Är en lågkonjuktur inprisad på börsen?

Hej,

Är en lågkonjuktur redan inprisad på börsen? Alltså, är det redan nära på 100% säkert att en lågkonjunktur kommer snart och att folk erkänner det på börsen?

Om inte, kommer börsen gå ner mer när det närmar sig en lågkonjunktur eller tror ni inte att det blir en lågkonjunktur?

Vad är egentligen de största orosmolnen för börsen just nu?

Kan avsluta med att berätta att det finns indikationer på en lågkonjunktur på mitt jobb inom marknadsföring.

Var bussig och skicka ett PM när du fått rätt svar. Sitter just nu och funderar på precis samma grejer.

2 gillningar

Nej, marknaden prisar fortfarande in stigande tillväxt under 2023.

Lite rörig graf, men om vi tittar på t.ex. ljusgrön linje (S&P500 equal weight, aktuell EPS) jämfört med mörkgrön linje (förväntad EPS om 1 år) ser vi att marknaden och analytiker fortfarande prisar in stigande EPS.

Här visas samma sak i en nyligen publicerad artikel av Bridgewater, se detta inlägg.

Den nedgång som skett hos aktier hittills i år beror alltså endast på att marknaden prisat in räntehöjningar. En nedgång i vinster/tillväxt är ännu inte inprisad.

6 gillningar

Kort svar: Ja

Längre svar: Det är aktiemarknadens alla aktörers sammanvägda förväntningar på sannolikhen till recension. Vi vet alltså inte hur stor recension eller tillväxt som de förväntar sig, och därmed vet vi inte hur marknaden kommer att reagera på nyheter. Bara I efterhand kan vi veta om de är under eller över förväntningarna. Alla estimationer från analysbolag är gissningar. Och förväntar från analytiker är inte alls samma sak som vad marknaden faktiskt prisar in.

Har för mig att @Nightowl brukar ha riktiga bra svar på frågor gällande marknaden osv :slightly_smiling_face:

1 gillning

Sannolikheten för nedgångar i vinster/tillväxt bör dock redan vara inprisad. Sen får vi se om några dagar om det var under eller över förväntningarna, när siffrorna kommer ut.

Du har förstås en poäng i att man aldrig vet hur marknaden reagerar på nyheter, och att det därför är svårt att använda denna typ av förutsägelser för att generera alpha.

Vi kan dock med stor säkerhet säga vilken genomsnittlig vinstutveckling som redan är inprisad av marknaden. Jag var lite otydlig i mitt inlägg, det är inte bara analytikers EPS-förutsägelser som avses i graferna jag bifogade, man kan ju även räkna ut fair value för ett aktieindex via förväntat framtida kassaflöde och förväntad framtida ränteutveckling (förutsatt att dagens riskpremie är konstant). Utifrån detta konstateras att marknaden fortfarande prisar in vinsttillväxt för aktier under 2023, för annars borde priserna ligga lägre än vad de gör just nu. Om man bör agera på den informationen är dock en helt annan sak, försöker inte på något sätt uppmana till marknadstiming, utan bara besvara trådskaparens fråga.

3 gillningar

En annan intressant artikel från Bridgewaters:

3 gillningar

Väldigt intressant! Vi bör alltså befinna oss tidsmässigt mellan topparna av den gråa/blåa kurvan just nu, om samma historiska mönster gäller även denna gång.

Intressant. Undrar hur bra den är på att förutspå framtiden dock, för marknadstimings skull, eftersom det är svårt att veta exakt vart på kurvan man är. Den är säkert också relarivt förenklad för att passa som en modell.

Framstående är ju meningar som:
× “What typically follows”
× “such that they tend to unfold in roughly that order”
×"Of course, flows, sentiment, and the circumstances of companies are required for a holistic view of equity markets and are not reflected in this chart."

Vad jag läst har ju t.ex. Shiller PE varit ett relativt bra sätt (läs: minst sämst) att förutspå marknadens framtida avkastning. Den är dock inte i närheten av tillräckligt bra för att användas till marknadstiming. Vilket kan ses på senaste decenniets skyhöga värderingar som bara fortsatte uppåt, och det skulle man ha missat om man följde modellen.

Sammanfattningsvis tror jag inte att en icke professionell investerare kan använda modellerna till någonting och speciellt inte marknadstiming.

För professionella investerare kan det vara ett av många små komplement för att förstå hur marknaden ofta har agerat historiskt, så att de kan hantera riskerna och ha relativt verklighetsbaserade förväntningar om framtiden. Även för dem har nog modellerna som tagits upp, mycket begränsad chans till att ge någonting alls i termer av marknadstiming.

Sorry for long post, och för att jag är en party-pooper :innocent:

3 gillningar

Min känsla är att vi nog tyvärr redan är i en lågkonjunktur men det märks inte på arbetsmarknaden eller i statistiken än och endast oron är inprisad på börsen. Problemet är att det fortfarande finns för mycket likviditet och tillgänglig kreditgivning.

Har inga planer på att marknadstajma baserat på den modellen (inte i isolation iaf) :slight_smile:

Som du säger, det är såklart stor skillnad mellan att kunna säga hur ekonomin och börsen ska röra sig i grova drag och att faktiskt kunna använda det för marknadstajming.

1 gillning

Marknadens sentiment är bull när alla nyheter, goda som dåliga, tolkas positivt.

Marknadens sentiment är bear när alla nyheter, goda som dåliga, tolkas negativt.

Just nu tolkas det mesta likgiltigt eller negativt, tycker jag. Dagens räntehöjning t.ex gjorde ingen glad.