiskt för en förändring. Men att demokratiskt arbeta för höga straffskatter och sen välja att fuska själv när man drabbas av det sjukt höga skattetryck man tycker andra ska ha är rent förjävligt.

5 gillningar

Håller med, när politiskt tillsatta tjänstemän kan sitta och drälla miljarder på skit utan att ställas till svars så har jag svårt att anmäla en arbetare som kör extra vid sidan av.

Dock gäller det ej systematiskt fusk och kriminell verksamhet typ S lotteriverksamhet

3 gillningar

Detta. Det skulle aldrig falla mig in att ”anmäla” en enskild person som, av olika skäl, väljer att inte göra rätt för sig. Det är inte min sak att gå runt som någon sorts ”prussiluska”.

3 gillningar

Självklart, om jag kan göra det riskfritt. Man ska inte vara naiv inför att människor som begår brott ofta har ett våldskapital. Att de har en dysfunktionell moral har de redan gett prov på.

Alla ni som stolt proklamerar att ni står över lagen. Stör det inte er att ni därmed inte gärna kan säga något om bidragsfusk, snatteri, vandalism etc utan att vara hycklare?

Ni kan ju heller aldrig rimligen uttrycka en åsikt som att vården/skolan/vägarna är för dåliga, ni är ju en direkt bidragande orsak.

Nej min moral säljer jag inte så billigt.

5 gillningar

Jo, det går utmärkt att gnälla på både höga skatter och dålig samhällsservice. Ser det dagligen från den gapiga högern som totalt dominerar i sociala medier.

3 gillningar

Vad jag läser:

“det är ok att jag beter mig illa eftersom att jag tycker att andra också gör det”

Ett “argument” som jag inte ens låter min 5 åring komma undan med.

3 gillningar

Ja. Eftersom vi har båda samtidigt. Det är inte ett motsatsförhållande tyvärr.

3 gillningar

Anmäl. Var noga med att ange så mycket detaljer som möjligt. Till exempel vad han utför, vilka som får swishen osv.

1 gillning

Vad säger du själv? Varför har du inte anmält?

Jag skulle troligen anmält om det var systematiskt och i stor skala. Har dock aldrig stött på det själv.

Sen vet jag själv hur det är när gestapomyndigheter frågar ut en. Så skulle se till att ha tydliga bevis att lägga fram, inte bara skvaller eller misstankar. Även om det gäller en rövhatt.

1 gillning

Hycklare på vilket sätt? Jag tycker förstås att man ska göra rätt för sig men det är knappast min uppgift att ange varje liten oegentlighet till valfri myndighet.

Med en sådan logik borde jag nog närmast anmäla halva grannskapet pga. diverse åtgärder som nog egentligen är bygglovspliktiga.

Nej, jag tror faktiskt jag återgår till att sköta mitt. Gott så.

1 gillning