Boupptäckningsfråga?

Hej, sitter och skall göra bouppteckning effter Mamma, Bakgrunds info Hon var gift med Pappa som fortfarande lever, så han ärver ju allt, så långt inga problem.
Man får ju hemskickat till dödsboet alla saldon på dödsdagen, så konton aktier fonder mm är ju inga problem. Men hur noga måste man vara med värde på lösöre? samt fordon, som bil, husvagn , mindre båtar mm. samt hur värderar man skogsfastigheten, samt huset?
Huset har jag iofs sålt så där kan jag ju ta in det värdet, meg pga detta vill jag få bouppteckningen inskickad och registrerad fortast möjligt eftersom även skattemyndigheten verkar ha långa köer.
Sen skall det ju in begravningsutgifter och andra saker, men det kan väl jag eller pappa ta ur egna pengar utan att föra in i bouppteckningen?, har ju liksom ingen betydelse egentligen.
Skogsfastigheten kan jag ju driva 3 eller 4 år via dödsboet bara för att nolla ut det negativa resultatet alternativt göra plus, sen kommer ju pappa låta den gå direkt till mig.
Det här har jag ju aldrig gjort förr så lite osäker på detaljerna blir man ju, men till och med bankmannen tyckte det var onödigt att betala nån för att göra detta.

Din pappa ärver allt och det finns ingen arvsskatt så det blir inga skattekonsekvenser.
Du kan skriva typ sedvanligt lösöre 10.000 kr eller något liknande. Ev kan småbåtar ingå där också.
Fordon får du gissa ett rimligt värde. Skogsfastigheten vet jag inte.

Två förrättningsmän ska intyga att bouppteckningen är korrekt gjord. Jag tror att begravningsfirman skulle kunna göra detta.

Med bara en arvtagare är det nog inte så noga men det kan ändå vara bra att gå igenom allt på ett korrekt sätt.

Jag har gjort några bouppteckningar men det var ett antal år sedan. Jag minns det som okomplicerat.

1 gillning

Det jag vill undvika är ju att skattemyndigheten skickar tillbaka den effter 12 veckor och ber mig kompletera den.

Om det inte handlat om någon person med dyra tillgångar finns det nog ingen anledning att vara så noga. Har man haft dyrare tavlor eller liknande dyra föremål så är det lämpligt att ta upp dem särskilt. Det är bra att kolla upp sådant när personen är i livet. Man kan ju ha ärvt saker som är värda en del, även om allt man köpt själv varit av enklare slag.

Ja, sånt är tråkigt. Men det sker nog bara om du gjort något formellt fel, typ glömt skriva under eller så, inte för att du värderat fel.

Fastigheter tas upp till taxeringsvärdet.

En komplettering. Eftersom din far ärver allt kan du inte driva fastigheten vidare som ett dödsbo. Har din mor ett underskott går detta förlorat.

Detta går att lösa genom att din far avstår någon tusenlapp i arv till dig. I så fall blir det ett dödsbo.

Mitt råd. Är du osäker och om det rör sig om stora pengar, gå till ett proffs som gör bouppteckningen.

2 gillningar

Vill först beklaga sorgen. Jag hjälpte min pappa med bouppteckningen förra året när min mor gick bort.

Vi skrev bara ner konton, andel hon ägde på huset och ungefärliga summor när det kom till lösören. Eftersom dödsboet bara skrivs över till den kvarlevande är det inga större konstigheter. Vi gjorde en liten miss med blanketterna men det var enkelt korrigerat och lätt att skicka in igen. Vi hade mina svärföräldrar som förrättningsmän, vilket gick bra.

Kan tillägga att när när bouppteckningen är godkänd behöver ni kontakta banken för att din mor ska komma åt dödsboets konton, det skedde inte för oss per automatik.

Ja, normalt sett är det inga problem att göra en bouppteckning när det finns en efterlevande maka/make och inga särkullbarn. Det behövs ju inget arvskifte, det räcker med en bouppteckning.

Problemet i det hör fallet är ju att makan har ett ackumulerat underskott i näringsverksamheten. Detta försvinner med automatik när halva boet förs över på efterlevande make. Det går ju inte att driva ett dödsbo vidare som inte finns.

1 gillning

Stora pengar är dte väl inte, underskott på ca 120-150 tusen. Mamma hadde det som enskild egendom, men som jag tolkat reglerna (vilket mycket väl kan vara fel) så görs ju bouppteckningen först, när den sen är registrerad kan pappa likvidera dödsboet eller avstå delar till mig om han vill. men dödsboet lever så länge han inte likviderar det. Får nog kanske ta ett samtal med den jurist som vi nvänt tidigare för skogsfastigheten. Det enda som brådskar är ju att få boupptäckningen registrerad eftersom vi även sålt deras hus (inte tillhörande skogsfastigheten)

Så har absolut inte varit min erfarenhet. När en maka/make dör ärver den kvarvarande allt med automatik. Det blir inget dödsbo och “arvskiftet” är själva bouppteckningen. Underskottet kan ej utnyttjas.

Detta kan man då ordna genom att den ende arvtagaren i samband med bouppteckningen avstår en del av arvet. Då blir det ett dödsbo och arvskiftet skjuts upp. Man får därmed tid på sig att avveckla underskottet.

I ert fall kan det kanske finnas något testamente som gör att förhållandena är annorlunda. Jag vill därför inte påstå att du har fel i ditt specifika fall.