Hej!
Skall göra bouppteckning effter Pappa, jag är enda arvingen. Gjorde den effter Mamna för två år sedan och det var ju inga större problem.
Det jag nu grubblar på är skogsfatigheten. Ett skogskonto och ett konto med lite småpengar ca 60 tusen som ligger kvar i dödsboet effter mamma. Dumt nog gjorde vi inte klart de bitarna i arvsskiftet pga hadde tänkt hinna göra en gallring och nyttja underskottet. Nåja nu är det som det är, och nu till frågan. Skall jag ta upp de kvarstående tillgångarna i mammas dödsbo, i Pappas bouppteckning? Borde väl vara det rätta ?
Korrekt. Mammas tillgångar som inte är skiftade tillhör ju egentligen din pappa förutsatt att han var ensam dödsbodelägare efter mamma. Det går ju att förklara i bouppteckningen.
Ägde mamma skogsfastigheten själv eller är pappa också delägare? Ibland kan man genom ett arvsavstående om tex 1% i bouppteckningen ”rädda” ett underskott för att tex kunna avverka ”skattefritt”. Det som händer då är att dödsboet lever kvar eftersom det finns flera dödsbodelägare. Här hade jag nog involverat någon kunnig om det skulle bli aktuellt. Det måste dock ske redan i bouppteckningen för annars anses dödsboet skiftat efter bouppteckningen om det bara är en delägare.
Det kan dock vara så i det här fallet att mammas underskott redan är borta om pappa var ensam dödsbodelägare eftersom mammas dödsbo i så fall redan skiftades vid bouppteckningen.
Nja underskottet fins kvar efftersom vi gjorde en 70/30 fördelning av mammas arv (där pappa avstod 30 % till mig på papperet) för att rädda underskottet . Dom var gifta och jag är enda barnet. Men som det är nu hamnar det ju automatiskt på mig och då går underskottet förlorat. Nåja det är ju inte hela värden. Men jag bör altså skriva in hela hennes dödsbos tillgångar som hans tillgångar ?
I teorin skulle du eventuellt kunna göra ett arvsavstående även nu och på så vis rädda underskottet.
Ja, gör det. Även om mammas dödsbo formellt står som ägare så hade din pappa arvsrätten i tillgången. Därför ska du ta upp det i bouppteckningen som om pappa hade överfört mammas tillgångar till sig.
Beroende på hur ni hanterade dina 30% efter arvsavståendet så kan man ju se det som att pappa egentligen hade rätt till 70% i mammas dödsbo och då är det vad som ska anges.