Börsnotering på omni

När omni.se tipsar sina läsare att köpa börsintroduktioner. Betyder det att vi är i slutet på en konjunktur?

Omni har ju en betalapp “Omni Ekonomi” så kanske inte så konstigt om någon artikel skulle spilla över. Dessutom står det “Presenteras av Danske Bank” på den artikeln.

Så nej, säger ingenting om ev. börsbubbla.

3 gillningar

Det finns en rad tecken på överhettning just nu. Här är ett exempel:

Så ser verkligheten ut för lyxbilshandlaren Sejad Bilajbegovic – mitt i pandemin. Han väntar nu helikopterbesök av tre unga börsklippare från Stockholm som ska köpa varsin Lamborghini .

”Galet senaste året”

”Det har varit galet det senaste året. Vårt största problem nu är att hitta bilar i den takt vi säljer”.

Under det så kallade pandemiåret 2020 har han sålt lyxbilar för 518 miljoner kronor, vilket är betydligt högre än vad han hade räknat med. Försäljningen är till och med nästan 100 miljoner bättre än under 2019.

”Vi närmar oss miljardtempo om vi håller den här takten”, säger Sejad Bilajbegovic i artikeln.

Ett annat tecken som någon noterade på ett börsforum igår:

Addlife köper ett bolag från ett riskkapitalbolag för 1,7 miljarder. Börsen reagerar med att lyfta Addlifes börsvärde med 1,8 miljarder.

Ibindex uppmärksammar att Havsfrun handlas till 165% substanspremie. Bubbeltecken eller är det något jag inte förstår?,

Vilka är det som köper på dessa nivåer? momentum-strategi-handlare, bara för att den går upp? :astonished:

Det är lurigt med värderingar, just nu. Ray Dalio pratar mycket om vad man får för sin investering och jämför aktier med obligationer. Enligt honom tar det 100 år (om jag minns rätt) att få tillbaka sina pengar på en amerikansk obligation, vilket motiverar ett högre värde på aktier, som alternativ.

Enligt honom är vissa sektorer, tex teknik övervärderade, medan det först "bas"aktier inte är det.

Ett annat tecken på det är att Bill Gates och hans frus fond, säljer sitt innehav i Alibaba, Apple, Google, Amazon, Uber etc.

För egen del, så investerar jag långsiktigt, så jag guppar kvar dit börsen tar mig :chart_with_upwards_trend::rowing_man::chart_with_downwards_trend: