Hej alla, är ny här och hoppas jag kan få lite vägledning av er.
Jag och min man (med två barn) bor idag i en bostadsrättslägenhet och är sugna på att köpa radhus (nyproduktion med äganderätt) i samma område som vi bor i.
Radhuset som vi funderar på att köpa kostar 6,7 Mkr. Vi tycker att det är oerhört dyrt men lockas av att det är nyproduktion, vi stannar kvar i området, vi får möjlighet till lägre ränta (grönt bolån med avseende på energieffektivt boende) samt möjlighet till amorteringsfritt de första 5 åren.
Det som skaver är att vi har idag ett bolån på 2Mkr och kommer att behöva utöka bolånet till 5,1 Mkr vilket ger en boendekostnad på ca. 25 kkr (ränta räknad på 3,3 % + amortering + driftkostnader). Är det mycket att betala för boende? Vi tjänar ca. 65 kkr netto.
En annan sak som får oss att känna oss kluvna är att 6,7 Mkr är priset för grundutförande och vi känner inte att vi har råd att göra tillval på huset vilket känns tråkigt.
Tillträde är om ca. 2 år och vi har i nuläget två alternativ:
skriva kontrakt och under dessa två år spara spara spara för att försöka komma ner i boendekostnader samt ha råd med lagfart + pantbrev.
tacka nej och fortsätta spara samt försöka hitta ett hus i lägre prisklass (vilket är svårt i området vi bor i)
Vart liggar det, prismässigt, relativt andra radhus/villor i ert område? Är priserna runt 6,5 msek rimligt för ett ägt boende i ert område?
Tänker att er BRF kostar runt 3,6 om ni skulle sälja idag, stämmer det? Hur förväntar ni er att bostadsmarknaden ser ut om 2år i ert område? Kommer priserna ha gått upp eller ner?
Hur mycket kan ni spara på 2år, handen på hjärtat?
Rent krasst så har ni råd. Känner ni att 40tkr är nog för att spara/äta/leva för er familj så kör på.
Om ni kan få vissa tillval på köpet kommer bero på om det är tryck på radhusen, sen är det vissa tillval som jag brukar rekomendera folk att skippa, så som vitvaror. De har en avskrivning på runt 5-10år innan de skall bytas igen, och då kan man hitta bättre deals än man får av byggherren genom att bevaka kampanjer/BF/vitvaru veckor etc.
Ja, prismässigt ligger husen runt 6,5 Mkr i området.
Vår bostad skulle idag kunna säljas för max 2,5 Mkr enligt mäklaren vilket ger oss ca. 600 kkr. Vi har 450 kkr undansparat och behöver spara ytterligare 500 kkr på 2 år.
Hur bostadsmarknaden ser ut om 2 år är svårt att förutspå men vi hoppas kunna få mer än 2,5 för bostaden då.
Vi har räknat och tror att vi kan leva på en lön under kommande två åren och spara en hel lön för att kunna spara 500 kkr.
Vi funderade på tillvalen och är endast sugna på att göra tillval på spotlights. Känns surt att betala så mycket för ett boende som inte har spotlights i grundutförandet.
1, eftersom priserna lär stiga de närmsta två åren och det knappast kommer bli billigare med nyproduktion. Kan ni tänka er att köpa med stort renoveringsbehov och successivt lägga ut pengarna över tid och renovera en massa kan ni ju överväga att försöka haffa nånting fint i vinter. Men det låter ju inte som det ni är ute efter.
Vi är sugna på att hellre köpa ett fristående hus mer än radhus och kan tänka oss göra om huset till så som vi vill ha det. MEN det är ju en risk med renoveringsobjekt med avseende på oförutsedda kostnader, man behöver lägga mycket tid på renovering mm. Vi är inte direkt händiga av oss och föredrar bekvämlighet.
Då kan jag, vis av erfarenhet, råda er att köpa i så bra skick som ni bara har råd med. Det kommer ändå bli saker att fixa om ni bor där ett tag. Men att renovera kan bli snuskigt dyrt och har blivit än värre senaste åren.
Det är exakt den risken som får mig att få ont i magen och överväger att tacka nej.
Absolut ingenting får gå fel under dessa två åren för att vi ska kunna spara ihop den summan som krävs.
Mina principer:
-Aldrig köpa ngt som inte redan finns ( allt kan hända…både hos er och hos byggfirman)
-boendet ska inte kosta mera än 25% av en disponibel inkomst (se alltid till att ha marginal, ni ska äga boendet och inte boendet er)
-Ja priserna kommer att öka men så ert nuvarande boende (samma marknad)
Samt era inkomster sannolikt också.
Lycka till
Jag brukar tycka folk i detta forum är lite för restriktiva ang belåning.
Men vi har precis gått från 2.4m till 4,3m i bolån, med en hushållsinkomst på 65,000/månad (inks barnbidrag, excl bonusar) och vi är beredda på några ”hundår” och är medvetna att vi kommer ha det ekonomiskt ansträngt ett tag. Med förhoppning att det kommer bli bättre år för år.
Jag hade verkligen inte velat ha över 5m i lån och helt ärligt inte 4,2 heller. Men det är verklighetens omständigheter som råder och vi ser inga andra alternativ.