Jag tänker såhär. Låt oss säga det blir hög inflation, då är det inte så bra att ha en massa kontanter eller pengar liggandes på banken. Så vad är då motsatt kontanter eller “cash” jo lån eller skulder. Ifall jag skulle ta lån och inflation inträffar så går inte mina pengar ner i värde utan mina lån och skulder “andra människors pengar”. Inom inflationen så går dessutom priser på fastigheter upp vanligtvis, sen går hyrorna upp… Så tänker jag rätt? Eller…? Är det för dyrt och knappt lönt att ge sig in i fastighetsmarknaden?
Jo, så finns det absolut folk som resonerar. Jan har resonerat så både på forumet och i podden, t ex! Jag vågar inte säga om resonemanget håller eller inte, men det verkar inte vara helt orimligt ivf.
En snabbis att nämna är att det inte är så självklart som många verkar tycka att vi automatiskt kommer att ha en stor inflation framöver. Det kan mycket väl hända, men det är ingen självklarhet.
Vart fastighetsmarknaden ska ta vägen är också svårt att sia om, men hittills har den ju gått rätt stabilt uppåt.
Jag tänker att det kanske bör spela in mer var och hur du vill bo, så att det snarare blir en form av spendering, och att investeringen kommer att gå som den går. Antagligen kommer den inte ha backat om 50 år om man säger så. Men att bo någonstans man inte vill bo som en avancerad spekulation kring inflation tycker jag känns lite konstigt.
Du har rätt i att reala tillgångar som t.ex. fastigheter går upp och även hyror etc. Men det bygger på att du har fast ränta på lånen, för den tenderar ju också att gå upp. Det är ju därför t.ex. Danske Banks 30-åriga lån till fast ränta kan vara intressant.
Men det är lika svårt att spekulera i inflation som något annat. Sedan upplever jag och många med mig att det är väldigt dyrt med fastigheter / dålig direktavkastning / höga krav på egen insats.
@Drakflygaren Absolut så är det svårt att veta vad som komme hända men jag tycker det är väldigt konstigt om det inte blir inflation. Amerika fortsätter bara printa massa pengar och Charlie Munger har sagt att det liknar mer och mer som depressionen i usa på 30 talet. Sen är det ju också en gissning från deras sida. Det värsta man kan ha under en inflation är dock pengar på banken. Så jag tänkte att fastigheter kunde vara ett bra stabilt skydd emot det.
@janbolmeson Jag har också hört att många sagt detta, man får inte tillbaka den tid man behöver lägga ner. Dessutom verkar det vara väldigt oklart för som jag sagt i något annat inlägg att vissa säger ”det är så mycket jobb med fastigheter” och andra har sagt till mig ”på 5 år har jag varit ute i mina fastigheter 2 gånger och fixat något litet”. Så min bild är att det verkar vara väldigt oklart med fastigheter
Man får nog skilja på fastigheter och fastigheter och var de ligger 
Industrilokaler =företag som hyresgäster. Hur går det för deras verksamhet?
Kontorslokaler =företag som hyresgäster men ändå annorlunda.
Butikslokaler =än en gång företag men garanterat annorlunda.
Läget: A-läge centralt/industriområde/bonnvishan/norrlands inland.
Befintliga/tänkta hyresgäster? Tänker här mest på komersiella företag och den marknad de verkar på.
Hyreshus med främst 1:or/2:or i städer =privatpersoner som hyresgäster ofta utan barn, flyttar hyfsat ofta, många kök/badrum att hålla i skick.
Hyreshus med främst 3-5:or. Familjer som hyresgäster. Högre slitage, mer förbrukning men färre dyra kök/badrum att hålla i skick. Längre hyrestider.
Villor =privatuthyrning och få stordriftsfördelar. Kan vara både smidigt/jobbigt beroende på hyresgäst och status på huset.
Storstäder/universitetsstäder osv stabilt och lätt hitta nya hyresgäster.
Småsamhällen/glesbygd kan vara svårare. Framför allt med komersiella lokaler.
Ska man själv sköta: undehåll, reparationer, administration, deklaration, kontakt med hyresgäster eller inte?
Nytt/gammal fastighet ger helt olika förutsättningar.
En/flera fastigheter/hus ger också olika förutsättningar.
Nära/långt bort från där man själv bor ger olika förutsättningar.
Kunskap/nätverk/kontakter med hantverkare/företag/organisationer ger olika förutsättningar.
Likviditetsaspekter. Framför allt om man en dag snabbt vill kunna/behöver sälja! Vissa komersiella lokaler kan vara extremt svåra att avyttra vid tex en tydlig marknadsnedgång/kris.
Driftskostnader, risker sanering, lagkrav på brandskydd/ventilation osv ev markontrakt/arrenden. Komersiella lokaler kan visa sig vara ”Svarte Petter” i slutändan. Dyra kostnader som dyker upp och i princip helt värdelösa på marknaden när vissa saker uppdagas.
”Skog” utan hus. Även det är fastigheter men betydligt lättare sköta på distans.
Skog med hus. En blandform.
Så att investera i aktier/fonder och fysiska ”fastigheter” kan vara två heeeeelt olika saker. Där det även kan skilja radikalt från en fastighet till en annan fastighet.
Då kanske det är bättre att kolla på fastighets-AKTIER/FONDER om det främst är diversifieringen man vill komma åt?
Då kommer man åt ägandet och marknadsrisken/möjligheten. Där den stora fördelen är att de normalt går att omsätta/sälja med en knapptryckning. Dessutom kan man gå in med valfri andel.
Jag förstår absolut vad du menar. Jag sitter själv med liknande tankar om jag ska vara helt ärlig, men tittar på andra saker än faktiska fastigheter, som jag nu förstår att du menar mer som en investering än boende. Det känns som ett väldigt aktivt ägande, och det är jag inte intresserad av. Jag vill bara ha det så enkelt som möjligt och hitta ett system där jag till slut känner att jag kan släppa alla tankar på ekonomi och fokusera på roligare saker.
Reella tillgångar jag har tänkt på är aktier eller fonder inom fastigheter, skog, och antingen material/ädelmetaller eller tillverkare av detsamma.
@Skogstomten Jag vet att det finns olika typer av fastigheter. Jag tänker mer att fastigheter är mindre volatilt än aktier och fonder, dessutom nu när ekonomin är jätte konstigt så kan jag nog tro att det är bättre att ha ett företag eller fastigheter. Mindre aktier och fonder såvida man inte investerat sedan innan.
@Drakflygaren Jag förstår, jag gillar väl mer tillgångar osv som man kan ta på. Tillexempel företag och fastigheter, det känns som en mer ”riktig” tillgång än aktier och fonder.
Jag säger som Jeff Bezos ”the stock is not the company and the company is not the stock”. Aktien är lite som sitt egna system medan företaget är för sig själv.