Koll brf innan köp

Hej,

Jag har ägt ett antal bostadsrätter. En av dessa har jag trivts i, välskött förening, resonabel styrelse, inga tokiga överraskningar. Då jag började studera valde jag att flytta till en mindre lgh. Övriga bostadsrättsföreningar har det visat sig vara kaos i, maktfullkomlig och inkompetent styrelse, renoveringar jag fått godkänt att utföra har styrelsen mitt i renoveringen godtyckligt ångrat sitt beslut, jurister har fått blandas in etc. Slickar mina sår sen ett tag tillbaka i hyresrätt, vilket inte känns som ett hållbart alternativ i längden. I efterhand har man hört att vissa av föreningarna haft dåligt rykte enl mäklare i samband med att jag ska sälja. Jag har givetvis innan köp läst årsredovisningen, pratat med styrelsen, kontaktat boenden i föreningen och detta utan varningssignaler. Hur gör jag för att inte köpa lgh i icke fungerande förening igen? Det rör sig om en stor stad, jag känner ingen mäklare personligen och då håller de ju en vacker fasad utåt.

1 gillning

Vilken storleksordning har det varit på föreningarna du bott i och har de haft intern förvaltning eller extern?

Jag har bara bott och själv verkat i styrelsen i föreningen där jag bor nu. Det är en rätt stor förening på ~250 lägenheter med förvaltning via HSB.

Både som medlem och styrelseledamot känns det mer som att bo hos en hyresvärd än en BRF, på gott och ont. Men något drama är det verkligen inte.

Jag har svårt att se en förening i vår storlek med RB/HSB-förvaltning vara ordentligt misskött om man gjort hemläxan som du nämnde.

1 gillning

Tack för svar! Jag har alltid bott och vill bo i äldre, sekelskiftesbostäder. Därav blir det små föreningar, vilket är en del av problematiken.

2 gillningar

Ja, det måste vara svårt att få koll på det om alla har en fasad utåt med att det är bra.
Sitter själv sen 18 år tillbaka med i vår brf:s styrelse och vi sköter oss och har inte råkat ut för dessa problem.
Mäklaren och säljaren, nja de pratar för varan och är precis som orden anger, säljare som vill få till en affär.
Mitt råd är att kontakta nån som bor i den tilltänkta brf:n och lite fint tala om dina dåliga erfarenheter och fråga dem om det är okey att få ställa några frågor om " det som låter så bra" verkligen fungerar i verkligheten.

Annars är det som att spela på lotteri iom att en styrelsen byts ut och en nuvarande fungerande styrelsen kan bli ersatt av en styrelse som inte tar förtroendet och uppdraget på allvar.
Kanske kan du själv gå med i styrelsen i föreningen du köper lägenheten i och därmed få känna att du har lite koll och även få möjlighet att ge förslag på alternativ där det brister :roll_eyes:?

2 gillningar

Jag tror inte man kan dela upp föreningar i bra och dåliga. Stora föreningar är troligen mer externt drivna, som någon skrev ovan, så det är mer stabilt men också dyrare och kanske mer byråkratiskt. Små föreningar i äldre hus (bor själv så) är nog mer varierade. Det kan finnas år med problem att få ihop kompetenta styrelser men det kan förändras snabbt. Därför är det svårt att gå på historisk bedömning. Det man kan göra, som du verkar göra är att

• läsa mellan raderna i årsredovisning om föreningens tekniska status och aktiviteter i styrelsen

• Värdera omsättningen, hög omsättning kan vara problem men är också vanligt vid stor andel smålägenheter

• Kontakta styrelsen och fråga

När du sedan flyttar in så var aktiv i föreningen, läs årsredovisning noga, gå på årsmöten och engagera dig i styrelsen om du har möjlighet.

1 gillning

Köpte lägenhet för ca 2 månader sedan, mycket pga styrelsen, mindre förening med ca 35 lägenheter och inga lån knappt alls, erbjuder sjukt låg avgift, 2900 kr/ månaden ink el för en 2a. Billigare för mig än hyres. Jag vill nog gärna vilja vara med och utveckla i styrelsen, jag tror mycket på gemensakap, bjuder man på träff med smörgåstårta 2ggr per år och allmänn är öppen med vilka investeringar som övervägs tror jag det bara kan leda till gott :slight_smile:. Håll saker så enkelt som möjligt!

2 gillningar