Bostadsrätt beräkning av månadsavgift

Man pratar om insatsen när föreningen skapades. Alltså de pengar som stoppades in för att starta föreningen/bygga huset.

Hur ni har finansierat ert andrahandsköp är helt irrelevant.

Du verkar snöat in på att ni ska betala avgift i förhållande till er boarea. Det är nödvändigtvis inte sant. Mer vanligt är att man går på andelstalet i föreningen. Andelstalet har viss korrelation med boarea men inte säkert de följer 1 till 1.

Gör jag om beräkningen såhär: ((summa rörelsekostnader+summa finansiella poster+fond för yttre underhåll )/12 ) / total boyta )x våran bostadsyta då får jag faktiskt fram en månadsavgift som är rätt nära vår egen i dagsläget. Är jag ute och cyklar men kan det vara så det beräknats? Jag har mailat styrelsen men det lär dröja innan man får svar.

Om du ersätter fraktionen av bostadsyta och använder andelstalet istället, blir det exakt då?

1 gillning

Jag beräknade dock mitt andelstal genom att ta kvoten mellan våran boyta och total boyta? Är det på annat vis man får fram sitt andelstal?

Om jag testar den uträkningen på min förening får jag en högre avgift än den jag faktiskt betalar.

Det är inte samma nej. Nära men inte nödvändigtvis samma. Kolla med föreningen/läs på din avgiftsfaktura/kolla andra dokument.

2 gillningar

Jag förstår egentligen inte vad du är ute efter. Jag kan inte tänka mig att styrelsen avsiktligt snedfördelat på något sätt. Du har köpt lgh med den avgift du blivit presenterad för. Du kommer inte att kunna förhandla avgiften ej heller bestrida densamma. Styrelsen är demokratiskt vald och kan endast väljas bort av en majoritet vid årsmötet.
Är du en rättshaverist?

1 gillning

Kortfattat så är jag ute efter att lära mig förstå hur en månadsavgift utformas med konkreta exempel gärna så man själv också kan beräkna. Orsaken var främst att jag sett kommentarer på en del sidor om att vissa med samma boarea faktiskt har haft mycket högre månadsavgifter än andra i samma förening med samma boarea och på oklara grunder.

Jag har egentligen inte köpt något alls, mina föräldrar köpte bostadsrätten 2012 och genom åren har månadsavgiften dubblerats. Jag själv ska nog köpa bostad snart och har i och med det allmänt haft ett intresse att lära mig mer om olika boendeformer. Jag förstår inte riktigt varför min tråd provocerar dig. Jag är inte särskilt kunnig i området, började läsa om bostadsrätter igår, därav kanske jag ställer frågor här som känns meningslösa för dig som kanske är mer kunnig i området men du behöver inte vara otrevlig för den sakens skull. :frowning:

1 gillning

Frivilligt kapitaltillskott samt olika andelstal för kapitalkostnader samt driftkostnader, se länk nedan om du vill förstå mer hur det fungerar,

2 gillningar

Du kan begära ut ett utdrag från föreningens lägenhetsregister för din lägenhet om du vill veta hur stor andel i föreningen du har.

1 gillning

Tack för tipset! Ska ordna med det :slight_smile:

Ett tips är att inte basera uträckningen av avgiften på bara en årsredovisning, det kan ju ha förekommit stora engångskostnader (eller intäkter) för det enskilda året som du baserar dina siffror på som gör att den nuvarande avgiften verkar onödigt hög eller låg.

Den här sidan tycker jag ger en bra fingervisning om hur en BRF-budget kan sättas, i högerkolumnen så finns det länkar till de olika stegen, Avskrivningar – behövs de ? « Styrelsetips i bostadsrätt

1 gillning

Snarare att jag inte har tillräckligt med info och kunskap för att veta om det är en rimlig avgift. Så därav mina frågor här och eget läsande. Jag tycker att de stadgar jag läst där de beskriver hur månadsavgiften sätts faktiskt lämnar rum för ganska blandad utformning av månadsavgift förutsatt att jag tolkat den rätt därav mailar jag de för klarhet, blir för långt att sätta upp här. Det i kombination med att vissa faktiskt har upplevt stor skillnad med grannen bredvid gör att jag ändå har det i åtanke att det inte är omöjligt. Men jag har inte direkt slagit det i sten, kan ju vara så att allt är korrekt men då skadar det inte att lära sig om de sakerna jag frågar här ändå. Man får väl ha lite kritiskt tänkande och diskutera utan att vara rättshaverist.

Jag har själv lämnat en brf efter 34 år med 33 i styrelsen, sammanlagt ca, 20 som ordförande och har fått möta boende som aldrig ger sig i ekonomiska frågor eller annat.
Det är många här som lägger ned mycket energi för din skull och jag ville bara ifrågasätta dina syften. Men jag gräver ner stridsyxan och vi fortsätter neutralt.

2 gillningar

Det kan möjligen hända att det grundar sig på skäl som inte är så tydliga för folk som inte läst stadgarna. I vår förening betalar tex de med balkong en extra liten avgift pga extra underhållskostnader för dessa (balkongerna fanns inte från början). Man kan också tänka sig att om någon avstår förråd eller har ett extra förråd/yta så betalar man mindre/mer.

2 gillningar

När föreningen bildades gjordes en Ekonomisk plan. Planen är en form av budget och där anges också den ursprungliga årsavgiften.

Om detta hände för exempelvis 10 år sedan är siffrorna inte speciellt relevanta idag. Föreningens kostnader har gått upp rejält, och låneräntorna är oftast annorlunda. Precis som hyrorna har gått upp, så är det helt naturligt att även månadsavgifterna har stigit.

Vad som däremot stämmer är lägenheternas andelstal. Det vill säga den procentandel av föreningens årsavgift som den enskilda lägenheten skall betala.

Ofta stämmer andelstalet överens med antalet kvadratmeter för varje lägenhet, men inte alltid.

Rent teoretiskt borde andelstalet för mindre lägenheter vara större, men så är det oftast inte. Jämför en lägenhet på 60 kvm med en lägenhet på 72 kvm. Båda har samma typ av kök och badrum. Ytterligare ett sovrum på 12 kvm är förhållandevis mycket billigare att bygga för entreprenören eftersom inga kostnader för kök och badrum tillkommer. I praktiken är efterfrågan på lite större lägenheter högre, så det som är rätt i teorin är “fel” i praktiken. Oftast stämmer stämmer därför proportionerna för antalet kvm väl med andelstalet, men helt säker kan man inte vara.

Lägenhetens andelstal brukar alltid framgå i mäklarens prospekt, annars är det väldigt lätt att få av bostadsrättsföreningens styrelse. I en en större förening som drivs professionellt är risken för fel avgift marginell, men det är givetvis inte fel att kolla.

Till sist, gå alltid på årsmötet. Jag har alltid förvånats av hur många som först betalar miljonbelopp för en lägenhet, och som sedan struntar i varje form av information från föreningen.

4 gillningar