Tyckte detta var en intressant artikel på tal om bostadsmarknaden och nybyggnationen samt vilket boende folk efterfrågar.
Man ifrågasätter regleringarna som styr marknaden, vilket jag håller med om.
Bostadsmarknaden är politiskt styrd.
Artikeln är politiskt färgade av att man skriver att vänsterns politik främsta målsättning är att blanda befolkningen.
Med nuvarande regering vill bidra till att det främst byggs fler bostäder som människor faktiskt vill bo i, nämligen småhus (fristående villor, radhus, kedjehus och parhus).
Inget nytt men sannolikt är att tillväxten i samhället är dålig och behöver stimuleras på många sätt.
Ett sådant är att ta bort marknadens regleringar, marknader mår bäst utan detta.
De flesta vill nog bo där det finns bra samhällsservice och mysiga stadskvarter. Det jag brukar se i kommentarsfälten är just att boende utanför städerna är väldigt upprörda när staden förtätas och tar bort parkeringsplatser. Man vill bo utanför staden men samtidigt ha tillgång till den, och samtidigt förstöra den med bilar. Bilvägar skapar det som kallas för barriäreffekter, där människor inte naturligt kan röra sog mrllan olika kvarter. Det håller inte.
Tätbefolkad blandstad är den bästa kompromissen. För att det ska kunna fortsätta vara tätt och utan barriärer så behöver man komma på ett sätt att hålla bilarna borta. För bilsystemet kräver allt större yta och barriärer ju större staden blir. Dessutom skapar det oväsen och otrygghet vilket leder till en ond spiral.
Ur ett mer frihetligt perspektiv så tycker jag att:
- Folk borde få bygga vilket slags boende de vill på sin egen mark. Låt marknaden avgöra om det blir högt och tätt eller lågt och långt bort.
- Sluta subventionera bilarna. Bilar kostar förvisso mycket pengar men egentligen skulle de kosta ännu mer om systemet bar sina egna kostnader. Jag tror att dessa subventioner av bilar snedvrider marknaden.
Då tråden handlar om boende och inte “jag hatar bilar och vill ha bort dem från städer” kanske du kan bidra med hur städer ska utvecklas och vilka transportsystem som måste erbjudas för att bilisterna själva ska byta bort sina bilar?
Att börja med att få bort bilar innan man har något likvärdigt att erbjuda är bakvänt.
Jag har verkligen försökt i år, haft månadskort på buss sen årsskiftet.
Men min erfarenhet är att jag kan räkna nöjda resor på ena handens fingrar.
Långa väntetider mellan bussar, 90% av alla resor har varit försenade med följd att jag inte hinner med anknytning eller blir sen.
Buss rutterna är inte alls optimala för nån resa jag gjort, för långa omvägar eller för långt att gå till/från hållplatser.
Alla resor minst dubblar restiden jämfört med bil. En av senaste resorna tog 60 min med buss och med bil tar samma resa 22 minuter.
Ge mig kollektivtrafik som fungerar med täta turer och bra nätverk som gör att man inte förlorar för mycket tid. Samt sänk priset.
Sen blir följden att det kommer upp massa köpcentrum utanför stadskärnorna dit landsbygden åker med sin bil. Som följd klagar de som bor i centrum att affären lägger ner pga av att kunderna har flyttat dit logistiken fungerar
. Går aldrig att göra alla nöjda ![]()
Nu var jag mest bara fascinerad över att så många vill flytta till småhus och att bara 10% är småhusbyggen. Det tyder väl på att ekonomin inte är vad den borde och inte heller systemet.
Transport in och ut är städernas existensberättigande. De uppkom väl för att folk tvingades handla enbart där? Sedan antar jag att de fått momentum eftersom det är effektivare att samlas på ett ställe än att handla kors och kryss ![]()
Att kapa förbindelserna till och från städerna skulle nog drabba dem hårdare än övriga landet. En kollega till mig sade något i den stilen. Vilka dör först; städer eller landsbygd vid en total lockdown? Svaret är väl rätt givet. Utan transporter är städerna helt körda.
Men jag fattar att ja; co2 är dåligt, bilar släpper ut co2, vilka argument finns det mot bilar, jo buller, dålig luft, tar upp yta o.s.v. men det är fortfarande värt det sett till helheten.
Bilism lyfter de fattigaste. Jag har för mig att Thomas Sowel sade det. Kapade förbindelser skapar utanförskapsområden. Bilen är en väldigt effektiv inkörsport till jobb och välstånd för ett område.
Fast, det är väl de grupperna har störst behov av bra priser? Åker själv och handlar på Willys och Lidl, drömmen vore om de låg inne i stan.
I min stad går bussar ut till Willys och Lidl var tjugonde minut, så inga större problem om man har ok ben.
Jag brukar åka och handla tillsammans med släktingar, men har även färdtjänst. Men bäst vore om de billiga matkjedjorna även fanns där folk bor, inte bara i stora shoppingområden halvt ute på landet.
Men jag förstår varför folk veckohandlar i shoppingområdena, de flesta har jobb i städerna och åker ändå förbi.
Men vem vet, om 10 år kanske matleveranserna körs med drönare. Då kan man slippa varuhusen om man bor på landet. ![]()
Finns fantastiska dramatenväskor, de rullar på bra utan ansträngning. ![]()
Många av oss är inte särskilt intresserade av att ha tillgång till staden egentligen, det är snarare ett ont måste för vissa saker.
Min tar 50+kg, så går i det mesta. Om man inte köper 55 liter mjölk förstås. ![]()
Jodå, min påse är som en stor tvättsäck. Går i cirka 75 liter. ![]()
Om man är bussrädd och har cykel, så finns en koppling att köpa till så den kopplas på cykeln. Kullager ftw. ![]()
Alltså, ibland verkar t o m ställen med småstadshybris och förortskomplex nästan ideala att bo i.
Här finns både Lidl och Willys, fast det är så nära till riktiga städer.
Mjölk är väl ändå ett av livsmedlen med högst densitet?
Är inte det charmen med småstadslivet? Dvs att man har lågprisaffärerna inom ett rimligt cykelavstånd.
Iaf filmjölk och yoghurt har väl högre densitet?
Kanske… men jag tänker mer på att slippa trafiken och ha råd att bo ganska centralt men ändå ha trädgård etc.
Ja, vi kan säga mejerivaror i blockform, för enkelhetens skull.
Men vem köper 55 liter mjölk? ![]()
Jag brukar komma upp i 5-10kg i veckohandling som max, som singelhushåll.
Det finns många som storhandlar utan bil, finns både lådcyklar, dramaten, bussar och även hemkörning på vissa orter.