Anmäler ni skattefusk och i vilka scenarion?

Så länge som du inte förväntar dig att någon ska ställa upp och vittna om du tex blir bestulen på stortorget i morrn i rusningstid. Man ska ju inte lägga sig i.

Nej ser du ett brott och inte säger något så är du medskyldig. Skattebrott är knappast “victimless” och det tror jag vi alla förstår innerst inne.

2 gillningar

En ohederlig jämförelse. Du kan väl inte på riktigt likställa småskaligt skattefiffel med misshandel?

Genom “småskaligt skattefiffel” förlorar vi miljarder årligen. Samtidigt vet vi att människor dör för att vårdens resurser inte räcker till. För att polisens resurser inte räcker till. Att barn med psykiska sjukdomar pga resursbrist inte får den vård som hade kunnat hjälpa dem leva ett drägligt, konstruktivt liv.

Så nej jag likställer dem inte, jag jämfört dem däremot och säger att båda är förkastliga och att den som stöttar endera borde skämmas och ingendera ska inbilla sig att deras samvete är i närheten av rent.

9 gillningar

Ja, självklart.

Ja, blir förbannad bara jag tänker på det. Millennium journalsystem, Stockholms skolplattform, osv osv.

Blir förbannad på det moraliska förfallet och dubbelmoralen i tråden… ska försöka hålla mig saklig.

Självklart ska du lämna ifrån dig uppgifterna till behörig myndighet. Beroende på hur säker du är på dina fakta kan du anmäla, men åtminstone lämna ett anonymt tips!

Du/ni sitter inte på hela bilden, men den kan ofta nystas upp av mottagaren av informationen. Inte ovanligt att det snarare kan finnas mycket mer än det som tipslämnare har sett och tror sig veta. Är informationen inte tillräcklig att gå vidare med av olika anledningar så har myndigheten varken tid eller lust att sätta dit någon stackars oskyldig.

2 gillningar

Ja. Det finns ingen brist på argument för att slöseriet behöver minska och skatterna behöver sänkas. Men slöseriet ursäktar inte skattebrott, två fel blir inte ett rätt. Om något borde både skattebrottslingar och ansvariga för ofantlig sektors katastrofprojekt ställas till svars.

2 gillningar

Skulle aldrig anmäla det. Det enda omoraliska angående skatt är att politiker tar sig friheten att konfiskera över 50% av ens lön över en viss nivå. Det borde strida mot de mänskliga rättigheterna.

Till och med de gamla kungarna var väl föredömen vad gäller skatt. De tog väl tionde om jag minns rätt. 10% låter som en rätt lagom nivå.

3 gillningar

Håller helt med. Sen var sätter man gränsen i så fall? Jag vet folk som har hög moralisk svansföring men sen har man ändå svart IP-tv för att sport är så dyrt att kolla på med olika abonnemang. Eller som konstant kör lite för fort på vägarna, går trots röd gubbe eller som bryter mer mot normer som att tränga sig i skidkön.

Jag tror att alla har en moralisk kompass men ofta så låter man den glida lite om det är något som man själv inte tycker är så allvarligt. Jag tror att man ska akta sig för att vara den som sätter dit andra i annat än om det är lite grövre brott eller som direkt skadar folk. Risken är att man själv har någon del av sitt liv som är klandervärd.

4 gillningar

Jag skulle förmodligen anmäla personer som fuskar med någon sorts systematik. Vi kan tänka oss en person som tar emot bidrag för arbetslöshet eller sjukdom men jobbar heltid svart. Samma sak gäller en person som säljer massor av piratkopierade varor.

Att någon däremot betalar barnvakten svart eller går med på att swisha en hantverkare känns som för små saker. Det är väl inte optimalt men man får ha någon sorts acceptans för mindre saker i vardagen.

Även om det mesta går till positiva ändamål kanske man inte vill betala för det negativa. Så länge det är allt eller inget som gäller, får det bli inget. Det försvinner inte bara pengar i slöseri utan till destruktiva ändamål också.

Vad som är destruktivt kanske folk har olika uppfattningar om, men ta t.ex en stor butik. Kan jag inte köpa en specifik vara utan att också köpa allt på hyllorna får det nog vara. Då går jag inte ens in i butiken.

Allt eller inget är oacceptabelt. Man kan inte betala för sin snälla farmors vård utan att också betala för vård av serievåldtäktsmän och återvändande terrorister t.ex.

Det som komplicerar saken är att nästan alla, inklusive snälla farmor, verkar sympatisera med att ge även rötäggen skattestöd. Då står alltså nästan alla på rötäggens sida och nästan all skatt blir moraliskt illegitim.

Det ska nog mycket till innan jag anmäler. Men jag pluggade med en som öppet skröt om hur han ljugit för att komma till Sverige och skrattade åt naiviteten hos migrationsverket samtidigt som han förvaltade pengar olagligt. Förvaltare och rådgivare ska ju följa massa regler hos FI. Då blev jag sugen på att anmäla.

Samtidigt var nog inte just det övertrampet tillräckligt för att han skulle åka dit. Många hjälper ju nära släktingar och vänner med sparande. Men man var bara sugen på att jävlas till max med en sådan person och då använda byråkratin som vapen.

Det kan jag känna igen.

2 gillningar

En hälsosam , ensamtstående skattebrottsling med hyfsat arbete är bara girig när hen skattesmiter för att stoppa in mer pengar i globala indexfonder.

En storrökande 6 barns familjs hand-i-hans daglsönare har en stor familj att försörja och gör allt för denna, inklusive begå brott. Hur många filmer har vi inte hyllat anti-hjälten som missförstådd kämpar för sin familj?

Alla är lika inför lagen.

Lagen gäller för alla.

200

1 gillning

För mig är detta väldigt mycket hyckleri, att blunda när personer man själv står nära men anmäla dem som man står långt ifrån. I grunden betyder det att man säger att det är okej när man själv fuskar men det är inte okej när andra gör det.

Men så här fungerar nog många och därför är det speciellt viktigt att följa alla lagar och regler om man inte är PK. Sticker man ut kommer det finnas folk som vill sätta dit dig så antingen håller man låg profil eller så följer man alla lagar till punkt och pricka.

2 gillningar

Då var bönderna livegna. Så allt de hade ägdes av kungarna…

1 gillning

Jag håller självklart med men en moralisk människa har inte det valet. Antingen accepterar du samhällskontraktet som det är eller så flyttar du.

Man kan inte klippa och klistra. Ändringar får du försöka åstadkomma genom den demokratiska processen. Det är dealen.

5 gillningar

Jag har valt att flytta för egen del och jag är extra noga med att följa alla lagar då jag vill sova gott om natten, extra viktigt i ett annat land som kan kasta ut dig om du begår minsta brott där eller i ditt hemland.

Däremot anser jag inte att det är omoraliskt att fuska för att minimera oskäliga skatter, mer omoraliskt med denna tvångskonfiskation enligt mig. Men moral är mycket subjektivt och lagar är mer konkreta.

1 gillning

Jag hör vad du säger. Man kan klä det i olika ord. Fel är det iaf att bryta ett kontrakt.

Ett kontrakt ingår två parter av fri vilja. Det är inte vad som gäller med skatter.

2 gillningar

Genom att bo i landet accepterar du samhällskontraktet. Eller som i ditt fall inte, du valde att flytta och det är det enda sättet du kan avsäga dig ssamhällskontraktet.

5 gillningar

Nej det håller jag inte med om. Man väljer inte var man föds och även när man senare i livet har rätt att flytta drabbas man av svenska skatteregler.

2 gillningar