”Bostad är den säkraste investeringen”

En bostad är den säkraste investeringen om den avkastning man är ute efter är möjligheten att bo i den. För andra typer av avkastning finns det säkrare investeringar.

1 gillning

Jag ser inte bostaden som investering i kroner å ören utan som ett boende, men boendet kan därimot vara en investering på livskvalite isället om man har de man verkligen gillar…
Investering i pengar räknat är bostaden inge vidare vinst som på värdepapper, men samtidigt kan man undra om man blir lyckigare me massa pengar istället… Men för dom pengarna kan man köpa ett trivsamt boende…

Det kan vara din sämsta och bästa investering med garanterat den största för dom flesta.
Tyvärr tillhör jag kategorin som byter bostad ofta då jag är rastlös och hela tiden vill prova något nytt.
Så fort jag renoverat husen har jag tröttnat och söker något nytt.
Sista köpet ångrar jag nästan då mitt förra boende var perfekt, saknar det mycket. Men jag ville prova bo i ett nytt område där husen kostar skjortan och lite till.
Har i mitt 58 åriga liv gjort fyra bra och en dålig bostadsaffärer.

1 gillning

Då är resan till målet som är din grej, inte njuta av att bo i de du åstakommit…

Bostaden är varken investering eller konsumtion. Inte konsumtion för du har ju pengarna kvar i huset om nu inte huset brinner upp och du är oförsäkrad.
Inte investering för du kan inte förvänta dig någon avkastning utom möjligen när du säljer. Men avsikten är normalt sett inte att sälja för att realisera en vinst.

Men snacket om det ena eller andra är bara en lek med ord och saknar betydelse. Det kostar var man än bor. Har man råd att bo där man vill får man vara nöjd.

3 gillningar

Jag ser bostaden som en investering i mitt välbefinnande (därav har jag dyrare bostad än vad jag egentligen behöver).

Men, om en försöker se det som en investering finansiellt så går det väl oxå? (Säger inte att det är den säkraste investeringen dock). Om bolag tjänar pengar på att hyra ut bostäder så kan en ju tänka att det är det en gör, till sig själv. Allt handlar väl om vad alternativkostnaden för att hyra likvärdig bostad är?

Lite både och att trivas och se det som en investering.
För mig har det blivit en sport att göra bostadskarriär med en klassresa.
Gillar att utmana mig själv ha en målsättningen.
Ser en risk att fästa sig vid materiella saker som bilar hus osv.

Har tjänat grymt bra på denna resa men kan inte säga att jag mår bättre men har blivit väldigt medveten om livets värde.

Jag blev häcklad här den nionde Januari -22 när jag skrev att köpa sin bostad var den sämsta investeringen man kan göra. Det verkar som om jag kanske fick rätt ändå?

1 gillning

Beror väl på tidshorisont, när en köpte och när en sålde.

Jag hade aldrig vågat (eller fått för banken) att ha så mycket hävstång på mina aktieinnehav men med den hävstången på mitt boende de senaste 15åren har det helt klart varit en sjukt bra investering för mig!

Tittar man ”under huven” på den investeringen så är man ju beroende av fortsatta obalanser för att den trenden inte bara ska fortsätta utan undvika att reversera. Markpriserna är en viktig faktor, och de har stigit explosionsartat som andel av byggkostnaden sedan 90-talet samtidigt som det är kommunerna som sitter på den. Om de bestämmer sig för att börja släppa på kranen (eller tvingas göra det, som en del partier som nu ingår i regeringen uttalat sig positivt till) kommer det påverka den balansen något otroligt. För vi är trots allt extremt glesbefolkade även i våra större städer.

off-topic: Flommen?

Inte långt ifrån golfbanan.

Det såg ut som bunkrar, därav funderingen. :slight_smile:

1 gillning

Jag håller med, men på så sätt är det ganska likt mycket av det vi kallar investeringar som styrs av tillgång och efterfrågan, guld eller bitcoins tex.

Det är väl i princip bara företag som kan agera på olika vis för att öka värdet på företaget som tillgång, allt annat hänger på tillgång och efterfrågan. Men även för företag finns det risker och möjligheter som inte hänger på de värden de själva producerar. Gamestop är väl ett väldigt tydligt exempel på det.

Precis, de räknas också som icke-produktiva tillgångar utan förväntad positiv avkastning.

Alla aktier är/blir ju inte produktiva, men grundtanken är ju att företagen bakom ska tjäna pengar (idag eller någon gång i framtiden) genom att tillgodose en vara eller tjänst som folk är beredda att betala för eftersom de får värde från den. En bostad kan tillgodose en sådan tjänst, men inte när man själv nyttjar den genom bo i den.