Bra bokföringsprogram för enskild firma

Mitt inlägg om ett nytt och bra bokföringsprogram blev flaggat som reklam och raderat trots att det redan finns trådar där folk efterfrågar just enklare, billigare men bra bokföringsprogram. Med tanke på hur många småföretagare det verkar finns på forumet tycker jag det kan vara på sin plats med en egen tråd för just detta. Dessutom, i forumet både tipsas och kritiseras tjänster och produkter till höger och vänster, så det känns lite märkligt att mitt inlägg raderades.

Jag vill tipsa om Minibok, ett enklare men bra och i dagsläget kostnadsfritt program (inte skapat av mig) för främst enskilda näringsidkare. Det har dock en hel del automatiska och bra funktioner vid t.ex. nytt räkenskapsår, bokslut, moms, deklaration m.m. Det skapades av en person som liksom mig tröttnade på att större bokföringsföretag höjde priserna för sina program rejält från ett år till ett annat, samt att företag inte kör med prisdifferentiering beroende på vilka funktioner man behöver. Det är alltså allt eller inget till höga priser. Då blir det dyrt för oss mindre företagare som inte fakturerar så mycket, har enstaka jobb, inte behöver alla funktioner etc.

Läs mer om programmet och utvecklaren på https://minibok.web.app/

Exempel på funktioner i Minibok:

• Importera och exportera SIE4-filer till och från andra bokföringsprogram.
  • Skapa och redigera verifikat. Klona befintliga verifikat eller utgå från exempelmallar.
  • Generera momsdeklaration och exportera XML-filer till Skatteverket.
  • Generera NE-bilaga och exportera SRU-filer till Skatteverket.
  • Balansering av kapital, nollställning m.m. vid nytt räkenskapsår
  • Skapa, redigera och bokför kundfakturor.
  • Hantering av användardata enligt GDPR. Krypterad lagring av bokföringsdata inom EU.

Tack för tipset!
Testade snabbt att exportera min lilla bokföring för EF som idag ligger i Kapitas och importerade den till minibok.
Gick in fint och tycker gränssnittet känns enkelt och smidigt, samt har de funktioner som behövs.