I vår brf så gjorde vi nyligen en ny underhållsplan som enligt vår förvaltare inte skulle indexeras. Vilket jag tyckte var lite konstigt. Vem har bestämt att det skall indexeras ?
Hej! Ger mig in i diskussionen trots att det kanske redan är avhandlat osv men jag tycker att generationsperspektivet är viktigt att beakta kring avgiftsuttag för de boende inom fastigheten. De boende nu ska inte ha osedvanligt låga kostnader (avgifter) nu för att nästa generation ska få kostnader vältras över på sig. Bördan (över tid) bör delas lika och därmed bör också de boende nu få betala en kostnad motsvarande “förbrukningen” av fastigheten som står i direkt proportion till varann. Säg att fönstren skrivs av på 40 år men ingen amortering görs på lånet, de boende nu bekostar avskrivningen men när fönstren är slut och nya ska införskaffas får de boende då betala räntan för både de gamla fönstren och de nya där lånen för de gamla fönstren inte betalats. Amortering bör kanske ske med ett snitt som motsvarar den genomsnittliga avskrivningstiden för fastigheten viktat för storlek på avskrivningarna? Ex: två komponenter på 5 miljoner vardera, den ena skrivs av på 20 år och den andra på 50 år, då bör väl amortering ske med 5/20 + 5/50 miljoner årligen.