Börsutvecklingen för USA vs resten av DM

Jag försöker hålla lite koll på hur aktiemarknaden i USA utvecklas jämfört med resten av DM nu efter de stora nedgångarna senaste veckorna. För att få jämförbara tal/grafer använder jag mig av två ETF:er noterade i EUR, dels HSBC S&P 500 UCITS EUR (H4ZF), dels Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C USD (EXUS).

Av nedanstående två grafer är min slutsats att USA-börsen rör sig uppåt i ungefär samma takt som övriga DM-länder, men att USA-börsen haft betydligt större fallhöjd och därmed borde röra sig snabbare uppåt än övriga länder för att komma tillbaka till ursprungsnivåerna samtidigt med övriga.

Jag tänker att det nog är läge att avvakta lite med köp i USA tills jag ser att det börjar röra sig mer uppåt där än i övriga DM-länder. Hur tänker ni andra?

Är det f.ö. något fel med att jämföra marknaderna (USA vs. resten av DM) på det sättet jag gör?

Du kan inte jämföra USD procent med Europrocent. Valutakursen har rört sig så du måste konvertera till samma valuta.

2 gillningar

Båda graferna gäller som jag sa EUR. ETF:erna är noterade på flera börser, men det är Xetras priser som gäller (som använder EUR). Annars har jag gravt missuppfattat något.

Så jag vet inte var du får att både är i Euro?

Att det står USD i namnet som visas på Investing har inget att göra med vilken valuta ETF:en handlas i. Här är t.ex. samma ETF, men med den kurs som handlas i GBP på börsen i London.

Kursen i EUR ligger på ca. 29, vilket är vad som används i min graf och även vad som används på Avanza.

Jag kom på att man kan ju även gå in på MSCIs hemsidor och jämföra indexet MSCI USA med t.ex. MSCI World ex USA och andra valfria index. Intressant att se hur de rör sig i förhållande till varandra under olika perioder. MSCI World ex USA har presterat klart mycket bättre än många andra index efter årsskiftet, även om det indexet gick bra mycket sämre före årsskiftet.

Klipp från Bloomberg TV nu på morgonen (kl. 08:03 resp. 09:54). Kanske läge att vänta med att gå in i USA igen tills hyllorna börjar gapa tomma i sommar?

Eller, fortsätta månadsspara precis som vanligt.

2 gillningar