Bottenfiske o Börsbeslut

Hej

Först och främst mycket tragiskt det som pågår i Ukraina nu och sorgligt med alla oskyldiga människor som blir offer pga Putins storhetsvansinne :sleepy:
Skulle ändå mitt i allt detta elände uppskatta lite tips och råd från alla kunniga här inne på forumet
Nu ägare till ca 3,6 miljoner i s k torrt krut o behöver placera dessa vist
Placerade 200 000 nu i februari på HB i AutoCriteria 50 och tanken var att fortsätta sätta in 200 000 per månad Men avgiften är 0,64 och ej så bred placering så tänkte öppna Lysa konto och sätta in en hel del där
1 950 000 är uppdelade på två sparkonton med insättningsgaranti och ränta på ca 0,95 Resten på HB med 0 ränta
Är 58 år gammal låginkomsttagare med eget hus utan lån Inga övriga lån heller men kommer förmodligen få mycket usel pension
En del pengar kommer säkerligen gå till huset, ev en “ny” (begagnad) bil om den gamla pajar
Skulle också vilja ut och resa en del innan jag blir för lastgammal och om världsläget tillåter
Så en buffert på drygt 800 000 borde jag ha
Det kanske dröjer många år nu innan börsen återhämtar sig? och jag är inte pur ung längre
Börsen fortsätter förmodligen att gå ner? = REA Bra köpläge
Bottenläget är väl svårt att tajma förstås?
Eller kommer hela det ekonomiska systemet att krascha?
Om jag går in på Lysa ska jag sätta in en klumpsumma eller en summa (hur stor?) varje månad?
Hur gammal kommer jag bli?
Ja det snurrar i skallen av alla frågor och en del kanske ni kan svara på i alla fall :sweat_smile:

Tack på förhand

1 gillning