Bra marknadsläge för att byta upp sig?

Vi är i början av småbarnsåren med ett barn på 1 år och troligen ett till inom ett par år. Bor idag i ett friköpt radhus på 100 kvm (marknadsvärde ca 4 milj) i ett bra område. I samma område finns villor på 150+ kvm från ca 6 milj.

Vi har inget akut behov att flytta, men på sikt lär det bli trångt. Inom 10 år vill vi ändå bo större. Just nu känns det som att marknaden gör att skillnaden i pris är mindre än vanligt – bara ca 2 milj emellan. Många köpare på 4, men desto färre på över 6 är min gissning.

Vad tänker ni? Borde vi som har möjlighet passa på att göra slag i saken?

Ja det tycker jag. Testa att sälja och se hur det går.

Vill helst inte sälja innan vi köper, då det inte kryllar av för oss lämpliga villor. Har sålts liknande som vårt i närtid så bedömer ändå risken som låg att vi får allt för dåligt betalt.

Kan ni på något sätt lösa situationen med ett långt tillträde så ni kan köpa en villa med tomt och trädgård nu i vinter men flytta in till senvåren sommaren så tror jag ni kan göra en bra deal. Marknaden är svag nu men i princip allt talar för att den blir bättre i sommar: lägre räntor, lite lägre skatter, ökade realinkomster, bättre bostadsmarknad i sommar än vinter (särskilt för villor) och nya regler som gör att bankerna kan låna ut ÄNNU mer pengar…den enda haken är väl om ni har ett svårsålt radhus eller inte råd att gå ner några 100k i försäljningen om det skulle vilja sig illa.

2 gillningar

Ni kan ju göra det för att ni vill. Men av ekonomiska skäl verkar det dumt, det är sannolikt minst fem år till ni, eventuellt, har två barn som är i åldern att de kan tänkas behöva egna rum och ni kan behöva större. Att betala räntor för två miljoner extra i fem år är inte så smart rent ekonomiskt, bättre i så fall att sätta undan pengar som är öronmärkta till framtida hus.

8 gillningar

Det beror ju verkligen på hur bostadsmarknaden utvecklar sig. Om TS inte räknar med att dö i huset utan göra exit från den svenska bostadsmarknaden någon gång så lär villorna stiga proportionerligt betydligt mer än radhuset.

Ja, om priserna stiger väsentligt mer än räntorna kostar, TS kommer ju också att behöva betala mer för yta han idag inte behöver. Tänker att på några få år hinner det inte hända så mycket i den prisklassen. Då kan man lika gärna vänta och spara pengarna på annat håll.

Detta är min känsla också. Att mycket talar för att marknaden drar igång snar och fler får låna mer, vilket borde göra att villorna vi kikar på sticker iväg mer än vårt radhus.

1 gillning

Håller med här också. Att spara och investera mer för att köpa det där huset om 5-10 år istället är ju ett alternativ som säkert kan vara minst lika bra ekonomiskt. Samtidigt, att flytta nu ökar ju livskvaliteten direkt och då bor vi där vi kan bo hur länge vi vill.

2 gillningar

Skulle priserna på båda objekten stiga 50 % från den svaga marknad vi ser idag på 10 år så skulle de tjäna en miljon på att köpa nu istället för sedan. Med en konservativ beräkning på 25 % stigande pris på 10 år så skulle de fortfarande tjäna på att köpa nu och betala lite mer ränta under tiden. (En halv miljon billigare att sälja och köpa nu än vid 25 % prisökning) Räntorna över 10 år skulle inte ens bli 400 000 kr vid 3 % snittränta, och runt 250 000 vid 2 % snittränta)
Detta utöver den förbättrade livskvaliteten bostadsbytet skulle innebära.

Men visst: det går inte att avgöra hur bostadsmarknaden utvecklar sig, så det finns ju inga garantier.

1 gillning

Det verkar extremt osannolikt att priserna på den typen av marknad skulle få sånt tryck att de stiger 50% på 10 år i nuläget. En mer realistisk beräkning är runt 20%.

Då har man också kostat på räntor plus alla extrakostnader (mer uppvärmning, mer el, dyrare försäkring, mer att underhålla, etc).

För livskvaliteten, som sagt, absolut. Men som ekonomisk vinstaffär att köpa nu i stället för att vänta till dess att man har behovet, nja.

Skulle också säga att det är svårt att tajma marknaden och spekulera i nu eller om ett år. Marknaden beter sig sällan helt logiskt. Enligt logiken borde tex marknaden gått ner under covid med all den osäkerhet som det innebar. Istället blev det tvärtom.

En bättre strategi är att kunna sin marknad så väl att man kan förstå vad som är lite undervärderat, då kan man göra en bra affär.

4 gillningar

Kolla på den här statistiken: den senaste 30-årsperioden är det svårt att hitta en tioårsperiod där priserna inte bara stigit 50% eller mer utan dubblerats på tio år. Till och med mellan 2013 och 2023 har priserna stigt med 100%, och då har vi ett fall på 20% från höga tal de senaste två åren.

