Bostadsrätt eller hyres

Hej!
Jag har en fråga kring min bostad och placeringar som jag önskar få synpunkter kring.
Jag är 71 år ensamstående kvinna med inga barn och äger en bostadsrätt värderad till 4,2 miljoner och har ett kapital på 4.9 miljoner placerat på Lysa.
Min fråga är vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt.
Sälja bostadsrätten och köpa en billigare, eller teckna en hyresrätt. Är placeringen lämplig att ha hela kapitalet på ett ställe. Eftersom inga arvingar finns hur ska kapitalet bäst förvaltas?

Har du några lån?
Trivs du där du bor?
Hur mycket får du ut i pension per månad?
Har du några drömmer du vill förverkliga?
Har du tillräckligt kötid för att få en hyresrätt där du vill bo?

2 gillningar

Du har redan ett rejält kapital. Du kan ta ut 13000 kr om året i 30 års tid om du bara har pengarna på bankkonto.

Därför spelar det stor roll vad du svarar på @VikingJon s frågor. :blush:

Låter som att du redan har gått i mål finansiellt sett. Bo där du trivs bäst och spendera pengarna efter behag.

Medhåll. Om du trivs där bo kvar. Du har kapital så använd det för saker som du uppskattar. Grattis till din situation. :slightly_smiling_face:

Jag har inga lån på bostaden. Erhåller 21.984 kr per månad i pension. Trivs i lägenheten och området men inte så trivsamt med vissa grannar pga förhållningssätt till styrelsearbetet och sina grannar. Det har varit alltför dålig kompetens och engagemang i styrelsen som medfört onödiga kostnader för föreningen men detta har sopats under mattan. Där jag ensam har gjort ett megaarbete att utreda och presentera underlag för tekniker och advokat för att städa upp tidigare styrelsers lättja. Tyvärr har det inte funnits en konstruktiv dialog då flera i styrelsen ha haft en agenda av att engagera sig så lite som möjligt Vilket enligt min mening är horribelt då uppdraget bygger på förtroende och att styrelsemedlemmarna förstår sitt ansvar.

Jag har rest mycket, unnar mig mat och dryck, teater, musik nöjen vad som känns spännande och intressant. Ingen snåljåp, generös till de flesta.Jag har upplevt det mesta och känner inte att det finns något som jag saknar att få göra men funderar på hur jag ska planera vidare kring boendeform. Det hade varit trevligt att ha grannar med mer social hållning för en vardag med mer gemenskap. Men det finns inga garantier för att erhålla detta. Vill gärna bo där olika åldersgrupper finns då huset då får mer glädje och liv!

Du kanske kan chansa och tänka utanför boxen? :slight_smile: Om du önskar gemenskap kanske någon form av kollektivt boende skulle vara ett alternativ? Eller flytta till nån utlandsenklav med svenska pensionärer? Du har råd att bara sälja, testa vad du vill, och köpa nåt igen om du inte trivs!

1 gillning

Tusen tack för alla fina svar! Jag bor i bostadsrätt men olika styrelser har inte utfört sina uppdrag på ett sådant engagerat och ansvarsfullt sätt som jag förväntat. Detta har resulterat i att jag själv varit ledamot men avgick då miljön var alltför destruktiv och kompetensen saknades, kändes som att prata med en vägg och helt ensam då ingen hade tid för sina uppdrag. Mitt fokus var fastighetsfrågor och brandskydd.Dessvärre tycks detta ha haft låg prioritet sedan jag avgick och är så fortfarande. Då underhållet av fastighet och brandskydd är ytterst betydelsefullt för bevarandet av den ekonomiska investeringen men kompetensen saknas befinner jag mig i dilemmat att söka mig vidare. Har någon något förslag eller erfarenhet på hur man ska hantera oengagerad och inkompetent styrelse i brf?

Får man fråga hur stor förening på ett ungefär det handlar om?

Jag har själv märkt av liknande situation men samtidigt så förstår jag folk som ej vill engagera sig de flesta har fullt upp med sina heltidsjobb.

Jag kan ibland känna mig “dum” som ställer upp och ibland är för snäll med min tid mot min förening.

Föreningen har 72 st lägenheter. Det som är förvånande är att intresset för att bevaka sin investering är så minimal och att man tar uppdraget som styrelseledamot med en sådan lätt attityd. Ansvaret är så stort men kompetens och engagemanget är så litet. Brf som det fungerar idag är en dröm för byggherrar och entreprenörer som brf har avtal med, de förhandlar med oengagerade lekman som inte bryr sig som de borde och tjänar därmed grova pengar. Det borde finnas en annan struktur på ägandeformer med en mer proffesionell fastighetsägare än lekmän. Jag arbetade också extremt mycket som ledamot och tyckte initialt det var väldigt kul men saknade de andra i styrelsen som ofta satte sig på tvären då fördelningen och kunskapen blev snedfördelade.

Jag hade lätt sålt och flyttat till ett bättre seniorboende som har förutsättningar att ge lite extra service anpassningar till utmaningar som kommer till oss alla på ålderns kant. Alternativt hyresrätt i rätt område. Pengarna är oss bara till låns under livet inget värde i att hålla i en så stor kassa livet ut. Testa att bo i ett nytt område, kan ju bli ett nytt äventyr. Kanarieholmarna har boende i alla klasser och en massa svenskar som bara vill njuta av livet i värmen medans svenskylan råder här hemma.

1 gillning