Hej!
Jag och min man kar köpt bostadsrättsradhus i en ort i södra Stockholm. I dagsläget bor vi i en bostadsrättlägenhet.
I vårt område, som vi vill bo kvar i, är alla villor och radhus (friköpta och med tomträtt) rätt så gamla hus. Min man var alltid så skeptiskt på alla hus vi tittade på. Jag ville inte fatta ett stort beslut själv och köpa ett hus när han inte riktigt ville. Det kändes inte rätt. Han är orolig för allt var renoveringen kommer innebära och att vår budget inte kommer räcka till.
Hursomhelst gick vi på visning för ett brf radhus. Jag tänkte aldrig på att flytta från brf lägenhet till brf radhus. Nu har vi skrivit under och jag är lite orolig för vårt val. Medan min man känner sig så säker.
Det är ett radhus som är byggt 2014. Inte ett gammalt som nästan alla hus i området är.
Vi köpte radhuset för 3 350 000 kr. En avgift på 4,9 och driftkostnader tillkommer.
Föreningen är högbelånad. Inte konstigt för den har funnits i snart 11 år. Föreningen äger marken.
Säljaren till oss köpte för 3 540 000 kr. år 2021, så visst har huset gått ner i värdet en aning sedan dess.
När jag kikar på årsredovisning ser jag också att det finns ett sparande på 5 miljoner kronor.
Två av lånens ränta går ut snart och det diskuteras en förhöjning av månadsavgiften på 1-2%.
Innan köpet tittade vi ocksö efter större bostadsrättslägenhet som gick allt mellan 3,2-3,5 med en månadsavgift på nästan 8000 kr. Stambyte är inplanerat inom snart framtid, vilket också kommer höja avgiften.
Med den lilla och viktiga informationen som ni fått nu önskar jag lite tankar och funderingar.
Tacksam för lilla minsta åsikt!
Ser väl inte så tokigt ut tycker jag. Men om du törs får du gärna lägga upp senaste årsredovisningen så kan vi ju grotta ner oss i dess siffror mer ingående kanske. Och varmt välkommen till RT forumet förresten Mvh /
Nej, ska förtydliga. Stambyte för bostadsrättslägenheten i samma område. För vi tänkte flytta till större lägenhet i bostadsrättsform innan vi köpte radhuset.
Det känns skönt att läsa! Har inte riktigt förstått vad jag gett mig in på. Jag är dig evigt tacksam om du orkar ta din tid och titta. Visst jag bifogar lite här. Tack så hemskt mycket!
Bor i ett sånt. Sitter i brfen styrelse. Man brukar kika på lån/kvadrammeter. Är det över 12000kr/kvm så skulle jag dra öronen åt mig. Stirra inte blint på avgiften. Den kan höjas och sänkas, eftersom radhuset är så nytt så har ni inga större kostnader, och 5 miljoner i fonderade pengar. Kolla på underhållsplanen och engagera dig i styrelsen. Fråga gärna om det är något du undrar över. Ska försöka svara på det jag kan.
Ser ju rätt så bra ut i flerårsöversikten här ovan, dock låga räntor i snitt under 2023. Och samtidigt ganska hög räntekänslighet. Kan vara bra att amortera lite mera kanske?! Men samtidigt: 10tkr i lån per kvadratmeter Brf yta är ju lugnt när det är byggt 2014 & ni dessutom äger marken. Jag tror du kan känna dig hyffsat nöjd ändå
Ja nu såg jag medlemsinsatserna 83 miljoner! Mycket bra…Samt väldigt låga totala energikostnader per kvadrat! Och taxeringsvärdet a’ 97 miljoner kr och totalt ~52 miljoner i lån i Brf:en. Ser ut.