Jag bor i en mindre brf från 2015 (29 lägenheter, 2or-4or). Jag bor i en av 2orna och har ett andelstal på 1.8% och årsavgiftsandel på 2.68%. 2orna har mindre balkonger, ligger på lägre våningsplan och har mindre förråd än de större lägenheterna så det är inte aktuellt som orsak, dock ingår bredband och TV i avgiften vilken är en avgift som är lika för alla.
I stadgarna står det att: Årsavgiften ska fördelas på föreningens bostadsrätter i förhållande till lägenheternas andelstal.
När jag tittar på andra lägenheter i området så är andelstal och årsavgiftsandel samma %, vad missar jag här?
Rörliga kostnader som värme, vatten är ju troligen högre per kvm för mindre lgh än för större. Du har fastighetsavgiften som är samma för stor eller liten lägenhet.
Om den är från 2015, så det lite annorlunda (men som ovan försökte förklara så är det bara månadsavgiften du ska jämföra med, inte totala hyran osv)
Men är den från 2015 så kan det bero på att en lägenhet inte blev såld i föreningen och blev hyreslägenhet istället. Då kan det slå emot ekonomiska planen (hade den varit äldre så hade det kunnat bero på andra saker)
Någon avgift har räknat in i månadsavgiften som inte ingick från början. Eller att förvaltaren har räknat ut andelstalet genom att ta insatsen/totala insatser. Detta stämmer inte alltid, även om det förr oftast gjorde det. Mitt tips är att ta fram ekonomiska planen (finns oftast på Booli, men annars finns att köpa på bolagsverket) för din förening och där räkna ut det, dvs första årets avgifter delat med totala. Är det fel, så gå och påpeka det, för då har styrelsen någon gång gjort något felaktigt