Börsnoteringar öppningspris

Hej! Är det alltid så att öppningspriset på en aktie som börsnoteras är högre än det man fick när man ansökte om tilldelning? Är ALLTID det?

Nu ska t ex Cint börsnoteras o priset är satt till 62-72 kr. ???
/Robert

Nej, man måste göra sin egen värdering. Telia störtdök till exempel. Efter 20 år hade investerarna fått en total avkastning på bara 8,5%:

1 gillning

85 kr står det. Var det tilldelningspriset eller öppningspriset första dagen?

Tror inte du förstår min fråga.

Fast det var ju just det han gjorde. Nu kan inte jag läsa artikeln då den är låst för mig men du frågar huruvida priset du får i samband med en tilldelning alltid är lägre än priset på aktien i samband med att den börsnoteras första dagen och det är sen självklart inte. Då hade väl alla gått in och förköpt för att priset alltid är lägre. :confused:

Han gav ett väldigt bra exempel ovan med Telia.

Så kort svar; Nej, den är inte alltid lägre.

Långt svar; Om inte jag misstar mig så finns det dock statistik som visar på att det är en högre chans att tilldelningspriset är lägre än vad den kommer hamna på vid börsnotering. Dock fortsatt ingen garanti. I slutändan är det fortfarande en värdering och något av en spekulation.

Svaret på din fråga är NEJ! Du tar alltid en risk när du tecknar.

Själv har jag lyckats bra för det mesta, men några minor har jag åkt på under årens lopp.

1 gillning

Exemplet ovan handlar om hur det gått för en aktie på lång sikt. Det var inte vad jag frågar efter. Jag frågar efter skillnaden i tilldelningspriset o öppningspriset på första dagen.

Hur köper jag Cint innan börsnoteringen?

Robert. Det var det jag svarade på. Det är inget axiom att öppningskursen överstiger teckningskursen.

1 gillning

Alltså, för att sammanfatta vad som i princip redan har blivit sagt i tråden: Tilldelningspriset sätts på förhand som en del av teckningserbjudandet. Vad öppningspriset blir den sekund som aktien sedan börjar handlas på den fria marknaden (det vill säga börsen) bestämmer helt den fria marknaden. Om det precis uppdagats att hela företaget är ett luftslott så skulle öppningspriset kunna bli 0 kronor (det vill säga, det finns inga köpare). Om det å andra sidan precis visat sig att det finns olja att utvinna på företagets tomt så kan öppningspriset vara flera hundra procent över teckningspriset.

3 gillningar

Nä, exemplet handlade om att aktien störtdök och sedan aldrig återhämtade sig. Det enda som var lång sikt var antalet decennier för att ens få tillbaka sin investering.

Öppningspriset på varje enskild aktie sätts i en typ av auktion minuterna före öppning som landar i ett jämviktspris. Om det är stort intresse för en börsintroduktion och det övertecknas så är det inte ovanligt att den sticker iväg en bra bit över teckningskurs på första dagen.
Men det är ingen garanti.

Mer info om “callen”: https://aktiewiki.se/vad-ar-borsens-call/

Jag har skrivit en artikel på närbesläktat ämne:

1 gillning