Bostadsrätt som är pantsatt

Hej alla
Jag frågar åt en kompis angående köpt av bostadsrätt. Hen köpte en lgh via mäklarfirma efter ett par år visar det sig att lägenheten är pantsatt. Både banken och mäklaren sade att de har gjort rätt.
Är det kört nu eller vad kan man göra i detta läget?

Trevlig kväll !

Vad säger köpekontraktet? Står det att säljaren ska lösa ev. pantsättning?

Kan ha blivit någon miss när köpet gjordes, så var det för oss jag fick ringa runt lite till både min och säljarens bank och tillslut tog dom bort det. Det hade fallit mellan stolarna på något sätt

3 gillningar

För min lägenhet hade banken glömt skicka in borttagning av panten, men de intygade att lånet var löst så de skulle ta bort panten vid nästa försäljning.

Sen ska jag säga att det här systemet är jättekonstigt för bostadsrätter. Pantärenden skickas ofta direkt adresserat till “Brfens namn” på bostadsadressen. Vissa banker vägrar lägga in adressen direkt till förvaltaren. Så styrelsen får istället själva sitta och vidarebefodra brev till förvaltaren. I min förening var detta det enda som inte kunde skötas digitalt. Kändes som ett fragilt system.

Samma här. Vet inte vad det har för konsekvenser såhär långt i efterhand för TS kompis. Men min var också tvungen att justeras manuellt veckan efter tillträde.

Det står att säljaren garanterar att lånen är lösta

Ge er på mäklaren och säljaren.

Skrev under i veckan att en lgh inte var pantsatt åt SEB, sitter i styrelsen. Mycket märkligt förfarande, borde ligga helt på säljaren.

Båda mäklaren och banken sade att de gjorde rätt. Men jag tänker att vad är mäklarens ansvar i detta fallet ?

Om kompisen inte redan gjort det ska hen begära ett registerutdrag från bostadsföreningen. Där kan man se en lista på alla pantsättningar. Sedan är det bara att ringa alla banker på listan och be dem skicka till BRF:en en ansökan om borttagning av pant.

Så fick jag göra när jag skulle flytta mitt bolån. Det är långivarens ansvar att upplysa om gamla pantsättningar men Nordea som jag hade då hade missat det. Sedan ska väl mäklaren ha koll på sådant men jag vet inte riktigt hur de ska kunna ha det.

Slutligen kan man begära ett nytt registerutdrag från BRF:en för att bekräfta borttagningarna.

5 gillningar

Det är inte så konstigt. Föreningen ansvarar för att hålla reda på pantsättningarna för att bostadsrätter inte är lantmäteriets och saknar pantbrev.

Säljaren kan ju såklart inte vara ansvarig för register över pantsättning, då skulle ju säljaren kunna pantsätta bostadsrätten och effektivt “slarva bort” att den är pantsatt. Så kan banken titta i himlen om att få tillbaka pengarna för lånet.

1 gillning

Sålde banken bostadsrätteren? Som jag sa, ge er på säljaren och mäklaren först.

Nej, så är det inte alls. Skulden mot banken står givetvis kvar. Problemet för banken är “bara” att man saknar den säkerhet man trodde att man hade, eftersom det då enligt uppgift finns en pantsättning med bättre rätt. Det är ju banken som också har blivit lurad.

Säg att detta hade varit en villa. Banken hade lånat ut en miljon mot pantbrev på en miljon med bästa rätt. Säg att Lantmäteriet rent teoretiskt hade gjort ett fel och det finns ett pantbrev på 100 000 kr. Inte sjutton försvinner bankens fordran på grund av detta.

Det för ju säljaren som är ansvarig i första hand som inte har berättat om skulden. Dessutom är brf ansvarig som inte haft ordning på sina papper. Mäklaren kan eventuellt vara ansvarig om hen inte har gjort någon kontroll.

Sök hjälp hos en jurist. Eventuellt täcks dina kostnader till stor del av din försäkring.

Jag har ju faktiskt varit med om något liknande. Som gammal bankman, har man upplevt det mesta…

En person skulle köpa en lägenhet. Banken kollar. Det visar sig finnas en pantsättning till en privatperson som finansierat köpet i samband med fastighetens ombildning till brf. Hyresgästen var inte kreditvärdig. Mäklaren hade graft åsidosatt sin undersökningsplikt. Det tilltänkta köpet genomfördes inte.

Givetvis måste din kompis gå botten med detta. Hen får kontakta en jurist.

1 gillning

Blev nyfiken, hur går det till i praktiken? Är det då så att säljaren inte uppgett att hen har lån på något sätt? När jag har köpt/sålt har det alltid varit så att köparens bank kommunicerar med säljarens bank och löser säljarens lån direkt. Pengarna har aldrig gått via oss. Jag undrar mest bara hur det går till att lånen ligger kvar. För lägenheten kan väl inte vara pantsatt utan att det finns registrerade lån?

Som jag skrev ovan. Det kan ha varit ett privatlån där långivaren tagit pant i bostadsrätten. Har då brf missat pantsättningen kan sådant här uppstå.

I fallet jag relaterar till ovan, var föreningen nybildad med en styrelse som var oerfaren avseende lite av varje, inte minst registrering av pantsättningar.

I detta speciella fall. Säljaren påstod sig ha löst privatånet, men kunde inte presentera några bevis för detta…

2 gillningar

Tack alla som tog tid och svarat, hen får nog ta kontakt med en jurist för att få hjälp.

Din kompis behöver nog reda ut vad som hänt först.

1. Att en lägenhet är pantsatt betyder att någon faktiskt har ett lån med den som säkerhet.

2. Att det finns en pantnotering innebär att det står i föreningens lägenhetsregister att lägenheten är pantsatt. I 99% av fallen när det finns en pantnotering trots att alla lån borde vara lösta beror det på att styrelsen/bankerna slarvat i samband med en försäljning av bostaden och inte tagit bort pantnoteringen. Då får man kontakta banken och be om en avnotering.

Jag misstänker att det är det senare som hänt här. Det är extremt ovanligt att en bostad som faktiskt säljs är belånad och det lånet inte löses i samband med försäljningen.

4 gillningar

Så är det. Fallet som jag relaterar ovan är extremt sällsynt. Jag har också varit med om ett fall på 80-talet där en person försökte att belåna sin bostadsrätt i två olika banker. Detta upptäckte bank nr 2 omgående.

Men visst, “blixten kan slå ner ibland”, så det är viktigt att alla parter följer formalia.

2 gillningar

Bostadsrättsföreningen har skyldighet att registrera alla panter i bostadsrättsregistret.

När mäklaren begär ett utdrag ska panten alltid synas där. Fanns den inte där och banken fortfarande har aktiv pant kan det vara så att felet ligger hos föreningen. Om inte panten finns registrerad är den inte ”aktiv” (om inte banken fått och sparat en bekräftelse från föreningen). I det fallet kan det vara så att föreningen kan bli skadestånds skyldig då de inte utfört sin skyldighet att registrera panten.

Oftast bör mäklaren fråga säljaren om vart de har bolånet för att säkerställa att informationen i utdraget är korrekt, men mäklaren kan inte bli skadeståndsskyldig.

Är det så att banken glömt avnotera panten eller att föreningen glömt ta bort den är de inga problem, då är de bara att kontakta banken och be de avnotera panten.