Varför vi inte ska rösta digitalt

Hur då? Om man skulle få rösta digitalt utgår jag från att någon annan inte kan kontrollera vad man röstat på. Någon skulle kunna kräva att man tar en skärmdump om det är mot betalning men då är det väl bara att ändra rösten senare, antar att man i så fall har möjlighet att ändra fram till sista dagen.

Nästan lika komiskt som att göra t.ex. sina bankärenden på en dator eller telefon som också var märkt med “Made in China” :wink:

1 gillning

Jag räknade och rapporterade in i kyrkovalet förra året. Många färre röster såklart, men shit vad trist det är att räkna, räkna om, byta högar med varandra och kontrollräkna.

Så ja, som att se färg torka ungefär. :slight_smile:

Som att äga en global indexfond alltså? Folk gillar ju det här.

1 gillning

Har aldrig varit med om att någon sitter och tittar på när jag räknar. Räknat 4-5 val tror jag

Däremot visar man alltid upp en tom valurna för den förste röstaren för dagen, så det händer ju.

1 gillning

Haha, kanske inte bara och sitta och titta hela kvällen. Mer bara för att se hur det går till

Jo, men att göra det i större utsträckning blir besvärligt antar jag. Det räcker t.ex att man inför filmförbud i vallokalen (vilket kanske egentligen är en bra idé för att skydda de som röstar) om man misstänker att detta sker.

Någon som säljer sin röst hade självklart inte brytt sig om ett filmförbud utan hade gjort det dolt

1 gillning

Jag ser det manuella valsystemet som ett visst skydd mot foliehattar och konspirationsteoretiker.

Även om staten skulle lyckas skriva det första buggfria datorprogrammet och införa digital röstning skulle det kunna uppstå pedagogiskt svåra situationer.

Hur förklarar man trovärdigt att det råkat slumpa sig så oerhört märkligt att alla partiers röster i ett par valkretsar är jämna tvåpotenser?

Eller att det faktiska valresultatet har har så skrämmande överensstämmelse med testdata att de som utvecklat programmet drabbas av sömnsvårigheter och psykiska problem?

3 gillningar

Beror på hur många gånger man kan ångra sig. Nu kan man bara ångra sig med sin förtidsröst om man går till vallokalen. Kanske skulle vara något liknande med “online” röstning.

Kanske ska förtydliga att med digitalt så menar jag via internet och inte i en box i vallokalen.

Ja men hur tänker du att någon ska se vad du har röstat på? En skärmdump går ju alltid att fuska med.

Hade Huawei i åtanke :slight_smile:

Använder Apple-prylar, de är bara assembled in China :slight_smile:

Jo, men det låter som det direkt blir mer besvärligt. Kan vara svårt att filma hela förloppet, från att stoppa ner till att lämna över. Men visst, de som är beredda på att sälja sin röst bryr sig nog inte så mycket, bara de får pengarna.

Jag tror att ersättningen varierar över landet. Jag ska vara ordförande i vallokal på valdagen år och får 8.800 före skatt. Jag tycker att det är rätt bra ersättning.

1 gillning

Hmm, jag har för mig att det var rätt ok ersättning i alla fall för fyra år sedan… minns faktiskt inte :open_mouth:

What??? Det är ju galet bra. Som rösträknare får jag 2500 kronor för hela dagen. Vår ordförande får typ 3200 om jag kommer ihåg det rätt.

För mig är detta ett rent ideellt arbete, men jag ser det som en lärdom och att jag bidrar. Om man däremot är pensionär, arbetslös eller motsvarande så kan det helt klart ge ett rejält tillskott i kassan (samtidigt som man får träffa en massa folk).

1 gillning

Fast det inkluderar väl en del arbete även utanför valdagen antar jag?

Nu var dock min poäng mer generell, att nuvarande systemet bygger på en rätt stor mängd frivilliga och rimligtvis fungerar sämre om dessa av någon anledning inte går att få tag på. Om jag minns rätt så infördes det några nya regler mot att de politiskt aktiva inte längre får vara med och själva rösträkna, men att det i vissa kommuner ändå blir så för att man inte hitta nog många frivilliga.

Antar att man drar in de kommunanställda att räkna om man inte får ihop på annat sätt. Det är ett uppdrag för demokratin, bara att göra :slight_smile:

Jag hade samma tanke så fort jag såg rubriken på tråden, du hann före.

1 gillning

Håller helt med. Många missuppfattar målet med en analogt och manuellt valsystem. Målet är inte effektivitet - vi röstar ändå bara en gång vart fjärde år. Målet är transparens och legitimitet i valresultatet, vilket underlättas om systemet är så enkelt att vem som helst kan förstå det.

När vi jämför kostnaderna mellan ett digitalt och ett analogt valsystem, glöm inte pengarna som kommer behöva spenderas varje år för att övertyga diverse rättshaverister om att systemet räknat rätt eller inte blivit hackat. Se t.ex. Dominion Voting Systems och valet i USA 2020, det lades massor av tid och skattepengar på att utreda vad som nu i efterhand ser ut att ha varit falska anklagelser om fel i systemen.

3 gillningar