Bostadsrätt, rätt eller fel?

Hej,
Jag behöver hjälp med hur vi ska tänka med boende. Vi har en tid tittat på hus. Vår budget är ca. 4,5 miljoner, lite beroende på eventuellt renoveringsbehov. Vi har varit helt inne på äganderätt, men har nu hittat en bostadsrätt som känns intressant: 122 m2, radhus byggt 2016. Priset är 3 350 000 och månadsavgiften 6350 kr/månad. Det är just månadsavgiften jag hakar upp mig på. Den höjdes rejält ifjol pga räntorna. Det finns ingen plan på åtgärder eller renoveringar i föreningen och jag tolkar det som att avgiften inte bör höjas på ett tag. Vi skulle med vår kontantinsats (1,5milj.), ränta på 4% och driftkostnad på 2500 landa runt 15k/månad.
Är det vansinne att köpa med så hög månadsavgift och istället satsa på äganderätt, eller hur resonerar ni?
Är månadsavgiften bara bortkastade pengar?

Kolla upp vad din del av föreningens lån blir. Det borde du kunna räkna ut genom att ta föreningens lån per kvm från senaste årsredovisningen och multiplicera med bostadens yta.

Ett annat (mer exakt) sätt är att ta bostadsrättens andelstal (en siffra i procent) och multiplicera med föreningens totala lån.

Om du plussar ihop det du köper bostadsrätten för med andelen av föreningens lån så får du en siffra som du kan jämföra med en villa.

Kolla också upp ifall föreningen äger marken! Om det står “tomträtt” så betyder det att man hyr marken.

Jag har själv köpt en liknande bostad. För oss landade det i läget och att bostaden var perfekt för oss. Vi hade kanske haft råd med likvärdig villa 3-6 km längre från stan, men då med lite kompromisser. Vi lusläste föreningens årsredovisning och stadgar. Kollade lånen och räknade på hur avgiften skulle påverkas av räntehöjningar (räntekänslighet multiplicerat med varje procent ändrad ränta). Plockade till och med ut den senaste årsredovisningen från Bolagsverket som mäklaren inte hade fått tag på.

1 gillning

Det beror på hur ni vill bo först och främst.

Radhus i BRF innebär delat boende med andra både fysiskt i samma byggnad och ekonomiskt i samma förening.

I en egenägd villa är det ni själva som får ta alla ekonomiska och praktiska beslut.

4 gillningar

Och ansvar.

Men den stora frågan är nog som sagt radhus eller villa. Inte bostadsrätt eller äganderätt. Bor man såpass “tätt” som i radhus har gemensamt ägande också stora fördelar.

1 gillning

Är månadsavgiften bortkastade pengar?

Den del av månadsavgiften som föreningen använder för amortering kan du dra av från vinsten vid utflytt.

Man betalar även löpande för slitaget istället för som i villa få en räkning varje gång man reparerar något.

Köp hus! Skönt att inte behöva ta hänsyn eller bry sig om vad andra tycker och tänker.

1 gillning

Korrigeringen blir köp hus där du inte har några grannar :rofl:

1 gillning

Det låter som du/ni inte anser att ni får något tillbaka? I så fall är väl svaret att det är bortkastade pengar att bo i en BRF.

Själv tycker jag väl att man ska bo i ett område man kan tänka sig trivas i, där barnen om det finns/planeras kan trivas

1 gillning