Ingenting säger att det kommer fortsätta på detta extrema sätt, men att det kan fortsätta upp 50% bedömer jag inte alls som osannolikt. Det räcker i princip med att villapriserna stiger tillbaks till pandeminivåer så har de redan stigit 25%. (Ett fall från 1000Kkr till 800 Kkr är en minskning med 20%, en ökning från 800 Kkr till 1000 Kkr är 25%. Och om värdestegringen bara följer inflationen på 2% så stiger priserna 22% under perioden)

1 gillning

Priser på hus och fastigheter är dock inte en generell sanning. Priserna i storstan och stadsnära skenar generellt medan det på landet är betydligt lugnare utveckling.

Samtidigt kan saker såsom en företagsetsblering (North Volt) leda till en tillfällig massiv rpisökning under några år, tills korthuset rasar och folk står mer hus de aldrig kommer få sålda (statistiken räknar inte med osålda objekt. De flesta härdar hellre ut än säljer med förlust).

Sen även stadsnära så kan ett områdes attraktionskraft snabbt förändras, tidigare bättre områden även i ex Stockholm tappar snabbt i värde när våldet kryper närmare…

Näe, som fastighetsägare förstår jag att man vill spekulera och ständigt tro på högre priser. Det är dock inte en given sanning, på många orter och inser lång tid kan priserna snarast stagnera och att köpa mer hus än man behöver är så dumt. Speciellt om man inte kan klara bolpnet själv då relationer kan ta slut snabbare än man tror.

1 gillning

Håller med till 99%, volatilitet på fastigheter är trög.
Inflationsjusterat tappat värde till 2016 nivå.
En bostad är ingen investering, detta har blivit väldigt tydligt nu.
Det man behövde spara till en pension går nu åt till att betala av hus och bilar.

Vi ser en utdragen lågkonjunktur som tecken på att den räntekänsliga privata sektorn är nedtyngd av lån, trots relativt låga räntor.
Man drar ner på konsumtionen då man har tagit för stora risker.

Många ligger ute med osålda objekt i ett år som kommande försäljning, ett fattigdomstecken på att man inte har tolerans för marknadens bud.

Men förr eller senare kommer marknaden återhämta sig, frågan är när.

Precis som @Grumbledock skriver finns det ju självklara lok i den statistiken, liksom det finns områden som bromsar. I Stockholm har priserna gått upp enormt och skälet till det är ökad efterfrågan pga växande befolkning. Område efter område som förr hade lite lägre status har blivit dyrare allt eftersom. Jag ägde en lägenhet tidigt 2000-tal som gick upp 100% på fyra år just pga detta.

Bor man i en mindre stad där man kan få en bra villa i ett bra område för 6 miljoner idag så bor man inte i en stad/område med jättehög efterfrågan. Därför är det mer osannolikt att anta att den villan kommer vara värd 9 miljoner om 10 år.

Hade den legat i ett område med riktigt hög och stabil efterfrågan som ständigt driver upp priserna och alternativen är få så hade man kunnat resonera annorlunda. Då kan det vara lika bra att slå till när man har råd.

Jag menar inte alls att vara ifrågasättande utan undrar bara av ren nyfikenhet, varför räcker inte ett radhus på 100 kvm för en tvåbarnsfamilj? Det verkar som att så många nuförtiden vill bo väldigt stort och jag som stadsråtta uppvuxen i lägenhet försöker förstå det fenomenet :blush:

Jag slänger in två obekväma träskor i maskineriet också:

1. Tänk på alternativkostnaden. Även vid rejäl prisuppgång på bostäder kan börsen mycket väl stiga ännu mer och ni har snarare förlorat pengar.

2. Och det här är aldrig poppis statistik, men… mer än 50% av gifta par skiljer sig och småbarnsåren är de mest utsatta. Är ni inte gifta utan sambor är oddsen ännu sämre. Inte för att man ska inrätta sitt liv efter att man ska gå isär, men man ska ändå veta om att risken finns. Då kan ni stå där med större lån, fler kvadratmeter och ännu svårare för den ene att lösa ut den andre ur bostaden. Kanske får ni istället ta en stor förlust och båda flytta till sämre förhållanden.

Men, är ni sugna så byt upp er för att ni vill, tänker att ni behöver det och för att ni båda är med på det. Byt inte för att göra en bra affär. Byt för att ni vill ha ett annat boende.

4 gillningar

Skriver under på allt…nästan allt ovanstående. Klart man ska göra ett sådant köp för att man VILL göra det och behöver det. Men tror rent ekonomiskt också att det är klokare att köpa nu än sen, av ovan anförda skäl. Och värdet som går att pytsa in på börsen motsvarar ju inte de miljoner som är skillnaden mellan priset på radhus och villa eftersom fe bygger på lån med hävstång om jag förstod det hela rätt?

Jag tänker mer att om nu börsen presterar 7% årligen och man trycker in de stålar man kan där så finns det goda chanser att man ändå knaprar in, speciellt som de annars högre driftskostnaderna i vardagen nu kan bli sparande.

Men ja, vi har haft en sjuk utveckling på bostadspriser länge nu och ingen vet ju vart det tar vägen framöver.

Jag hade byt till villa istället för att bo kvar i radhuset…

1 gillning