Hej. Vi överväger att köpa en lgh som annonseras som 3,5 rok men som i föreningens lägenhetsförteckning fortfarande står som 2 rok. Vi förstår inte riktigt vilka risker detta kan innebära för oss som köpare. Kan det ge problem med bank, framtida försäljning eller i värsta fall krav på återställning? Vad bör vi kräva för underlag innan vi vågar gå vidare? Finns det fallgropar?
Inga risker som jag ser. Värre skulle det vara om det var tvärtom - dvs en 4 som blivit en 3:a t.ex. Då kan det bli bekymmer med bärande väggar och dylikt om en konstruktör inte varit med i byggandet och det inte inkommit en ansökan från den förre brf-innehavaren till styrelsen. I det sistnämnda fallet skulle styrelsen kunna kräva dig på att du återställer läggan till ursprunglig ritning.
Stort tack för ditt svar! Vet du något om varför mäklare är noga med att skriva ut i sin annons om att det finns en skillnad i antal rum mot föreningens register? Jag tänker att att det måste finnas en anledning till detta och jag har sett det i flera annonser…Är det något man borde höra av sig till bostadsrättsföreningens styrelse för att revidera?
Har ventilationen byggts om på ett korrekt sätt så lägenheten inte blir underkänd på OVK?
Mer antal rum → högre pris. Och bostadsrätt lyder under köplagen, vilket får vissa implikationer när det kommer till hur prospekten ser ut och vad du som köpare kan antas förvänta dig. Om mäklaren hade angivit föreningens register så hade du med lätthet kunnat häva köpet t.ex. Om det finns de antal rum som du beskrev i ditt inlägg.
När jag satt i styrelse för en brf så var det föreningen som ansvarade för ventilationen. Vilket är ganska rimligt.
Om du renoverar din lägenhet eller ändrar planlösning är det du som bostadsrättsinnehavare som ansvarar för att reglerna kring OVK efterlevs. Får du nedslag i OVK är det du som får bekosta eventuella åtgärder.
Är rummen OK då? Det finns krav på antal kvm, direkt ljusinsläpp mm.
Var det mig du åsyftade? Jag skrev ju att du måste ansöka till styrelsen om du ska ändra på viktiga grejer.
Jag skrev det bara som svar på detta inlägg som jag tyckte var lite missvisande.
Jag tycker att det är svårt att ge en svar på den här utan att kolla på ritningar. Det beror på.
Noll risk. Dom har satt upp lite gipsväggar för att få ett extra rum. En BR måste inte marknadsföras enligt informationen i lägenhetsregistret. Det vore dock klokt att jämföra slutpris med liknande lägenheter i området, dvs jämför inte med 3or, om du tittar på kvm pris så jämför du mer korrekt eftersom lägenheten inte blir större för att man inrett ett rum till.
Det finns inga potentiella negativa konsekvenser kring banken eller föreningen vad jag vet. Jag har varit med om samma sak och då utrett frågan. Om föreningen ska ändra lägenhetsförteckningen så kostar det ganska mycket pengar, vilket är anledning nog att skippa det.
Möjligen finns en risk att framtida köpare är lika tveksamma som du, vilket kanske gör att du får ett lägre pris vid försäljningen.
Framtida försäljning, den är inte värd mer än 2orna med samma kvm egentligen
Kolla så föreningen godkänt ändringarna. Annars kan det bli ditt problem om det orsakar problem med tex OVK.