Det här kanske är en konstig fråga eller väldigt basic, men ett bolags vinst och hur bra det går hänger ju inte direkt ihop med kursuppgång. Men kan man säga att premissen är att de flesta köper i vinstdrivande bolag så därför hänger det ihop med kursuppgång, mer indirekt?
I många poddar med olika experter som pratar om aktier så pratar dom bara om omsättning, vinst och marginaler. Men folk köper väl aktier i halvdåliga bolag, eller för att dom gillar den branschen eller namnet på företaget? Varför pratar dom så lite om såna psykologiska faktorer?
Om många gillar Björn Borg men företaget går bara halvbra sett utifrån vinst och så, så kan väl den aktien gå jättebra ändå?
Helt rätt, är inte alltid fundamentala faktorer som styr hur olika aktier/marknader går, utan även mycket psykologiska parametrar att ta hänsyn till. Skulle inte förvåna mig om Google har någon AI som skulle kunna analysera sökningar på bolag och produkter för att på så sätt kunna förutspå vilka aktier som kommer trenda kommande månaderna ![]()
Det hade man ju inte tackat nej till 
men jag undrar varför inte experterna pratar mer i såna trend och typ beteendetermer. Känns som FOMO är stort just nu iaf
Jag tror att kortsiktiga ändringar på börsen beror mer på psykologi än fundamentala faktorer. Men långsiktigt så borde fundamentala faktorer ta över. Det är iaf min uppfattning.
”Experter” är inte mycket att lyssna på, dom har sällan rätt i sina antaganden ändå. Lite som väderprognoser…
Angående fomo så tycker upplever jag att det gått över till inflationsskräck nu… känns alltid som det är något folk är rädda för när det gäller börsen. Ångestens tempel, man blir aldrig nöjd ![]()
Här är en sida som just försöker analysera “snack och trender”, men på Reddit: https://swaggystocks.com. Det finns säkert någon som byggt en portfölj baserat på den typen av uppgifter, och kan berätta hur det gått. ![]()
Om vi visste det så hade vi varit stenrika hela bunten!
Tack! ska kolla den sidan
Jag tycker experterna kund säga typ att “det här bolaget tror jag på, dom gör lite vinst även om det långt ifrån en raket, men bolaget är omtyckt och dom verkar i en trendig sektor”…
Tycker denna ”expertpanelens” uttalanden fredagen före svarta måndagen 1987 borde gå till historieböckerna också ![]()
Edit: måste vara ett efterinspelat komediklipp
Det är de, du har Jesper Norberg från placera längst till vänster ![]()
Sentimentet är en nyckelfaktor för den som är aktiv. Problemet är att det är så svårfångat. Fast om börsen går upp på alla nyheter, både positiva och negativa, är sentimentet gott och risken för nedgång väldigt liten. Och tvärtom, om börsen går ner på alla nyheter.
Men som vanligt ligger svårigheten i mitten, i skiftet. Kanske kan antal sökträffar på vissa nyckelord på Google ge ledtrådar.