Börsen verkar krascha nu

Det är en helt annan fråga men du kommer inte kunna övertyga amerikaner att de ska mäta börsen med en annan valuta än USD, de som försöker det blir utskrattade. Det är ju t.o.m. svårt att övertyga börsintresserade personer har på RT att man inte bör mäta med SEK.

2 gillningar

Jag tror snarare att problemet är att folk inte förstår vad han vill uppnå. Förstår man inte det så drar man fel slutsatser av hur effektiva hans metoder är.

Hjälp mig förstå. Vad vill han uppnå?

4 gillningar

Que?

Jag är inte riktigt med på vad det kom.ifrån?

Det är klart att NYSE handlas i dollares.

Det som däremot kan bli spännande är ifall Iran fick genom att olja hädanefter skulle handlas i yuan. Nu kommer det inte ske, Teheran blir en självlysande krater innan dess (eller snarare flera mindre) , men om det hade hänt skulle vi snabbt se den underliggande värderingen av US utan oljan i grunden.

Ja, jag sällar mig till föregående;

Du verkar vara övetygad om att Trump har en Masterplan™ ?

Vad är syftet?

Kärnvapenprogrammet slog man ju ut förra gången.

Iran hade inte kontrollen över sundet och trafiken flöt utan tullar.

Iran vågade inte angripa grannländerna eftersom merparten av luftvärnet sköts bort förra gången i SEAD insatserna.

Länderna i regionen och USA mfl saknar effektivt drönarförsvar. Länderna har dock kontaktat proffsen i Ukraina som nu tom använder FPV drönare som luftvärn.

Trump har sagt att man inte behöver Ukrainas stöd ( han sa inte heller.tack)

Man har sagt att man inte skall gå in med marktrupper. Men man vill störta regimen. Det går inte utan markinsats.

Man informerar inte NATO allierade men förväntar sig att de skall ställa upp med trupp, fartyg mm fastän man upprepade gånger dissat tidigare stöd.Skrev jag att man dessutom hotar allierade? Och hållet på att tappa vapenmarknaderna…

Ja, den Masterplan™ är nog rätt komplex.

Att inte marknaderna reagerar mer har att göra med att de utgår från att parterna agerar rationellt i slutändan, TACO.

Men om inte så sker…?

Jag kan inte veta säkert vad hans mål är men så vitt jag förstår är Kina världens största importör av olja från både Venezuela och Iran. Trump har slagit till mot både dessa länders ledare.

Det bakomliggande motivet kan alltså vara att försätta Kina i en sämre sits som fortsättning på tullkriget mot dem.

4 gillningar

State of emergency och inställda val.

5 gillningar

Har faktiskt tänkt i samma bana

Kina importerar mest olja från Ryssland, följt av Saudiarabien. Iran och Venezuela står för ca 15% av Kinas oljeimport.

Med din slutsats kan vi alltså vänta oss angrepp på andra länder om syftet är att klämma åt Kina.

Samtidigt gör kaoset att andra länder saknar resurser, vilja eller förmåga att hjälpa USA. Och varför skulle de?

Dessutom är det en engångshändelse då den amerikanska krigsindustrin är starkt beroende av kinesiska råvaror.

Nej, jag köper inte din argumentation om Mastermind Trump. Det finns inga sådana tecken utanför filterbubblorna.

Alltså vi har en prekär situation där en labil Trump kan få för sig nästan vad som helst ..

2 gillningar

17% googlade jag fram men det visar just att båda dessa attacker slår mot Kina. Om Trump kan störa Rysslands export av olja till Kina skulle han nog göra det också, men allt beror på möjligheter.

Tja Ukraina stör rysk export utav bara helvete när man bombar bort ryska raff.

Men Trump driver ju mest på för att Ukraina skall lägga sig platt för Ryssland, det är ju därför “fredsförhandlingarna” går trögt.

2 gillningar

Stockholm har väl gått i paritet med ledande europeiska börser senaste månaden?

Verkar som att Europa drabbas hårdare av det upkomna läget.

Europa styrde om stor del av importen av gas till LNG som till viss del skeppas genom Hormuz, detta kan vara en delförklaring till att Europa drabbas mer.

2 gillningar

Jag jämför Sverige med global och USA, valutajusterat, och då har Sverige gått mycket sämre. Europa mäter jag inte.

Du kan fokusera på sånt om du vill men det kommer inte hjälpa dig att förstå vad som händer i världen och på börserna.

4 gillningar

Gött, rabatt den 25 när månadssparandet sker.

America First…räcker så.

Kanske släppa IQ frågan innan tråden stängs?

5 gillningar

Nja, vi befinner oss för tillfället runt all time high. Absoluta högsta nivån någonsin efter årtionden och åter årtionden av konstant uppgång. Men det kan säkert gå ner nån gång framöver

Hallå där allihopa

Nu har jag varit framme med dammsugaren igen. 23 inlägg som nämnde IQ blev det denna gången.

Över lag verkar ni vara överens; världsledarna är inga dumskallar även om de gör dumma saker som kan få en att tvivla.

Tycker trådstarten är diffus men jag gör bedömningen att IQ-frågan är OT och ska avhandlas någon annan stans

12 gillningar

Norska börsen verkar ju gå bra i alla fall, kan erkänna att jag kan noll om oljemarknaden men vem säljer Norge till och har dom lager som kan motverka frånfallet från Krigsregionen?
Oljans pris verkar ju styra börsen och Norge är väl ett land som knappast hamnar i krig och lär vara ett “säkert” oljeland

Det är normalt att börsen är på ATH. Det är extremt ovanligt att börsen når under vad den varit för 10 år sen. Helt enkelt så avkastar företagen på börsen, så över tid kommer kurvan gå uppåt.

Dessutom så har staterna inflationsmål på sina valutor, så börsen även om den står realt still kommer slå ATH igen och igen mätt i valuta.

Det är normalt, eftersom bolagen som handlas på börsen gör vinst i snitt.

4 gillningar